Rijtuigen type ICR
De rijtuigen type ICR zijn vanaf 1977 in totaal vier afzonderlijke bestellingen aangeschaft. De rijtuigen waren bedoeld ter vervanging van
verouderd materieel, zoals de rijtuigen plan N en K. Ook de naderende noodzakelijke naderende vervanging van de rijtuigen plan E speelde daarbij een
rol. De serie bestaat zowel uit binnenlandse rijtuigen als rijtuigen die ook geschikt zijn voor de inzet in het buurlandverkeer (België, Luxemburg
en Duitsland). De rijtuigen zijn gebaseerd op de midenbak van ICM-3 treinstellen. Het draaistel wijkt wel van deze treinstellen af. Deze zijn van
het type Y32 dat ook onder de Franse Corail-rijtuigen zit. Van dit type zijn A-, B- en BKD-rijtuigen besteld. In de periode 1980-1988 kwamen de
rijtuigen in dienst. Sinds 2000 worden de ICR-rijtuigen gemoderniseerd, waarbij onder andere het interieur wordt vernieuwd en airconditioning
aangebracht.
Klik hier voor een recordpoging waarbij deze rijtuigen betrokken waren.
- Rijtuigen type ICR-Benelux
- Gerenoveerde rijtuigen (ICRmh)
- Koninklijk rijtuig
Intercity 939, getrokken door lokomotief 1144, bestaat geheel uit ICR-rijtuigen. Houten, 30 april 1987.
De zomerdienstregeling in 1988 kende een inzet van ICR-rijtuigen op de verbinding Amsterdam - Nijmegen. Een plaats waar deze rijtuigen met de
inzet op de IJssellijn nu na lange tijd weer te zien zijn. Eerste klasse rijtuig 50 84 10-77 601-9 op het emplacement van station Nijmegen; 24
augustus 1988.
Het oorspronkelijke interieur van de ICR-rijtuigen was hoofzakelijk uitgevoerd in de kleuren bruin, oranje en crème. De stoelen staan bij de
eerste klasse-rijtuigen in de open afdeling in een 2+1 opstelling, zoals te zien is bij rijtuig 50 84 10-70 674-3. Haarlem, 22 oktober 2004.
De eerste klasse-rijtuigen kennen naast de open afdelingen ook coupés met zes zitplaatsen, zoals op de foto in rijtuig 50 84 10-70 674-3.
Haarlem, 22 oktober 2004.
In het vernieuwde interieur is de bekleding van de stoelen in de eerste klasse gewijzigd van stof in kunstleder. De nieuwe zijwanden zijn
lichter van kleur en de gordijntjes zijn verdwenen. Haarlem, 22 oktober 2004.
Een van de tweede-klasse rijtuigen, de 50 84 20-77 748-1, in Nijmegen; 24 augustus 1988.
Het interieur tweede klasse van rijtuig 50 84 82-70 912-0. Haarlem, 22 oktober 2004.
Een van de gerenoveerde tweede klasse rijtuigen, de 50 84 20-70 231-0. Bij de gerenoveerde rijtuigen liggen de ramen in één lijn met de
buitenwand en zijn de opstaptreden van een gele markering voorzien. Utrecht Centraal, 29 december 2002.
Het vernieuwde interieur tweede klasse van rijtuig 50 84 20-77 110-9. Maastricht, 30 juli 2004.
In de nabije toekomst zal het ICR geen BKD-rijtuigen meer kennen. Een aantal rijtuigen is inmiddels verbouwd tot BDs en resterende rijtuigen
worden nog tot Bf en BD verbouwd. In 's-Hertogenbosch werd het nog onverbouwde BKD-rijtuig 50 84 82-70 954-2 op de foto vastgelegd; 30 januari
2004.
In de bagageruimte van de BD-rijtuigen zijn klapzitjes aanwezig. Deze zitjes zijn overigens ook op de balkons van de andere typen ICR-rijtuigen
te vinden. Haarlem, 22 oktober 2004.
Om in de zomermaanden voldoende ruimte voor fietsvervoer te hebben in de treinen Haarlem - Heerlen/Maastricht zijn enkele niet gerenoveerde
BKD-rijtuigen tijdelijk verbouwd tot fietsenrijtuig. Bij deze verbouwing worden de stoelen en bagagerekken, de dubbele binnenschuifdeuren naar de
balkons en een deel van de tussenwand naar de bestaande bagage-/fietsruimte verwijderd. In plaats daarvan zijn aan de wand en op de vloer beugels
en houders gemonteerd om de rijwielen aan op te hangen. Op de foto het interieur van rijtuig BF 50 84 82-70 958-3. 's-Hertogenbosch, 31 juli 2005.
Een van de vernieuwde ICR-rijtuigen, de BD 50 84 82-70 433-7 (stamnummer 5733). Dit type rijtuig is herkenbaar aan het kleine raam in de zijwand.
Haarlem, 7 oktober 2005.
De nieuwe BD-rijtuigen kennen een bagageruimte die multifuctioneel te gebruiken is. In de ruimte voor bagage is een stang geplaatst waar
bijvoorbeeld fietsen tegen geplaats kunnen worden en zijn klapzitjes aanwezig. Haarlem, 7 oktober 2005.
De stuurstandrijtuigen BDs zijn ontstaan uit verbouwde BKD-rijtuigen. De rijtuigen hebben een grote gelijkenis met de stuurstandrijtuigen van de
Benelux-treinen. Duidelijk herkenbaar verschil is het ontbreken van een middenstijl in de voorruit. De foto toont rijtuig 50 84 20-77 008-0 op een
kopspoor te Zwolle; 13 februari 2004.
De cabine van de stuurstandrijtuigen vertoond sterke gelijkenis met de van de lokomotieven serie 1700 en 1800. Een verschil is wel dat de
machinist in de lokomotief links zit en in het stuurstandrijtuig in het midden, zoals op de foto van rijtuig 50 84 82-77 005-6 te zien is.
Tilburg, 23 april 2004.
Een deel van de oorspronkelijke BKD-rijtuigen is verbouwd tot Bf-rijtuig. Naast zitplaatsen tweede klasse-rijtuig heeft het rijtuig een ruimte
voor het vervoer van fietsen. Een van deze Bf-rijtuigen is de 50 84 29-70 449-8 met het stammnummer 5549. Aan de buitenzijde zijn de rijtuigen niet
direct te onderscheiden van de 'gewone' tweede klasse-rijtuig. Utrecht Centraal, 3 maart 2006.
Op deze foto van Bf-rijtuig 50 84 29-70 450-6 is te zien dat de bagageruimte voor fietsen de volledige breedte van het rijtuig beslaat. Bovendien
kennen deze rijtuigen geen aparte ruimte voor de conducteur. Dit zijn twee punten waar de inrichting van de Bf-rijtuigen afwijkt van die van de
BD-rijtuigen. Utrecht Centraal, 3 maart 2006.
Vanaf juni 2005 worden de ICR-rijtuigen in vaste stammen ingezet. Deze stammen bestaan uit maximaal drie rijtuigen en vormen een eenheid die
aan elkaar gekoppeld wordt. Het nummer van de stam wordt op de stelbalk weergegeven.
Verschillende stammen worden daarbij onderscheiden: serie 5100 (B), 5200 (BDs), 5500 (Bf), 5600 (B+A+B) en 5700 (BD). Met invoering van de
dienstregeling 2007 verdwenen de series 5100 en 5500 ten gunste van de nieuwe serie 5800 (3x B-achtige). Najaar 2007 zijn ook de stammen uit de serie
5700 opgeheven en opgenomen in als BD+Bf+BD samengestelde sere 5800.
Op de foto ICR-stuurstandrijtuig 50 84 82-77 006-4 met stamnummer 5206. Utrecht Centraal, 11 augustus 2005.
In een poging de Olympische spelen van 1992 naar Amsterdam te krijgen hebben twee ICR-rijtuigen van 11 september tot 18 oktober 1986 in speciale
uitvoering gereden. Het gaat om de eerste klasse rijtuigen 10-70 677 en 10-70 683. De beide rijtuigen werden op 11 september 1986 door lokomotief 1601
Amsterdam uit de hoofdwerkplaats Haarlem opgehaald om te Sloterdijk aan de gemeente Amsterdam gepresenteerd te worden. Na de presentatie rijden
de beide rijtuigen enkele weken in de gewone dienst. Twee dagen later is de 10-70 683 een van de deelnemers tijdens een materieelshow op station
Eindhoven.
Op 9 oktober rijden de rijtuigen mee in een trein die de Amsterdamse delegatie naar het Zwitserse Lausanne. Een dag later zijn de rijtuigen weer terug
in Nederland. Een laatste inzet is op 18 oktober. Dan brengen de twee rijtuigen de per vliegtuig teruggekeerde delegatie van station Schiphol naar
station Amsterdam Zuid WTC. Vervolgens vertrekken de rijtuigen naar de werkplaats Haarlem om in hun normale uiterlijk gebracht te worden.
Eindhoven, 13 september 1986.
Foto: F. van der Jagt
Met ingang van mei 1995 Vanaf 1995 reden twaalf verbouwde rijtuigen type ICR als IC+ tussen Heerlen en Den Haag CS. Deze trein had tot doel meer
reizigers te trekken op deze verbinding. Dit diende onder andere bereikt te worden door reizigers meer comfort te geven voor dezelfde prijs. Voor
deze trein stonden zeven tweede klasse rijtuigen ter beschikking, waaronder B/rijtuig 50 84 20-77 012-7. Dordrecht, 12 april 1997.
Foto: E. Konijnendijk
Klik hier voor meer over informatie en foto's over de ICR-rijtuigen in de IC+.
Ter gelegenheid van het 25e Nederlands Filmfestival was ICR-rijtuig 50 84 82-70 958-3 omgebouwd tot 'NS Herfstbioscoop'. Het rijtuig reed van
28 september tot 2 oktober 2005 mee in de normale treindienst. De ramen van het rijtuig waren geblindeerd en aan de binnenzijde voorzien van
roodfluwelen gordijnen, rode vloerbedekking, schemerlampjes en een breedbeeldscherm. In het rijtuig stonden 21 banken die afkomstig waren van de
(AB-)middenbak van ICM-treinstel 4011. Die stond op dat moment bij de werkplaats Haarlem te wachten als prototype voor de revisie van deze
treinstellen. Om het zicht op het filmscherm niet te belemmeren waren de hoofdsteunen van de stoelen verwijderd. Utrecht Centraal, 30 september
2005.
Klik hier voor meer foto's over dit rijtuig.
Ter gelegenheid van het Zilveren Regeringsjubileum van Koningin Beatrix reed in de herfstvakantie van 2005 een speciale trein langs een groot
aantal stations in Nederland. De trein bestond uit omgebouwd en opnieuw ingerichte ICR-rijtuigen. In de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort
werden de rijtuigen beplakt en ingericht; 28 september 2005.
Klik hier voor meer over informatie en foto's over Zilverrail.
In drie ICRm-rijtuigen werd vanaf 6 december 2005 op TV-schermen reisinformatie, tv en draadloze internettoegang geboden. Het betroft een
proef die zou duren tot 1 mei 2006, waarna bepaald wordt hoe en in welke treinen NStv en draadloos internet in de trein worden ingevoerd. De
rijtuigen reden mee in de intercitytreinen op het traject Haarlem-Maastricht/Heerlen en waren herkenbaar aan “NS L@b”-stickers op de zijwanden. De
drie rijtuigen van stam 5635, die bestaat uit een eerste klas en twee tweede klas rijtuigen, zijn voorzien van vier beeldschermen per rijtuig. De
nummers van de betrokken rijtuigen zijn: 50 84 20-70 550-3, 50 84 10-77 335-4 en 50 84 20-70 545-3.
De rijuigen werden al op 13 april, ruim voor het einde van de beoogde proefperiode, uit de actieve dienst genomen en gebruikt op de
Hogesnelheidslijn-Zuid bij proefritten achter een lokomotief van het type Traxx van Bombardier.
Op de foto het eerste klasse-rijtuig op Utrecht Centraal; 6 januari 2006.
Begin juli 2007 reed een stam ICRm-rijtuigen met "Smart Connection" proefritten door het land. Onder deze naam wordt door NS in samenwerking met
KPN internettoegang geboden en infotainment (zowel nieuws als dienstregeling-informatie) op schermen in de rijtuigen. Tijdens de testritten werd kort
achter reguliere treinen aan gereden. De rijtuigen die voor deze proef gebruikt worden betreft stam 5604 die bestaat uit de rijtuigen:
50 84 20-77 102-6, 50 84 10-77 304-0 en 50 84 20-77 113-3. Op de foto de sticker op de zijwand waaraan de drie rijtuigen herkenbaar zijn. Utrecht
Centraal; 4 juli 2007.
Foto: A. Koch
Ter gelegenheid van de Boekenweek 2006 reed op zondag 19 maart een speciale trein, de "Arthur Japin Express". De trein bestond uit drie
ICRm-rijtuigen tussen twee lokomotieven. Rijtuig 50 84 20-70 269-0 was daarbij bestickerd tot "Arthur Japin Express - Boekenweek 2006". De trein
stopte Utrecht Centraal, Amsterdam Amstel, Amersfoort en Deventer. Op de stations gaf het Harmonieorkest van NS een korte muziekuitvoering. Op de
foto de trein bij vertrek van Utrecht Centraal; 19 maart 2006.
In december 2006 werd ICRm-rijtuig 50 84 20-70 256-7 afgevoerd van Amersfoort Bokkeduinen naar sloper Vlasman te Alphen aan den Rijn. Het
rijtuig was betrokken bij een ontsporing aan de westzijde van Amsterdam Centraal op 15 augustus 2005. Een trek-duw-stam bestaande uit ICRm-rijtuigen
en duwende lokomotief 1760 ontspoorde. Het rijtuig werd daardoor tegen een paal van de bovenleiding gedrukt.
Naast het rijtuig is nog de de ABk-bak te zien van treinstel 3405. De schade ontstond op 20 maart 2003 bij een frontale botsing in Roermond. Alphen
aan den Rijn, 22 december 2006.
Diverse ICRm-rijtuigen zijn voorzien van een stiltecoupés. Deze coupés wordem aangegeven met daar folie op de ramen met de letter "S" en de
woorden "silence" en "stilte". Op de foto een stiltecoupe eerste klasse in rijtuig 50 84 10-77 308-1 (5608). Roosendaal, 18 maart 2007.
Op 9 juli 2007 werd een ICRm-rijtuig gesignaleerd dat drukknoppen in plaats van hendel had om de deuren te openen. Dit rijtuig met het
nummer 50 84 29 70 498-4 is een zogenaamd buurlandrijtuig dat ook is toegestaan in België. Buurlandrijtuigen zijn herkenbaar aan de cijfers ‘70’ in
het computernummer. De ICR-rijtuigen zijn destijds afgeleverd met de deurbediening "klepje" omdat de NS bediening met de drukknoppen niet was
toegestaan in het UIC (RIC?) regime. De 9e juli 2007 heeft het rijtuig gewoon dienst gedaan in de treinserie 3500 (Eindhoven - Schiphol), maar naar
bleek had het rijtuig nog niet in de gewone dienst mogen verschijnen. Daana is het ook niet meer voorgekomen. Amersfoort, 9 juli 2007.
Foto: N. Lollinga
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig.
Tussen de rijtuigen voor buurlandverkeer en binnenlandverkeer bestaan enkele duidelijk herkenbare verschillen. Een van deze verschillen is
de aanwezigheid van een handrem op het balkon van de buurlandrijtuigen. Utrecht Centraal, 8 september 2007.
Klik hier voor foto's van de verschillen tussen binnenlandse- en buurlandrijtuigen type ICRm.
Bij de BDs-rijtuigen type ICR worden in navolging van diverse treinstellen aanduidingen voor fietsruimte en rolstoelplaats op de toegangsdeuren
aangebracht. 's-Hertogenbosch, 6 september 2009.
In september 2013 zijn de stamnummers van de ICRm-trek-duw-treinen gewijzigd. De uit 7 of 10 rijtuigen bestaande treinen krijgen een nummer in
respectievelijk de 157xx en 151xx-serie. Het volgenummer van de stam wordt daarbij bepaald door het stuurstandrijtuig. De stuurstandrijtuigen BDs
001-007 komen voor de zevendelige stammen, de BDs 010-019 voor de tiendelige stammen. Rijtuig BDs 021 vorm de reserve, de overige stuurstandrijtuigen
worden niet gebruikt.
De rijtuigen van een van de oude Benelux-stammen zijn verdeelt over over de andere stammen. Twee stammen hebben daarmee een extra eerste klasse
rijtuig gekregen, terwijl hier geen behoefte aan is. Gedurende de periode dat zij in andere stammen rijden zijn deze twee rijtuigen dan ook
gedeclasseerd. Het betreft de rijtuigen 10-70 356 en 10-70 376 die tweede klasse aanduidingen op de zijwanden hebben gekregen, maar in het geval van
de 10-70 356 nog wel eerste klasse strepen boven en onder de ramen heeft. Op de foto rijtuig 10-70 356 te Den Haag Binckhorst; 28 juni 2014.
Foto: A. Koch
De nieuwe lokomotieven E186 van NS rijden enkele proefritten met een trein bestaande uit ICRm-rijtuigen die voorzien zijn van het opschrift
"Testtrein". In deze trein rijden onder andere de rijtuigen 50 84 20-70 206-2 (geel-blauwe uitvoering) en 50 84 20-70 416-7 (Prio-kleurstelling) mee.
Vechten, 10 september 2014.
Naar boven ...
Rijtuigen type ICR-Benelux
De Benelux-rijtuigen lijken sterk op de rijtuigen type ICR. Dat is niet verwonderlijk want de Benelux-rijtuigen zijn de derde bestelling van de
ICR-rijtuigen. De belangrijkste verschillen zijn het bestaan van AB- en Bs-rijtuigen en de geel/bordeaux-rode kleur. De rijtuigen worden in
trekduw-treinen ingezet samen met een Belgische lokomotief van de reeks 11.
Net als de ICR-rijtuigen, worden ook de Benelux-rijtuigen sinds 2000 gemoderniseerd, met uitzondering van de Bs. Daarbij wordt het interieur
vernieuwd en airconditioning aangebracht. De indeling van de BKD-rijtuigen wordt gewijzigd waardoor de keuken verdwijnt en er sprake is van
BD-rijtuigen. De AB-rijtuigen zullen tenslotte in B-rijtuigen worden gewijzigd.
NMBS-lokomotief 1191 passeert met trein 187 station Rotterdam Stadion onderweg naar Amsterdam CS; 18 augustus 1988.
BKD-rijtuig 50 84 82-70 978-1 in een omgeleide Benelux-trein op station Utrecht Centraal; 2 september 2004.
Foto: C. van Gageldonk
Eerste klasse-rijtuig 50 84 10-70 487-0. Den Haag Hollands Spoor, 10 september 2004.
Benelux-rijtuig AB 50 84 30-70 063-5. Dit rijtuigtype zal binnenkort niet meer bestaan. Bij de renovatie van deze rijtuigen worden ze gewijzigd
in B-rijtuigen. Roosendaal, 16 mei 2003.
Tweede klasse-rijtuig 50 84 20-70 405-0 in een Benelux-trein naar Brussel Zuid/Midi. Amsterdam Centraal, 17 september 2004.
Ook de Benelux-rijtuigen kennen na de modernisering een rijtuigen van het type BD. Op de foto een van deze rijtuigen, de 50 84 82-70 982-3 te
Amsterdam Centraal; 28 oktober 2005.
Het vernieuwde interieur van BD-rijtuig 50 84 82-70 982-3. Amsterdam Centraal; 28 oktober 2005.
Een stam Benelux-rijtuigen met stuurstandrijtuig 50 84 28-70 111-6. Rotterdam CS, 18 augustus 1988.
De Bs-rijtuigen worden niet meegenomen in de lopende revisie van de ICR-rijtuigen. Daardoor is in Bs-rijtuig 50 84 28-70 113-2 nog steeds het
oude tweede klasse interieur met oranje banken te vinden. Amsterdam Centraal, 28 oktober 2005.
Het onderhoud van de Benelux-stammen vind tot op heden plaats in het Onderhoudsbedrijf (OB) Zaanstraat. In week 42 van 2007 zijn de Beneluxstammen
op proef in onderhoud geweest in het OB Watergraafsmeer. Vanaf 9 december wordt dat structureel. Op de foto stuurstandrijtuig Bs 50 84 28-70 108-2 in
de nieuwe onderhoudsloods op de Watergraafsmeer; 20 oktober 2007.
Foto: A. Koch
In maart 2011 zijn negen stuurstandrijtuigen op de watergraafsmeer gesloopt. Naast het museumexemplaar overleefde ook stuurstandrijtuig 50 84 28-70
112-4 deze sloopactie. Dit rijtuig stond vervolgens jarenlang opgebokt en ontdaan van zijn draaistellen in een loods van de voormalige wagenwerkplaats
in Amersfoort. In juni 2022 werd het uiteindelijk afgevoerd voor sloop. Amersfoort, 25 maart 2012.
Naar boven ...
Gerenoveerde rijtuigen (ICRmh)
Begin 2014 is NedTrain gestart met het LT2 ombouw programma Venus waarbij de ICRm-rijtuigen geschikt gemaakt worden voor inzet op de
Hogesnelheidslijn. In totaal 301 rijtuigen worden daarbij voorzien van bioreactoren en het OBIS-informatiesysteem. Ook krijgen de stoelen nieuwe
bekleding en worden de tussenwanden voorzien van een nieuwe print. De stuurstandrijtuigen worden geschikt gemaakt voor trek-duw-bedrijf met een
TRAXX-lokomotief. Uiterlijk vallen de omgebouwde rijtuigen op door een markering van de deuren met witte driehoeken, bedoeld om deze beter zichtbaar
te maken voor slechtzienden.
Gestart is met de revisie van rijtuigen die bedoeld zijn voor gebruikt in de Benelux-treinen. Bij deze rijtuigen is de drukknop op de deuren te openen
vervangen door de oude handgreep. Ook het spanningskeuzeapparaat is teruggebouwd. Deze rijtuigen worden vernummerd en vallen voortaan onder het '61'
regime, waaruit blijkt dat de rijtuigen ook in het buitenland zijn toegelaten. De planning voorziet dat eind 2016 de ombouw van de rijtuigen is
afgerond. De stuurstandrijtuigen 61 84 82-70 066-2 en 61 84 82-70 072-0 zijn in september 2014 gereed als proto-rijtuigen voor de ombouw.
Op de foto een van de stuurstandrijtuigen tijdens de open dag van NedTrain Haarlem; 20 september 2014.
Een collage van de opschriften op vijf van de zes rijtuigen van de stam ICRm-rijtuigen 16467 voor de Beneluxdienst. De volgnummers zijn daarbij
gebaseerd op het volgende principe:
000-serie: BDs
081-090 nummers: BD (eindrijtuig)
500-serie: A
600+700-serie: B
800-serie: B (eindrijtuig)
900-serie: Bf
991-998 nummers: BD
Nog voor de rijtuigen in de reizigersdienst zijn ingezet, heeft een nieuwe vernummering plaatsgevonden. Het volgnummer is daarbij gewijzigd in het
nummer van voor de renovatie. De laatste twee cijfers van het stamnummer komen daardoor niet meer overeen met de laatste twee cijfers van het
stuurdtandrijtuig, wat de opzet van de stamnummering was.
Foto: M. Talsma
Het gerenoveerde stuurstandrijtuig 61 84 82-70 019-1 Bpmbdzf7 achterop een Benelux-trein. Bij de behandelde Benelux-rijtuigen is het interieur nog
niet aangepakt. De stuurstandrijtuigen zijn voorlopig in gebruik als ‘gewoon’ getrokken rijtuig. Amsterdam Centraal, 14 januari 2015.
De Benelux-rijtuigen van stam 16466 hebben NS- en NMBS-logos op zijwanden gekregen, zoals op de foto te zien is bij rijtuig 61 84 20-70 236-6
Bpmez10. Amsterdam Centraal, 14 december 2014.
Een gerenoveerd Bpmz10-rijtuig voor de beneluxdienst, eenvoudig herkenbaar aan de logo's van NS en NMBS. In dit geval betreft het tweede klasse
rijtuig 61 84 20-70 260-6. Amsterdam Centraal, 14 januari 2015.
De nummers van de stammen ICRm-rijtuigen worden bepaald door de corridor waarvoor de stam bestemd is. Het nummer van het BDs-rijtuig bepaald daarbij
de twee laatste cijfers van het stamnummer. De volgende stammen zijn voorzien:
16100-serie: AmRo-shuttle
16200-serie: Breda-shuttle
16400-serie: Benelux
16500-serie: Den Haag/Eindhoven-stammen
Op termijn zijn er technisch gesproken geen verschillen meer tussen de verschillende stammen. Een verschil zal wel in het type rijtuigen, want Bf- en
BD-rijtuigen komen alleen in de Den Haag/Eindhoven-stammen voor.
Op de foto is stamnummer 16448 te zien op het front van stuurstandrijtuig NL-NS 61 84 82-70 024-1 Bpmbdzf7. Amsterdam Centraal, 14 januari 2015.
De voor de AmRo-shuttle bedoeld rijtuigen zijn herkenbaar aan de kleurige prints op de tussenwanden. Er zijn diverse verschillende prints aan te
treffen. Op de foto's zijn de balkons van de rijtuigen NL-NS 61 84 10-70 332-5 Apmz10 (boven) en NL-NS 61 84 20-70 212-7 Bpmz10 (onder) te zien.
Rotterdam Centraal, 1 november 2015.
In de rijtuigen van de stammen in de 16100-serie (AmRo-shuttle) zijn op de balkons het NVR-nummer en het stamnummer aangegeven. Boven de deuren van de
afdelingen is het verkorte rijtuignummer aangebracht. Het stamnummer is ook op de kopzijde van alle rijtuigen aangebracht. Amsterdam Centraal , 1
november 2015.
Nu de gerenoveerde ICR-rijtuigen voor de intercity direct dienst over de HSL in de blauw/gele intercity kleuren worden gebracht, is het onderscheidt
met 'normale' treinen voor de gewone reiziger slecht te zien. Op de rijtuigen zijn daarom stickers aangebracht die de reizigers wijzen op de noodzaak
van de toeslag. Amsterdam Centraal , 1 november 2015.
Tijdens de renovatie van de ICR-rijtuigen rijden er tijdelijk 16200-stammen in de Benelux-dienst. Deze stammen bestaan normaal gesproken uit zes
rijtuigen, waarvan 2 eerste klasse rijtuigen. Om de een gewenste verhouding tussen eerste en tweede klasse te krijgen, is een eerste klasse rijtuig
in de stam gedeclasseerd. Daarbij zijn alleen uiterlijk wijzigingen doorgevoerd: de eerste klasse streep op de zijkant verdwijnt en de 1 wordt een 2.
Het interieur is ongewijzigd. Amsterdam Centraal , 30 juni 2016.
De rijtuigen van stam 16501 zijn voorzien van zogeheten volwielen en (kunstof) L-remblokken. Bij volwielen is geen sprake meer van een wielband die
om het wiel gekrompen zit, maar bestaat het wiel uit een geheel van wiel en wielband. Naast een extra aanduiding op de stelbalk (letter L in een
cirkel) is dit tekenen ook op de kopwand van eindrijtuig 61 84 20-70 109-5 Bpmez10 aangebracht. Amsterdam Centraal, 7 september 2016.
Ook op de neus van het voormalige stuurstandrijtuig wordt de extra aanduiding op de stelbalk (letter L in een cirkel) aangegeven. In dit geval bij
rijtuig 61 84 82-70 001-9 Bpmbdzf7 in stam 16501. Amsterdam Centraal, 19 oktober 2016.
Vanaf eind 2016 worden de rijtuigen voorzien van bagagerekken voor (grote) bagage. Dit gaat ten koste van een tweetal zitplaatsen. In de rijtuigen
eerste klasse bevidt het bagagerek zich tegen de wand van de coupés. In het tweede klasse rijtuig is het bagagerek geplaatst ter hoogte van de glazen
scheidingswand. Op de foto's zijn de bagagerekken te zien in de rijtuigen 61 84 10-70 329-1 Apmz10 (links) en 61 84 20-70 107-9 Bpmez10 (rechts).
Amsterdam Centraal, 19 oktober 2016.
Op dit moment is het meenemen van een fiets in treinen die via de hogesnelheidslijn rijden (intercity direct treinen) niet toegestaan. Om dit in de
toekomst wel mogelijk te maken, worden diversen rijtuigen aangepast. Zo zijn in het voormalige stuurstandrijtuig 61 84 82-70 004-3 Bpmbdzf7 aan
weerszijden van het balkon plaatsen voor fietsen gerealiseerd.
Tot het moment dat het vervoer is toegestaan zijn stickers aangebracht met de tekst: Fietsen nog niet toegestaan. NS werkt aan verbetering van de
trein. Vanaf medio 2017 kan ook in deze trein een fiets worden meegenomen. Geheel opgevouwen vouwfietsen zijn wel toegestaan. Amsterdam Centraal,
19 oktober 2016.
Op het terrein van de Holland Cargo Terminal in de Amsterdamse Westhaven staan drie tweede klasse rijtuigen opgebokt. Het betreft de 61 84 20-70 111-1
Bpmz10, 61 84 20-70 138-4 Bpmz10 en 61 84 20-70 146-7 Bpmz10. Op de foto is het laatstgenoemde rijtuig zichtbaar. Amsterdam, 27 december 2016.
Foto: T. Geerdink
Nog een opgebokt rijtuig in de vorm van stuurstandrijtuig 50 84 82-77 032-0 Bpmbdzf7. Dit rijtuig is als prototype gebruikt voor de ombouw van
stuurstandrijtuigen om samen met een TRAXX-locomotief in trek-duw-formatie te kunnen rijden. Door problemen met de aanpassing van de
beveiligingssystemen en de aansturing van de locomotief van uit het rijtuig is uiteindelijk gekozen voor inzet van ICRmh-rijtuigen tussen twee
TRAXX-lokomotieven in. Haarlem, 24 november 2016.
Ter gelegenheid van het Internationale Film Festival Rotterdam rijd NS met een treinbioscoop in diverse treinen richting Rotterdam. Op 27 januari 2017
was ICRmh-rijtuig 61 84 20-70 244-0 Bpmz10 in stam 16417 als zodanig ingericht. De ervaring wordt compleet door popcorn en een piccolo; Amsterdam
Centraal.
Bij een herschikking van rijtuigen begin 2019 zijn enkele eindrijtuigen omgebouwd tot tussenrijtuig. Zo is rijtuig 61 84 20-70 149-1 Bpmz10 (16419)
een voormalige Bpmez10. Dit is goed zichtbaar in het verdwenen letter "e" in de aanduiding op het rijtuig. Rotterdam Centraal, 6 maart 2019.
In het tender & jobs deel van de website railwaygazette.com is een tender gepubliceerd voor de verkoop van ICR rijtuigen. Gemeld wordt dat NS tussen
2023 en 2026 ongeveer 275 ICR-rijtuigen buiten dienst stellen en beschikbaar komen voor de verkoop. In deze periode zullende rijtuigen in partijen
van ongeveer 75 rijtuigen verkocht worden. Voorwaarde is dat de nieuwe eigenaar de rijtuigen niet voor andere doeleinden dan voor spoorwegactiviteiten
gebruiken.
Voor de eerste partij dient voor 26 augustus 2022 gereageerd te worden. De termijn voor volgende partijen is 30 september 2022.
Begin november 2022 zijn zes rijtuigen van de Watergraafsmeer naar de Zaanstraat overgebracht. Daar zijn de rijtuigen tot een stam samengesteld
bedoeld voor potentiële kopers van ICR-rijtuigen. De showstam bestaat uit de rijtuigen:
82-70 006 Bpmbdzf7
10-70 324 Apmz10
20-70 113 Bpmez10
20-70 205 Bpmez10
10-70 317 Apmz10
82-70 028 Bpmbdzf7
Op de foto de kop van rijtuig 61 84 82-70 028-2 Bpmbdzf7 op het opstelterrein van de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort; 11 december 2022.
De terzijde gestelde stammen 16413 en 16414 staan samen met drie losse rijtuigen op emplacement Arnhem Goederen opstel NS. Arnhem, 8 februari 2023.
Naar boven ...
Koninklijk rijtuig
Begin jaren '90 is een bestaand ICR-rijtuig, het eerste klasse rijtuig 50 84 10-70 647-9, te verbouwen tot Koninklijk rijtuig. Op de foto is het
Koninklijk-rijtuig samen met twee ICR-rijtuigen onderweg naar Houten op Koninginnendag 1999. Houten, 30 april 1999.
Meer informatie over Koninklijk materieel vindt je hier.
Eind 2012 zijn de ICR-A-rijtuigen 10-70 349 (Sr11) en 350 (Sr12) aangepast en als begeleidingsrijtuig toegevoegd aan de koninklijke trein.
Amsterdam, 22 november 2012.
Foto: B. Hollander
In 2023 wordt het Koninklijk rijtuig voor het laatst ingezet voor het Koninklijk paar. In 2024 worden de Sr10 en Sr12 overgedragen aan het
Spoorwegmuseum.
Verder naar nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster).
Naar boven ...
|