Expositie Beladen treinen
Vanaf het Maliebaanstation zijn circa 1200 Utrechtse Joden
naar Westerbork gedeporteerd. In 2008 werd daarom bij het Maliebaanstation een plaquette geplaatst die aan dit feit herinnert. In een permanente
expositie Beladen treinen, Jodentransporten in de Tweede Wereldoorlog gaat het Spoorwegmuseum dieper in op de lotgevallen van de per trein
gedeporteerde Joden en zigeuners.

Vanaf het Maliebaanstation zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog circa 1200 Utrechtse Joden naar Westerbork gedeporteerd. In 2008 wordt op de
voorgevel van het station een plaquette geplaatst die herinnerdaan dit feit herinnert. Spoorwegmuseum, 21 januari 2013.
De vaste expositie heeft een plak gekregen in en om bagagewagen D4088 die op het buitenterrein staat. Deze bagagewagen is teruggevonden in Roemenië.
De wagen blijft leeg, bezoekers krijgen binnen geluidsfragmenten te horen van personen die de deportaties hebben meegemaakt. Er worden 36 getuigenissen
opgenomen die worden ingesproken door professionele stemacteurs, maar ook door medewerkers van het museum. Buiten de wagen komt een console met daarin
alle informatie over de transporten per trein naar de vernietigingskampen.
In 2002 is deze bagagewagen ontdekt op een verlaten spooremplacement bij Boekarest in Roemenië. Onderzoek wees uit dat het ging om een Nederlandse
bagagewagen van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, een voorloper van NS. Omdat dit soort wagens ook gebruikt werden in de
transporttreinen naar de vernietigingskampen, en omdat de wagen voor de bezoekers associaties oproept met de Jodenvervolgingen, is besloten de
expositie rondom deze bagagewagen in te richten, die door het museum in de diverse berichten Zwarte Roemeen wordt genoemd.

De bagagewagen met verduisterde ramen en informatiezuil op het perron vormt de permanente expositie Beladen treinen. Spoorwegmuseum, 15 maart
2013.
Opknappen van de bagagewagen
Vanaf begin 2012 heeft de bagagewagen een kleine opknapbeurt gekregen, waarbij de wagen wind- en waterdicht gemaakt is. Hieronder zijn diverse foto's
te vinden tijdens de werkzaamheden en het uiteindelijke resultaat.

De afzetlinten maken duidelijk dat er gewerkt wordt aan de bagagewagen. Spoorwegmuseum, 16 maart 2012.

Blik in interieur tijdens de opknapwerkzaamheden. Spoorwegmuseum, 27 april 2012.

Nieuw dakleer, nieuwe raamkozijnen en houten betimmering op buikje van de bagagewagen. Spoorwegmuseum, 19 oktober 2012.

De doorgaande treeplanken zijn weer aangebracht aan de perronzijde van bagagewagen. Spoorwegmuseum, 23 december 2012.
Naar boven ...
|