Rijtuigen type Avmz

Serie 61 84 19-90 250-6 t/m 259-7
Oorspronkelijke nummers61 80 19-90 155-1 t/m 207-0 (niet aansluitend)
Lengte 26.400 mm
Gewicht 45 ton
Fabrikant Wegmann, MBB
Bouwjaar 1973, 1974

Door de komst van de ICE-treinstellen in de EuroCity-verbindingen tussen Nederland en Duitsland werd in 2000 de zitrijtuigpool waaraan NS deelnam, opgeheven. Uit deze pool krijgt NS tien rijtuigen type Avmz. Deze rijtuigen behoorden tot de meest comfortabele rijtuigen die in de EC-dienst ingezet zijn.

Rijtuigen type Avmz
De in 1973 en 1974 gebouwde rijtuigen hebben een zijgang en negen coupés met zes zitplaatsen, waarmee de totale capaciteit 54 zitplaatsen bedraagt. Verder zijn de coupes zijn stopcontacten te vinden voor het gebruik van elektrische appartuur. De wanden tussen de zijgang en de coupés zijn geheel in glas uitgevoerd. De rijtuigen zijn voorzien van airconditioning en hebben op beide balkons een toilet.

cvangageldonk_foto04
De eerste Avmz-rijtuigen, zoals hier de 61 84 19-90 251-4 hadden aanvankelijk een erg donkerblauwe kleur, wat een zeer somber uiterlijk opleverde. Rotterdam Noord, 22 mei 2000.
Foto: C. van Gageldonk

akoch_foto02
Avmz-rijtuig 61 84 19-90 259-7 staat werkeloos op de Watergraafsmeer; 31 mei 2005.
Foto: A. Koch

Voor de rijtuigen naar Nederland komen worden ze opgeknapt in de werkplaats in het Duitse Neumünster. Daarbij krijgen de stoelen en hoofdsteunen een nieuwe bekleding, bestaande uit een blauwe stof met een motief. De eerste vijf rijtuigen komen in 2000 in Nederland aan en hebben nog geen gele bies en NS logo. In 2001 komen de resterende vijf rijtuigen naar Nederland, ditmaal wel voorzien van biezen en logo's. De eerste vijf geleverde rijtuigen gaan in dat jaar terug naar Neumünster voor een interieurrevisie. Daarbij worden de biezen logo's alsnog aangebracht.

2007_0712
Interieur van rijtuig 61 84 19-90 256-3. Amersfoort, 27 april 2007.

2007_0710 Zijgang van rijtuig 61 84 19-90 256-3. Amersfoort, 27 april 2007.

Wijzigingen
Voor de inzet bij NS Reizigers zijn de rijtuigen gereviseerd in de werkplaats Neumünster (D). De rijtuigen zijn daarbij geel/blauw geschilderd. Aanvankelijk was het de bedoeling daarbij ook een coupé tot conducteurruimte om te bouwen, maar dit is niet gebeurd. Wel zijn beide toiletten afgesloten tijdens de inzet met ICL-rijtuigen.

jpvergezlarrouy_foto01
Een Bedevaartstrein, getrokken door SNCF-lokomotief 407289, onderweg naar Nederland. Direct achter de lokomotief zijn enkele Avmz-rijtuigen te herkennen. Baudreix, 7 juni 2003.
Foto: J.P. Vergez-Larrouy

2005_1633
Sinds eind 2005 staat Avmz-rijtuig 61 84 19-90 253-0 samen met de andere rijtuigen op Amersfoort Bokkeduinen; 2 december 2005.

Vernummering
De rijtuigen zijn sinds ze dienst doen voor NS Internationaal niet vernummerd en dragen de nummers 61 84 19-90 250-6 t/m 259-7.

Levensloop
In de periode 2001-2002 worden de rijtuigen niet alleen in de OverNight Express ingezet, maar ook in internationale treinen als D370/371 Praag - Amsterdam vv. en de "Ardennen Express" Amsterdam-Luxemburg.
De OverNight Express wordt niet het succes waar NS Internationaal op gehoopt had. Dit is mede aanleiding voor de beëindiging van vrijwel alle activiteiten van NS Internationaal (behalve de ICE-, Thalys- en Benelux-diensten) in 2002. Sindsdien staan de rijtuigen sinds te koop. Incidenteel worden de rijtuigen nog wel gebruikt. Zo worden zeven rijtuigen in augustus 2003 gebruikt tussen Amsterdam en Emmerich als vervangende treinen bij uitval van ICE3-treinstellen. Ook doen enkele rijtuigen dienst in Bedevaartstreinen naar Lourdes. In het najaar van 2004 worden de tien rijtuigen nog gehuurd door de Duitse firma Eisenbahn Erlebnisreise Arnold Kühn. Deze zet de rijtuigen in voor gezelschapstreinen vanuit Frankfurt am Main.

2007_1288
Rijtuig 61 84 19-90 252-2 in geel/blauwe kleur in dienst met ICL-rijtuigen, staat tijdens de kering te Amsterdam Centraal; 10 augustus 2007.

2007_1006
Voor de opening van de Betuweroute kwam Koningin Beatrix per trein naar Barendrecht. Nieuw was het gebruik van twee Avmz-rijtuigen in de Koninklijke trein. Rotterdam Zuid, 16 juni 2007.

Eind 2006 neemt NS Reizigers de tien rijtuigen type Avmz over van NS internationaal en laat ze renoveren. Daarbij krijgen de rijtuigen de geel/blauwe intercitykleuren. De eerste vier gereviseerde rijtuigen die in april 2007 in dienst komen zijn de: 61 84 19-90 254-8, 19-90 256, 19-90 258 en 19-90 259. In juni 2007 komen ook de rijtuigen 19-90 250, 19-90 252, 19-90 255 en 19-90 257 naar Nederland, gevolgd door de 19-90 251 in augustus 2007 en de 19-90 253 in september 2007. De Avmz-rijtuigen worden sinds medio april 2007 samen met ICL-rijtuigen ingezet. Eerst in de treinserie 1500 (Amsterdam Centraal - Amersfoort (- Deventer), later ook in serie 1900 (Den Haag Centraal - Venlo). Ook inzet ter vervanging van uitgevallen ICE-treinen is regelmatig aan de orde. Aangezien het de meest luxe rijtuigen van NS betreft is worden ze ook ingezet in de koninklijke trein. Ze vervangen daarbij de daarvoor gebruikte eerste klasse rijtuigen type ICRm.

2008_1407 Kopzijde Avmz-rijtuig 61 84 19-90 253-0. Eindhoven, 7 december 2008.

Wekelijks vindt een uitwisseling van rijtuigen naar Duitsland plaats, waar het onderhoud aan de rijtuigen wordt uitgevoerd. Met ingang van 14 juni 2009 zijn de rijtuigen verdwenen uit de treindienst Amsterdam Centraal - Amersfoort - Deventer. Sindsdien verzorgen deze rijtuigen enkel spitstreinen op de Flevolijn. In de ochtend twee treinen van Lelystad Centrum naar Schiphol en in de avond twee treinen van Schiphol naar Lelystad Centrum.
Met ingang van 7 september 2009 is ook deze spitsinzet verleden tijd en staan alle rijtuigen buiten dienst.

De winterse omstandigheden van december 2009/januari 2010 veroorzaakt veel defect materieel en daarmee een tekort aan inzetbaar materieel. Om het tekort te verminderen worden diverse Avmz- en ICL-rijtuigen weer in dienst gesteld en per 18 januari 2010 ingezet. Gestart is met een slag in de treinserie 3500 Maastricht - Schiphol, maar ook een inzet in de treinserie 1900 Den Haag Centraal - Venlo is aan de orde.

De winterse omstandigheden van december 2009/januari 2010 veroorzaakt veel defect materieel en daarmee een tekort aan inzetbaar materieel. Om het tekort te verminderen worden diverse Avmz- en ICL-rijtuigen weer in dienst gesteld en per 18 januari 2010 ingezet. Gestart is met een slag in de treinserie 3500 Maastricht - Schiphol, maar ook een inzet in de treinserie 1900 Den Haag Centraal - Venlo is aan de orde.
Een groot aantal rijtuigen werd weer indient genomen, waardoor voor twee diensten met de Avmz-/ICL-rijtuigen in totaal vier treincomposities beschikbaar waren. Medio februari 2010 is een van deze vier composities al weer aan de kant gezet.
Na 9 april 2010 is de inzet van de Avmz-/ICL-rijtuigen ten einde en worden de Avmz-rijtuigen als onderdeel van een overeenkomst over het direct beëindigen van de leaseovereenkomst van de ICL-rijtuigen aan DB geleverd. Het transport van de rijtuigen naar Duitsland vond op 28 april 2010 plaats.

Resterende rijtuigen
Alle tien rijtuigen zijn verkocht en niet meer bij NS aanwezig.

Verder naar nummering en vernummering rijtuigen type Avmz.

Bronvermelding:
voor een overzicht van gebruikte bronnen zie de pagina boeken en artikelen

Naar boven ...