fauss
Tosti's Truffels Treinen

poster_tostistruffelstreinenVan 23 juni t/m 10 januari 2021 2020 is de tentoonstelling Tosti's Truffels Treinen over eten en drinken in de trein en rondom op het spoor te zien in het Spoorwegmuseum. Door de maatregelen rond Covid-19 is het museum echter in de perioden 5 ttot en met 18 november 2020 en vanaf 15 december 2020 gesloten.
Eten en drinken op het station of in de trein heeft een lange geschiedenis. De railtenders met koffie, de sfeerloze stationsrestauraties en de lauwe kroketjes uit de muur. Maar ook de luxe restauratierijtuigen in de internationale treinen waar de elite dineerde met kaviaar en truffels. Al deze onderwerpen zijn samengebracht in de tentoonstelling.
Onderstaand een overzicht van de rijtuigen die onderdeel zijn van de tentoonstelling.

Restauratie-/bagagerijtuig RD 7659
2020_0349

2020_0361 De trots van het museum is het gerestaureerde restauratie-/bagagerijtuig plan D uit 1951. Dit door Beijnes gebouwde rijtuig is in de oorspronkelijke uitvoering in turkooise kleur als RD 7659 te zien. Het interieur is teruggebracht in de toestand van begin jaren vijftig van de vorige eeuw. Het restauratiegedeelte met bar en houten sierpaneel op de wand heeft de uitstraling van een Amerikaanse diner uit de jaren '50. De keuken is optisch compleet en origineel maar niet functioneel. In het rijtuig zijn verder de telefooncel en de ruimte voor de informatrice teruggebouwd. Ook de bagageruimte is in de oorspronkeljke uitvoering teruggebracht.

Restauratierijtuig 61 80 88-90 103-7 WRmh 132.1
2020_0370

2020_0375 Dit in 1965 door Orenstein & Koppel in Berlijn gebouwde rijtuig heeft 42 zitplaatsen en uitzonderlijke lengte van 27,5 meter. De helft van het rijtuig bestaat uit een restauratiegedeelte met twee open afdelingen. De andere helft van het rijtuig bestaat uit een buffet, een keuken en een spoelkeuken aan een zijgang. Op het balon aan de zijde van de spoelkeuken is een toilet aanwezig, waardoor dit balkon slechts aan één uiteinde een balkon met toegangsdeuren heeft. De keuken heeft een deur in de zijwand voor de bevoorrading van het rijtuig.
In rood-crème kleurstelling reed het rijtuig met in de Trans Europ Express (TEE), een netwerk van internationale luxetreinen met aanvankelijk alleen eerste klasse rijtuigen. Aardig om te wetem is dat rijtuigen van dit type in 2019 enige tijd hebben meegereden in de intercitytreinen tussen Amsterdam en Berlijn.
Voor de tentoonstelling heeft het DB Museum in Koblenz dit rijtuig uitgeleend aan het Spoorwegmuseum.

Restauratierijtuig 56 80 88-71 102-9 WRmh "Buckelspeisewagen"
2020_0383

2020_0393 Opvallend aan dit in 1963 door Orenstein & Koppel in Berlijn gebouwde restauratierijtuig is de gedeeltelijke verhoging van het dak. Door de verhoging is het mogelijk twee verdiepingen te realiseren. Op de benedenverdieping is de spoelkeuken te vinden, op de bovenverdieping de keuken. Hierdoor bleef er meer ruimte over voor de reizigers. Aan weerszijde van de (spoel)keuken zijn een restauratieruimte met 48 zitplaatsen en een buffet te vinden.
Dit restauratierijtuig is speciaal gebouwd voor de luxe Rheingold-trein die in de jaren zestig en zeventig tussen Nederland en Zwitserland reed. Het rijtuig is in bruikleen gegeven door Freundeskreis Eisenbahn Köln.

Panoramarijtuig 56 80 81-71 002-8 ADm
2020_0418

2020_0409
Voor de Rheingold zijn vijf van deze panorama-rijtuigen door Wegmann in Kassel gebouwd. Het was de eerste keer dat een dergelijk uitzichtrijtuig in Europa op het spoor verscheen. In de koepel zijn 22 zitplaatsen te vinden. Daaronder zijn een bagageafdeling, dienstruimten en de telefoon aanwezig Aan de ene kant van het rijtuig is een bar geplaatst, aan de andere kant zijn 12 zitplaatsen in twee coupés aanwezig.
Het Spoorwegmuseum heeft het rijtuig in bruikleen van de Freundeskreis Eisenbahn Köln.

Restauratierijtuig WR 4249 / 51 88 88-50 091-6
2020_0422

2020_0430 Restauratierijtuig 4249 is in 1943 gebouwd door het Roemeense Astra voor de Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL). Vanwege de oorlogstijd waarin het rijtuig gebouwd is, is de inrichting iets soberder dan voorgaande series. Het rijtuig heeft 42 zitplaatsen en een keuken met buffet.
In veel internationale treinen van de vorige eeuw zag je dit soort blauwe restauratierijtuigen. Het rijtuig reed onder andere mee op de Holland-Scandinavië Express, tussen Hoek van Holland en Hannover. De trein is onderdeel van de boottreinverbinding van Nederland naar Engeland en terug. Ook rijden dit soort rijtuigen in de Noord-Express, die Parijs verbindt met Sint-Petersburg.
Dit rijtuig maakt deel uit van de collectie van het Spoorwegmuseum.

Salonrijtuig WP 4129 / 55 84 ZLSM 000 4129-6
2020_0434

2020_0436 Pullman rijtuig 4129 maakt deel uit van de serie rijtuigen met de nummers 4111-4130 die in 1927 zijn gebouwd door Metropolitan in Groot-Brittanië voor de Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL). Het rijtuig heeft twee afdelingen, gescheiden door een wand met in totaal 51 zitplaatsen. Dit type rijtuig reed vaak samen met een Pullman-rijtuig met keuken (type WPC). Beide rijtuigen werden uit de keuken van het WPC-rijtuig bediend.
Voor en na de tweede wereldoorlog liep dit rijtuig mee in de beroemde 'Étoille du Nord' tussen Parijs, Brussel en Amsterdam. Van 1931 tot 1937 heeft de 4129 ook in de binnenlandse dienst gereden tussen Amsterdam en Vlissingen.
Het Spoorwegmusem heeft het rijtuig in bruikleen van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.

Restauratierijtuig WR 055 117 / 61 80 88-40 117-6 WRm
2020_0452

2020_0453 Restauratierijtuig 055 117 behoort tot een serie van de eerste in Oost Duitsland nieuw gebouwde restauratierijtuigen na de Tweede Wereldoorlog. Het in 1961 door VEB Gõrlitz gebouwde rijtuig is wat uiterlijk betreft gebaseerd op het standaard type B, heeft een lengte over de buffers van 24,9 meter en 42 zitplaatsen.
Door Mitropa (wat staat voor Mitteleuropäische Schlafwagen- und Speisewagen-Aktien-Gesellschaft) werd het rijtuig ingezet in Oost-Duitsland. Vanwege de internationale toelating kwam het rijtuig ook met internationale treinen in het buiteland, waaronder de verbinding tussen Berlijn en Hoek van Holland.
Dit rijtuig is nu eigendom van museumspoorlijn de Veluwse Stoomtrein. Helaas is het rijtuig niet in Mitropa Kleuren geschilderd, maar draagt het een op de CIWL gebaseerde kleurstelling.

Bar-Disco-rijtuig 61 88 89-90 003-0
2020_0463

2020_0471 Dit Bar-Disco-rijtuig van de Belgische spoorwegen (NMBS) is ook bekend onder de afkorting SR3. Het is van origine een tweede klasse rijtuig type I10 dat in 2002 omgebouwd werd tot Bar-Disco. Midden in het rijtuig is een bar te vinden. Aan één kant is plaats voor tafels of een dansvloer, aan de andere kant is een rustige zone te vinden met zitblokken. Het rijtuig rijdt mee in de ski-treinen en gecharterde treinen.
Dankzij medewerking van de NMBS is het op de tentoonstelling te zien.

Houten rijtuig C 218
2020_0472
Dit houten rijtuig van de Staatsspoorwegen uit 1874 laat de situatie zien zoals die tot de komst van restauratierijtuigen was. Tot eind negentiende eeuw kon je in een trein niets aan eten of drinken krijgen. Reizigers dienden zelf hun eten en drinken mee te nemen, want in de trein was aan boord eten of drinken te koop.
Dit rijtuig maakt deel uit van de collectie van het Spoorwegmuseum.

Restauratierijtuig 61 88 88-90 005-6
2020_0478

2020_0481 Vier tweede klasse rijtuigen van het type I10 zijn in 2000 door de werkplaats in de Mechelen tot Resto-rijtuig verbouwd. Daarbij is een ruimte met 48 zitplaatsen ontstaan en een buffet, een keuken en een koelruimte. Het rijtuig wordt incidenteel ingezet in de normale dienstregeling, maar het rijdt wel regelmatig mee in wintersporttreinen of chartertreinen.
Dankzij medewerking van de NMBS is het op de tentoonstelling te zien.

Restauratierijtuig WR 2287
2020_0489

2020_0491 Restauratierijtuig CIWL WR 2287 is het oudste restauratierijtuig op de tentoonstelling. Het is in 1911 gebouwd door Vagon- és Gépgyár r.t. in Györ (Hongarije). Het vierassige rijtuig heeft behalve een een eigen centrale verwarming met kolenkachel, een keuken met kolenfornuis, ijskasten en verdere outillage, een in twee afdelingen verdeelde eetzaal met 36 zitplaatsen bestaande uit losstaande met leer beklede stoelen die opgesteld staan aan zes vierpersoons en zes tweepersoons tafels. Dit rijtuig heeft vooral in zuid-oost Europa dienst gedaan en waarschijnlijk ook in de beroemde Oriënt Express.
Het restauratierijtuig behoort tot de eigen collectie van het Spoorwegmuseum.

Naar boven ...