Vrachtrijtuigen type Dm
Serie | 51 84 92-99 060-2 t/m 071-9 |
Oorspronkelijke nummers | 51 80 00-95 004-9 t/m 151-8 (niet aansluitend) |
Lengte | 26.400 mm |
Gewicht | 38 ton |
Fabrikant | O&K, Linke-Hoffmann-Busch, MBB |
Bouwjaar | 1974, 1975 |
Vrachtrijtuigen type Dm
In 2000 schaft NS Internationaal 17 postrijtuigen van Deutsche Post AG aan. Aanvankelijk is de bedoeling om 13 rijtuigen aan te passen voor het
vrachtvervoer in de OverNight Express (ONE), een snelle gecombineerde nachttrein voor
reizigers en goederen tussen Amsterdam en Milaan. De overige vier rijtuigen zullen dan als plukrijtuig fungeren.

Vrachtrijtuig 51 84 92-99 064-4 in de OverNight Express bij het vertrek uit Utrecht CS; 12 mei 2001.
Foto: C. van Gageldonk
Uiteindelijk worden 10 rijtuigen verbouwd tot de vrachtrijtuigen 51 84 92-99 060-2 t/m 069-3. Vijf rijtuigen fungeren als
plukrijtuig en twee rijtuigen worden uiteindelijk tot
fiets-/bagagewagen verbouwd. De tien rijtuigen worden bij Hollandia in de Amsterdamse Westhaven van asbest ontdaan. De verbouwd tot vrachtrijtuig
vindt plaats bij het Revisiebedrijf Haarlem. De verdere verbouwing en afwerking vindt plaats in de werkplaats van Wagons-Lits in Oostende.
In 2000 worden ook nog twee in 1997 aangeschafte postrijtuigen van DBP verbouwd tot de vrachtrijtuigen 51 84 92-99 070-1 en 071-9. Deze beide
rijtuigen waren aanvankelijk bedoeld om tot fiets-/bagagerijtuig te worden verbouwd.
Het betreft van oorsprong postrijtuigen type MRZ, die in 1974 en 1975 zijn gebouwd door O&K, Linke-Hoffmann-Busch en MBB. Zij staan op
MindenDeutz-draaistellen met schijf- en magneetremmen, waardoor zij zijn toegelaten voor 200 km/h. Bij de verbouwing zijn alleen de vier dubbele
schuifdeuren overgebleven; alle andere deuren en de ramen zijn verwijderd en dichtgelast, evenals de overgangsinrichtingen aan de uiteinden.
De rijtuigen geschilderd in blauwe kleur en op de zijwanden is het logo van de OverNight Express aangebracht. De vrachtrijtuigen 51 84 92-99
070-1 en 071-9 zijn eenvoudig herkenbaar, doordat hun kleur blauw donkerder is dan van de overige vrachtrijtuigen. De rijtuigen zijn verder ook
voorzien van het logo van goederenvervoerder Railion, wat opmerkelijk is omdat de rijtuigen eigendom zijn van NS Internationaal. Wel wordt de
OverNight Express samen met Railion opgezet.

Na de beëidiging van de OverNight Express worden de vrachtrijtuigen diverse malen gebruikt als remrijtuigen. Als zodanig fungeren de rijtuigen
51 84 92-99 067-7, 061-0, 066-9 en 068-5 voor het transport van treinstel 402 naar de sloper in Maastricht. Hengelo, 8 december 2004.
Wijzigingen
De inzet van de vrachtrijtuigen in de OverNight Express heeft niet lang geduurd. Na de start van de trein in mei 2000 werden de vrachtrijtuigen
al in maart 2001 vervangen door containerdraagwagens. Deze kunnen gekoelde wissellaadbakken vervoeren, iets wat de vrachtrijtuigen niet mogelijk is.
In de OverNight Express blijven de vrachtrijtuigen wel meerijden, maar zij zijn leeg en dienen slechts voor de beremming.
Vanwege de verliesgevendheid van dit vervoer voor Railion stop eind september 2001 het vervoer van goederen met de ONE. Sindsdien staan de
vrachtrijtuigen aan de kant. In 2004 zijn alle vrachtrijtuigen van NS Internationaal overgegaan naar Railion.
Begin 2007 heeft NS Reizigers de vrachtrijtuigen 51 84 92-99 066-9, 067-7 en 068-5 van Railion overgenomen. Het eerste rijtuig zou direct zijn
doorverkocht aan een Duitse firma, de andere twee rijtuigen zijn verbouwd tot koppelwagens. Medio maart 2007 zijn de twee vrachtrijtuigen van NS
naar de werkplaats Neumünster (D) gebracht voor revisie. Deze beide rijtuigen zijn in juni 2007 teruggekeerd naar Nederland en hebben een
geel/blauwe beschildering gekregen.
Vernummering
De rijtuigen zijn gedurende hun levensloop niet vernummerd.

De beide ex-vrachtrijtuigen 51 84 92-99 068-5 en 067-7 als koppelwagen in NS-kleuren. Watergraafsmeer, 4 juni 2007.
Foto: K. Mooij
Levensloop
De inzet van de vrachtrijtuigen in de OverNight Express heeft niet lang geduurd. Na de start van de trein in mei 2000 werden de vrachtrijtuigen
al in maart 2001 vervangen door containerdraagwagens. Deze kunnen gekoelde wissellaadbakken vervoeren, iets wat de vrachtrijtuigen niet mogelijk is.
In de OverNight Express blijven de vrachtrijtuigen wel meerijden, maar zij zijn leeg en dienen slechts voor de beremming.
Vanwege de verliesgevendheid van dit vervoer voor Railion stop eind september 2001 het vervoer van goederen met de ONE. Sindsdien staan de
vrachtrijtuigen aan de kant. In 2004 zijn alle vrachtrijtuigen van NS Internationaal overgegaan naar Railion.

Vrachtrijtuig 51 84 92-99 068-5 te Arnhem Goederen; 11 oktober 2004.

Vrachtrijtuig 51 84 92-99 071-9 is één van de twee rijtuigen met een donkerder kleur blauw. Watergraafsmeer, 28 augustus 2004.
Begin 2007 heeft NS Reizigers de vrachtrijtuigen 51 84 92-99 066-9, 067-7 en 068-5 van Railion overgenomen. Het eerste rijtuig zou direct zijn
doorverkocht aan een Duitse firma, de andere twee rijtuigen zijn verbouwd tot koppelwagens. Medio maart 2007 zijn de twee vrachtrijtuigen van NS
naar de werkplaats Neumünster (D) gebracht voor revisie. Deze beide rijtuigen zijn in juni 2007 teruggekeerd naar Nederland en hebben een
geel/blauwe beschildering gekregen.

De beide remrijtuigen 51 84 92-99 067-7 en 51 84 92-99 068-5 achterop de trein waarmee treinstel 252 (materieel '36) van de Stibans naar de
werkplaats Schienenfahrzeugwerk Delitzsch werd getransporteerd. Bad Bentheim (D), 12 april 2008.

De beide koppelrijtuigen van NS Reizigers zijn geheel leeg, zoals op de foto van rijtuig 51 84 92-99 067-7 te zien is. Hengelo, 30 september 2007.

Koppelrijtuig 51 84 92-99 068-5 tijdens het evenement "Mijn Openbaar Vervoer" in Hengelo; 30 september 2007.
De rijtuigen van NS Reizigers worden niet frequent gebruikt en staan normaalgesproken op de Dijksgracht of bij de voormalige wagenwerkplaats in
Amersfoort. De eerste inzet van de gerenoveerde rijtuigen vindt plaats in september 2007 tijdens het evenement "Mijn Openbaar Vervoer" in Hengelo.
Daarbij worden de beide rijtuigen gebruikt als opslag en standruimte. Een meer passende inzet voor de beide rijtuigen is die van bagagerijtuig bij
de overbrenging van treinstel 252 van de Stibans naar Duitsland in april 2008. Een opvallende inzet is het gebruik van rijtuig 92-99 067 samen met
vier ICRm-rijtuigen van HSA als Brand Fuell Express. De rijtuigen worden ook een keer als remrijtuig gebruikt bij het overbrengen van een DH-treinstel
type Wadloper van Tilburg naar Amersfoort in juli 2009. Sindsdien staan beide rijtuigen werkeloos op het terrein van de voormalige wagenwerkplaats in
Amersfoort. Per 1 oktober 2010 zijn de beide vrachtrijtuigen aan de SSN overgedragen.
Verder naar nummering en vernummering vrachtrijtuigen type Dm.
Bronvermelding:
voor een overzicht van gebruikte bronnen zie de pagina boeken en artikelen
Naar boven ...
|