Rijtuig WP 4129 van De Staatsmijnen
Pullman rijtuig 4129 maakt deel uit van de serie rijtuigen met de nummers 4111-4130 van het type "Etoile du Nord" die in 1927 werden gebouwd door Metropolitan in Groot-Brittanië. Het rijtuig heeft twee afdelingen, gescheiden door een wand met in totaal 51 zitplaatsen. Aan beide zijden van het rijtuig is een balkon met toilet aanwezig.
Voor de Tweede Wereldoorlog heeft het rijtuig voornamelijk meegereden in de "Edelweiss" tussen Amsterdam/Antwerpen en Basel/Zürich. Van 1931 tot 1937 heeft de 4129 ook in de binnenlandse dienst gereden tussen Amsterdam en Vlissingen. Gedurende de oorlog was het rijtuig gestationeerd in Lourdes en Bonson. Meteen na de oorlog werd het rijtuig ingezet in de "Sud Express" en "Flèche d’Or" en in de jaren 50 tenslotte in de "Etoille du Nord" tussen Parijs, Brussel en Amsterdam. Na een brand in Amsterdam in februari 1956 is het rijtuig buiten dienst geplaatst in Oostende, waarna het in 1961 is verkocht aan De Staatsmijnen (DSM).
Het rijtuig werd in de jaren '60 en '70 door DSM gebruikt om belangrijke gasten rond te rijden over het toen nog zeer uitgebreide eigen spoorwegnet. Daarvoor zijn ook beide kopeinden omgebouwd. De vouwbalgen zijn daarbij verwijderd en en vervangen door een gesloten wand met een groot raam. Onder dit raam is een gestilleerd gevleugeld wiel aangebracht. Bij de verbouwing bij DSM begin 1962 werd één toilet en een gedeelte van het aangrenzende compartiment (door de brand verwoest) verbouwd tot pantry. Bij de verbouwing kreeg het rijtuig ook ander kleurstelling. Daarbij werd de bovenkant (inclusief dak) gebroken wit en de onderkant lichtblauw. De gouden biesjes en belettering verdwenen. De bronzen monogrammen van Wagons-Lits bleven op de zijwanden behouden.
Na inkrimping van het eigen railnet van DSM werd het rijtuig nog maar sporadisch gebruikt. De laatste keer dat dat gebeurde was bij de viering van
150 jaar spoorwegen in Nederland. Voor die gelegenheid werd de 4129 opgeknapt in de NS-werkplaats te Tilburg. Daar werd een kopeinde weer teruggebracht
in de oude staat met vouwbalg en deuren. Aan het interieur werd niets gedaan, dat bleef zoals bij DSM. Wel werd de beschildering weer in de originele
Wagon Lits-kleuren gebracht (crème/donkerblauw). Verder naar nummering en vernummering van dit rijtuig. Bronvermelding: |