Van de verschillende series stalen rijtuigen zijn diverse exemplaren bewaard gebleven. Op deze pagina vindt u een foto-overzicht van nog bestaande
stalen rijtuigen. Vanwege de omvang van het overzicht is een opsplitsing gemaakt naar rijtuigtype:
Bagagewagens DIV en DV

Achter werkwagen D141 van de SGB verbergt zich de ex-bagagewagen D 6061. Het rijtuig bevindt zich nog grotendeels in de uitvoering als
hersporingswagen en wordt nu gebruikt door de Weg en Werken-ploeg.
Eind 2004 is de SGB gestart om de wagen groot onderhoud te geven. De wagen heeft daarbij het uiterlijk van een ongevallenwagen en het oude nummer
157 101 teruggekregen. Bij een latere schilderbeurt zijn de opschriften weer verdwenen. Goes, 18 februari 2023.

Bagagewagen D 6063 is onder het nummer D7618 bij de VSM te vinden. Na de buitendienststelling werd de wagen verkocht aan de SSN die het onder
andere als filmruimte heeft gebruikt. In 1977 werd de wagen verkocht aan de VSM. Wie goed kijkt kan op de wagen nog de (overgeschilderde)
opschriften van de SSN vinden. Beekbergen, 8 december 2004.

Bagagewagen D 6065, de oude ongevallenwagen van Zwolle, doet inmiddels dienst als wagen D285 van de Dienst Weg en Werken van de STAR. Begin 2009
heeft de wagen de naam "Geert" gekregen ter gelegenheid van de 70e verjaardag van de STAR-medewerker die de wagen beheert. Stadskanaal, 28 mei 2005.
Klik hier voor meer foto's van deze wagen.

De als D 6066 in dienst gestelde stalen bagagewagen is een van de bagagewagens die in gebruik geweest als ongevallenwagen. In 2001 is de
wagen door een particulier aangekocht en wordt thans door de Stibans als werkwagen gebruikt. Eind 2005 is de wagen door een Stibans werkgroep
opgeknapt waarbij onder andere doorgeroest plaatwerk vervangen is. Uiteindelijk is de wagen opnieuw geschilderd in een gele kleur. Als gevolg van de
koerswijziging van de Stibans is de ongevallenwagen eind 2009 overgedragen aan de Stichting NS162.
Omdat de wagen zal worden gebruikt voor het afbouwen van de diesellok 162 bij de SHM te Hoorn past de gele kleur niet bij het museummaterieel van de
SHM. Daarom is besloten de wagen te schilderen in een donker groene kleur. Daarmee heeft de wagen een semi historisch jasje gekregen. De kleur groen
is niet authentiek en ook niet alle zwarte banden zijn aangebracht. Op 18 december 2012 is de wagen overgebracht naar de SHM, de nieuwe thuisbasis
voor de Stichting 162 in 2012.
Eind 2015 is de bagagewagen verkocht aan de gemeente Harlingen (Friesland). Die wil de wagen gebruiken als toiletvoorziening in de Nieuwe
Willemhaven. Op 28 april 2016 vond het transport van de begagewagen naar Uitwellingerga plaats voor de voorbereidende werkzaamheden door straal- en
coatingsbedrijf Hooghiemstra.
In de tussentijd veranderen de plannen voor de wagen en zal deze gaan dienen als informatiecentrum waar toeristisch-recreatieve informatie over
binnen en buitendijkse voorzieningen, de geschiedenis van Harlingen, maar ook wetenswaardigheden over onder meer het Waddengebied Unesco-werelderfgoed
en de Bruine Vloot te verkrijgen is. Hiertoe is de wagen medio juli 2019 op een oud havenspoor in Harlingen geplaatst. Daar vindt de afbouw van de
wagen plaats, waarbij ook het interieur er in wordt geplaatst. De bagagewagen is eind september 2019 naar zijn uiteindelijke plek gereden. Daar staat
het naast een perron kunnen nieuwsgierigen vanaf half oktober het informatiepunt binnenlopen.
In december 2020 wordt bekend dat de gemeente Harlingen het huidige gebruik van de wagon niet meer passend vindt. Gezocht wordt naar een
(maatschappelijke) ondernemer die een passende invulling voor de bagagewagon heeft. Harlingen, 2 juli 2021.

Foto: H. Altena
Bagagewagen D 6072 kwam na een carriére als ongevallenwagen en terreinwagen in 1999 bij de Stibans. De wagen kreeg uiteindelijk het nummer 80 84
984 0 506-3. De wagen bevindt zich op de Watergraafsmeer en fungeert als onderdelenmagazijn voor de 162. In 2005 is de wagen door een Stibans
werkgroep opgeknapt, waarbij onder andere doorgeroest plaatwerk vervangen is, en opnieuw geschilderd in de bruine kleur. Als gevolg van de
koerswijziging van de Stibans is de ongevallenwagen eind 2009 overgedragen aan de HIJSM (Haarlem IJmuidense Spoorweg Maatschappij). Een koerswisseling
in 2010 zorde ervoor dat de wagen wederom van eigenaar wisselde. In juni 2010 is de ongevallenwagen overgedragen aan WIJS (Werkgroep IJmuider
Spoorlijn) en in gebruik bij de daaraan gelieerde Vereniging tot Behoud van Spoorwegmaterieel Haarlem (BSH). Na het opheffen van de BSH wordt de
voormalige bagagewagen in 2020 overgenomen door de Stichting 2454 Crew die de wagen heeft opgeknapt. Roosendaal, 22 januari 2023.
Klik hier voor meer foto's van deze wagen.

Bagagewagen D 6074 is onder het nummer D142 in het materieelpark van de SGB te vinden. De bagagewagen is één van de oude ongevallenwagens, wat
nog te zien is aan het onbreken van vouwbalgen en de aanwezigheid van schortbeplating tussen de draaistellen. Deze schortbeplating hadden de
bagagewagens oorspronkelijk niet, maar werd aangebracht om opbergruimte voor gereedschap te krijgen. In 2001 kwam de wagen bij de SGB waar hij als
opslagwagen wordt gebruikt. Goes, 5 september 2021.

Bagagewagen D 6080 heeft als zo vele stalen D's ook dienst gedaan als ongevallenwagen. De wagen was daarna jarenlang in gebruik bij de Werkgroep
1501. In 2003 werd de wagen naar de Watergraafsmeer overgebracht waar het als werk/opslagruimte gebruikt wordt. In 2003 is de Stibans eigenaar
geworden van deze wagen. Vanwege een herbezinning op het materieelbestand werd de wagen in mei 2009 geschonken aan de Stichting TEE Nederland.
De stichting heeft geen museale plannen met de wagen, maar zal deze gebruiken als opslagruimte. Begin 2021 is het materieel van de Stichting TEE
Nederland, waaronder deze voormalige bagagewagen, door het Nederlands Transport Museum overgenomen. De stellingen uit deze wagen zijn overgezet in
de D 6082. Tegen het einde van 2021 is de wagen verworven door SIEMei. Eind januari 2022 is de wagen naar Veghel overgebracht waar hij bij het
andere materieel van de stichting is geplaatst op het voormalige emplacement. Veghel, 18 oktober 2023.
Klik hier voor meer foto's van deze wagen.

Bagagewagen D 6082 werd na zijn buitendienstelling naar Lelystad overgebracht. Daar zou de wagen gaan fungeren als onderkomen voor de
plaatselijke NS modelbouwclub. Van deze plannen is nooit iets terecht gekomen en in 1996 werd de wagen overgenomen door de Stibans. Deze vervoerde
de wagen naar de Watergraafsmeer. Vernummerd in 157 109 werd het een opslagruimte voor onderdelen van treinstel 252. In 2001 werd de wagen naar de
voormalige wagenloods in Blerick overgebracht. De wagen is in beheer bij het Spoorwegmuseum. Op de foto de wagen in Blerick; 11 maart 2022.

Bagagewagen D 6087 stond lange tijd in Beekbergen en Apeldoorn onder een dekzijl te wachten op betere tijden. Begin 2017 is de VSM begonnen met de
revisie van deze bagagewagen. De restauratie van de bagagewagen zelf neemt lange tijd in beslag omdat werkzaamheden plaatsvinden naast de reguliere
werkzaamheden aan de overige rijtuigen.
Deze bagageruimte van deze wagen bevat naast een zijgang ook drie afsluitbare ruimtes van gaas die in de jaren '50 zijn aangebracht. Met het
verzegelen van deze ruimten door de douane kon de afhandeling van doorgaande goederen aan de grens versnelt worden. Over het dak van de bagagewagen
is een pijp te zien waarin de 12-aderige doorgaande UIC-kabel was aangebracht. Eind 1979 werd besloten deze kabel aan te brengen om diensten met de
ICR-rijtuigen mogelijk te maken. Deze kabel was nodig voor de centrale sturing van deursluiting, verwarming,
verlichting, omroep en de hoofdreservoirleiding.
In 2023 wordt de revisie afgerond en tijdens de manifestatie Terug naar Toen is de wagen in de uitvoering als D 7614 gepresenteerd. Loenen, 2
september 2023.
Foto: R. van den Hoven

Bagagewagen D 6097 is door de SGB teruggebracht in de uitvoering als internationale bagagewagen D 7603. De wagen is voorzien van vouwbalgen,
teakhouten kopdeuren en overloopbruggen met eenvoudige vaste leuningen. 's-Gravenpolder, 31 augustus 2022.
Klik hier voor meer foto's van deze bagagewagen.

In het voormalige Betriebswerke (Bw) Hoyerswerda staat een Nederlandse bagagewagen van het type DIV. Het gaat om een van de in de Tweede
Wereldoorlog vermiste bagagerijtuigen. De wagen is in de voormalige DDR als gereedsschapwagen gebruikt in de "Hilfszuge" totdat in 1978 een nieuwe
"Einheitshilfszuges" in gebruik werd genomen.
Mogelijk gaat het hier om de oorspronkelijke bagagewagen NS D 6093. Deze wagen was als enige van de vermiste bagagewagens van dit type in maart
1948 als "zwaar beschadigd, niet rijvaardig" bij de Reichsbahndirektionen (Rbd) Halle geregistreerd. De wagen had volgens de opschriften op 26 juli
1944 zijn laatste revisie gehad. Door de Deutsche Reichsbahn (DR) werd bij de fabrikant "1933 Amsterdam" genoteerd.
Het laatst bekende nummer van de wagen in Hoyerswerda is het computernummer 60 50 99-54 261-1. Hiervoor droeg de wagen het nummer 860-202. Zeker
is dat de 860-202 is al voor 1958 tot Bahndienstwagen 712005 Cs verbouwd is. In 2022 was de wagen nog steeds aanwezig.
Hoyerswerda (Duitsland), 31 oktober 2004.
Foto: F. Bauch
Klik hier voor meer foto's van deze bagagewagen.
Met dank aan Frieder Bauch en Olaf Bade voor de informatie over dit rijtuig.

In de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum is ook een stalen D te vinden in de vorm van wagen D7521. Deze bagagewagen is als enige uit
de serie DV overgebleven. In 1993 werd de wagen in opdracht van het NSM in de Hoofdwerkplaats Amersfoort volledig en rijvaardig gereviseerd. Een
aantal jaren doet de bagagewagen dienst als begeleidingsrijtuig van stoomlokomotief 3737. Spoorwegmuseum, 12 april 2013.
Naar boven ...
Rijtuigen plan D

Plan D-rijtuig AB 7704 is eigendom van de VSM. Het staat momenteel verstopt onder een dekzijl in afwachting van revisie, maar in 1999 was dit nog
niet het geval. Beekbergen, 10 september 1999.
Foto: P. Esseling

Plan D-rijtuig AB 7709 maakt deel uit van de collectie van het museum. Aanvankelijk had het rijtuig, net als de eveneens in het turkoois geschilderde
lokomotief 1122, groene biezen. In 2011 zijn de biezen in de correcte kleur blauw geschilderd. Spoorwegmuseum, 12 oktober 2013.
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig.

Plan D-rijtuig C 7838 werd na de buitendienststelling verkocht en in december 1974 zonder draaistellen bij een kinderboerderij in Vlaardingen
geplaatst. Aangezien de gemeente Vlaardingen bouwplannen had voor het terrein diende het rijtuig te verdwijnen. De VSM was geïnteresseerd in het
rijtuig en op 3 februari 2005 werd het rijtuig naar de VSM vervoerd. Apeldoorn, 4 februari 2005.
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig.

Het ooit als RD 7658 gebouwde meetrijtuig 80 84 978 1 805-8 is in het bezit van een particulier die het in 2018 vervierf van de VSM en onderbracht bij
de BSH en later Stichting 2454 Crew. De laatste organisatie wil het rijtuig op termijn als verblijfswagen voor de eveneens in haar bezit zijn de
locomotef serie 2400 gaan gebruiken.
Voor het evenement Terug naar Toen 2017 was de kop van het voormalige Benelux-stuurstandrijtuig in de oude kleuren geschilderd. Beekbergen, 2 september
2017.
Foto: E.-J. Goedbloed

Plan D-rijtuig RD 7659 maakt deel uit van de collectie van het Spoorwegmuseum. Jarenlang was het rijtuig niet te zien en stond het opgeborgen
in Blerick en Amersfoort. Voor de tentoonstelling Tosti's Truffels Treinen is het rijtuig gerestaureerd in de oorspronkelijke uitvoering in
turkooise kleur zoals het in 1951 werd afgeleverd aan de NS door Beijnes. Ook het interieur is teruggebracht in de toestand van begin jaren vijftig
van devorige eeuw. Spoorwegmuseum, 8 juli 2020
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig.
Naar boven ...
Rijtuigen plan E

Plan E-rijtuig B6609 van de SHD. Het rijtuig is door de VSM uiterlijk opgeknapt. Het interieur ontbreekt echter. Amersfoort, 20 juni 2008.

Plan E-rijtuig C 6703 van het Nederlands Spoorwegmuseum; 12 oktober 2013.

Bij de SHD is ook de C 6712 aanwezig, één van de zes rijtuigen die in 1989 gebruikt zijn in Jubileumtrein voor NS150. Het kale karkas van dit
rijtuig heeft lange tijd in de oude rijtuigloods te Blerick gestaan. Op 2 augustus 2003 werd het rijtuig naar de VSM vervoerd en in juni 2008
vervolgens naar de SHD in Amersfoort; 20 juni 2008.

Sinds 2001 is bij de ZLSM een rijtuig plan E-rijtuig aanwezig in de vorm van rijtuig 6904-61 (ex-CKD 6904). Dit is de voormalige
Dw 80 84 978 2 507-1 die als verblijfswagen dient deel in de Eindhovense ongevallentrein. Tot voor kort had de wagen een gele kleur met een groot
NS-logo op de zijwand en de schijnbaar onvermijdelijke grafiti. Het rijtuig is in augustus 2005 door de ZLSM Berlijns blauw geschilderd. Er heeft
geen verbouwing plaatsgevonden, waardoor de zijwanden nog de indeling hebben van de verblijfswagen. Het rijtuig is als begeleidings- en
materiaalwagen in gebruik en de eerste inzet betrof een rit naar de VSM, waar de ZLSM met stoomlokomotief B1220 deelnam aan het evenement "Terug
naar Toen" Simpelveld, 25 september 2005.
Foto: R. van den Hoven
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig.

Fietsenrijtuig 50 84 92-37 008-7 (ex-CKD 6906) maakt deel uit van materieelbestand van de SHD. Voor het rijtuig wordt bekeken hoe het beste kan
worden ingedeelt naar historisch voorbeeld. Amersfoort, 10 september 2022.

Het oorspronkelijke rijtuig CKD 6908 werd in 1988 verbouwd tot verblijfsrijtuig voor de ongevallentrein met als nummer 80 84 978 2 506-3. Eind
2003 werd het rijtuig, na onder andere gebruikt te zijn bij rampenoefeningen in de Schipholtunnel en bij het Naardermeer, op Crailoo geplaatst.
Het rijtuig is aangekocht door de SHD die de buitenkant van het rijtuig heeft opgeknapt, zodat het weer wind en waterdicht is. Begin april 2012 is een
begin gemaakt met de revisie van het rijtuig. De bedoeling is het rijtuig uiterlijk en wat indeling betreft terug te brengen naar de situatie van een
RD-rijtuig uit de jaren ’70 en ’80. Het interieur zal wel de sfeer van die tijd oproepen maar geen exacte replica zijn; het rijtuig wordt aangepast
aan de hedendaagse eisen voor horeca exploitatie. Amersfoort, 10 september 2022.
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig op de stapelplaats Crailoo.

Eind 2004 is fietsenrijtuig 50 84 92-37 007-9 (ex-CKD 6910) overgegaan naar het bestand van het Spoorwegmuseum. Het rijtuig heeft sinsdien lange tijd
in de voormalige wagenwerkplaats in Blerick gestaan, maar is sinds 2014 regelmatig te zien in het museum en bij overbrengingen. Spoorwegmuseum, 23
december 2019.

Fietsenrijtuig 50 84 92-37 006-1 (ex-CKD 6918) is eigendom van de SHD. De stichting wil met het rijtuig en reeds verworven lokomotieven van de
serie 2200/2300 een trek-duw-trein gaan samenstellen. Het rijtuig is blauw geschilderd en is weer voorzien van het oude computernummer 50 84 87-37
222-1. Begin september 2012 zijn de lichtblauwe reclamebanen op het rijtuig aangebracht. Amersfoort, 10 september 2022.
Naar boven ...
Rijtuigen plan K

Rijtuig AB 7359 heeft schilderbeurt gekregen en ziet er daardoor een stuk minder desolaat uit dan de andere rijtuigen plan K van de VSM.
Tijdens het evenement Terug naar Toen 2011 was het rijtuig te bekijken als onderdeel van de bolkoppen expo waarbij de
restauratieplannen voor een bolkoppenstam werden gepresenteerd. Daarvoor was het rijtuig opnieuw in berlijnsblauwe kleur geschilderd. Beekbergen,
3 september 2011.

Rijtuig AB 7370 heeft al heel wat omzwervingen gemaakt. Via de Stichting Brabant Rail en de Stoomclub Maldegem (België) belande het rijtuig
uiteindelijk bij de VSM. Beekbergen, 10 september 1999.
Foto: P. Esseling

Rijtuig AB 7376 maakt deel uit van de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum. Het rijtuig is de laatste maanden van 2011 opnieuw geschilderd
en voorzien van opschriften uit het pre-computertijdperk. Spoorwegmuseum, 12 oktober 2013..
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig.

Rijtuig AB 7377 maakte dezelfde omzwervingen als de AB 7370 (Stichting Brabant Rail, Stoomclub Maldegem) en is inmiddels ook door de VSM
verworven. Beekbergen, 10 september 1999.
Foto: P. Esseling

Rijtuig AB 7378, nog in de uitvoering als AB 139 van de SGB. Beekbergen, 3 september 1999.
Foto: P. Esseling
Naar boven ...
Rijtuigen plan W

Eén van de twee rijtuigen van de voormalige Friese Stoomtrein Maatschappij is de 50 84 21-37 455-6 (ex-B 4105). Het rijtuig is na de
buitendienststelling toegevoegd aan de collectie van het Spoorwegmuseum en diverse malen gebruikt voor het overbrengen van ander (museum)materieel.
Daarna heeft het rijtuig lange tijd op Arnhem Berg bestaan. In juni 2009 is het rijtuig overgedragen aan de Friese Stoomtrein Maatschappij (FStM).
Deze wil het rijtuig weer in de berlijnsblauwe kleur terugbrengen en inzetten in de toeristische stoomtreindienst tussen Sneek en Stavoren.
Op 8 december 2010 is het rijtuig samen met de andere rijtuigen van de FStM naar Shunter in Roosendaal overgebracht voor een revisiebeurt.
Door een faillissement is aan de plannen van de Friese Stoomtrein Maatschappij een einde gekomen. Na het faillissement van de FStM gaan de twee
rijtuigen in 2012 over in eigendom van Shunter, een van de schuldeisers. Die weet het plan W-rijtuig na enige tijd te verkopen aan Leander
Eisenbahn in Mönchengladbach (D). Vervolgens wordt het rijtuig in 2013 door de Stichting Historisch Dieselmaterieel van de Duitse organisatie
verworven. In 2018 is het rijtuig in Benelux-uitvoering geschilderd en voorzien van het oude nummer 50 84 21-30 455-3. Op 24 mei 2018 was het rijtuig
voor het eerst in deze uitvoering te zien tijdens een overbrengingsrit naar de Dieseldagen van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij. Amersfoort,
10 september 2022.

Rijtuig 50 84 21-37 457-2 (ex-B 4107) is het tweede plan W-rijtuig van de voormalige Friese Stoomtrein Maatschappij. Net als de voormalige B
4105 is dit rijtuig na de buitendienststelling toegevoegd aan de collectie van het Spoorwegmuseum, diverse malen gebruikt bij overbrengingen en gestald
op Arnhem Berg. In juni 2009 is ook dit rijtuig overgedragen aan de Friese Stoomtrein Maatschappij (FStM). Deze wil het rijtuig weer in de
berlijnsblauwe kleur terugbrengen en inzetten in de toeristische stoomtreindienst tussen Sneek en Stavoren.
Op 8 december 2010 is het rijtuig samen met de andere rijtuigen van de FStM naar Shunter in Roosendaal overgebracht voor een revisiebeurt.
Door een faillissement is aan de plannen van de Friese Stoomtrein Maatschappij een einde gekomen. Na het faillissement van de FStM gaan de twee
rijtuigen in 2012 over in eigendom van Shunter, een van de schuldeisers. Die weet het plan W-rijtuig na enige tijd te verkopen aan Leander
Eisenbahn in Mönchengladbach (D). Vervolgens wordt het rijtuig in 2013 door de Stichting Historisch Dieselmaterieel van de Duitse organisatie verworven.
Die heeft het plan om het rijtuig in het blauw met reclamebanen te gaan schilderen. Roosendaal, 8 november 2012.

Het derde plan W-rijtuig van het NSM is de B 4118 (50 84 21-37 472-1). In 2004 is het rijtuig overgebracht naar het Revisiebedrijf Tilburg, waar
het is teruggebracht in de oude uitvoering. Naast de Berlijnsblauwe kleur betreft het onder andere het aanbrengen van oude ramen en
rangeerhandgrepen.
Na de restauratie van rijtuig B4118 rijdt het rijtuig samen met andere stalen rijtuigen van het Spoorwegmuseum (plan D, E en K) incidenteel in de
Heimwee Express. Utrecht, 2 juni 2012.
Naar boven ...
Rijtuigen type DD-AR

Stuurstandrijtuig 94 84 4164 014-1 / 270 7014 is in april 2020 door Strukton Rail verworven. Het rijtuig draagt ook het verkorte nummer 270 7014
op de zijwand en deed op het laatst dienst in treinstam 7314. Tot op heden is alleen een Strukton-logo op het rijtuig aangebracht.
Er zijn plannen om het rijtuig in te richten als mobiel personeelsverblijf. Daarnaast wordt gekeken hoe in de rijtuigen een accupakket ingebouwd kan
worden voor het voeden van de locomotieven type 1700 van Strukton. Daarmee kan de elektrische locomotief dan kleìne afstanden over spanningsloze
sporen rijden. Amersfoort, 3 juni 2022.
Foto: Strukton

DD-AR-stuurstandrijtuig NL NS 94 84 4167 039-5 van Strukton Rail is een van de rijtuigen van dit type waarbij de oorspronkelijke tweede klasse
afdeling op de bovenverdieping verbouwd is tot eerste klasse afdeling. Deze verbouwing vond plaats vanwege een tekort aan ABv-rijtuigen. Het rijtuig
was ten tijde van de buitendienststelling onderdeel van treinstam 7339. Op de zijwand is ook het oude verkorte nummer 270 7039 aangebracht. Door
Strukton is het eigen logo op het rijtuig aangebracht.
Er zijn plannen om het rijtuig in te richten als mobiel personeelsverblijf. Daarnaast wordt gekeken hoe in de rijtuigen een accupakket ingebouwd kan
worden voor het voeden van de locomotieven type 1700 van Strukton. Daarmee kan de elektrische locomotief dan kleìne afstanden over spanningsloze
sporen rijden. Amersfoort, 3 juni 2022.
Foto: Strukton

Stuurstandrijtuig 94 84 4167 074-2 (ABvk 270 7074) staat tezamen met de andere twee DD-AR-rijtuigen op een spoor op de trainingslocatie van de
politieacademie. Ossendrecht, 11 augustus 2021.

Dubbeldeksrijtuig 94 84 4165 076-9 behoort tot de collectie van het Spoorwegmuseum. Het ABv-rijtuig reed tot de buitendienststelling mee in
treinstam 7314. Naast het NVR-nummer is op de zijwand ook het oorspronkelijke verkorte nummer 380 7576 aangebracht. Utrecht Centraal, 19 maart
2017.

Dubbeldeksrijtuig 94 84 4166 100-6 (Bv 280 7300), hier te zien achter het stuurstandrijtuig, is met twee andere DD-AR-rijtuigen verkocht aan de
politieacademie en op een trainingslocatie geplaatst. Ossendrecht, 11 augustus 2021.

Rijtuig 94 84 4166 102-2 (Bv 280 7302) is met twee andere DD-AR-rijtuigen verkocht aan de politieacademie en op de trainingslocatie in Ossendrecht
geplaatst; 6 augustus 2021.
Naar boven ...
Vrachtrijtuig type Dm

Vrachtrijtuig 92-99 060 uit de voormalige OverNightExpress is samen met twee identieke rijtuigen door de Stichting Hondekop verworven van DB Schenker
Nederland. De rijtuigen waren in eerste instantie overgenomen om de onderdelen voorraad te inventariseren en in op te slaan in Blerick. In december
2011 is het rijtuig vanuit het Duitse Neumünster naar Amersfoort vervoerd. Het fungeert als opslag voor reserveonderdelen en bevat ook de
dieselvoorraad voor de generator en een kleine werkbank. In mei 2018 is gestart met het schilderen van het rijtuig in een blauwe kleur met gele bies.
Voor de revisie van de treinstellen van de Stichting Hondekop is het rijtuig naar Roosendaal overgebracht. Amersfoort, 18 februari 2016.
Foto: E. van Tienen

Vrachtrijtuig 92-99 062 is samen met twee identieke rijtuigen door de Stichting Hondekop verworven van DB Schenker Nederland. De rijtuigen waren in
eerste instantie overgenomen om de onderdelen voorraad te inventariseren en in op te slaan in Blerick. In december 2011 is het rijtuig vanuit het
Duitse Neumünster naar Amersfoort vervoerd. Rijtuig 92-99 062 heeft de Stichting Historisch Dieselmaterieel tijdelijk in bruikleen gehad voor opslag
van onderdelen. Voor de revisie van de treinstellen van de Stichting Hondekop is het rijtuig naar Roosendaal overgebracht. Roosendaal, 18 februari
2023.

Vrachtrijtuig 51 84 92-99 064-4 heeft in 2007 een plek gekregen op het terrein van de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort. Herik Rail gebruikte
het rijtuig als bijzondere ruimte tijdens evenementen. Bij het schilderen van het rijtuig in de kleuren van Herik Rail zijn de opschriften op de
stelbalk verdwenen. Later zijn bij de toegangsdeuren van het rijtuig borden aangebracht met het opschrift Postwagon 1A en Postwagon 1B.
Bij de verkoop van het bedrijfsonderdeel dat zich bezig hield met de exploitatie van de evenementenlocatie is het vrachtrijtuigen overgegaan naar De
Rijtuigenloods, de nieuwe exploitant van de evenementenlocatie. In de zomer van 2015 wordt het rijtuig in een nieuwe kleurstelling geschilderd: zwart
met een grijs dak en grijze band onderaan de rijtuigbak. Amersfoort, 17 februari 2023.
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig.

Vrachtrijtuig 51 84 92-99 065-1 heeft in 2007 een plek gekregen op het terrein van de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort. Herik Rail gebruikte
het rijtuig als bijzondere ruimte tijdens evenementen. Bij het schilderen van het rijtuig in de kleuren van Herik Rail zijn de opschriften op de
stelbalk verdwenen. Later zijn bij de toegangsdeuren van het rijtuig borden aangebracht met het opschrift Postwagon 2A en Postwagon 2B.
Bij de verkoop van het bedrijfsonderdeel dat zich bezig hield met de exploitatie van de evenementenlocatie is het vrachtrijtuigen overgegaan naar De
Rijtuigenloods, de nieuwe exploitant van de evenementenlocatie. In de zomer van 2015 wordt het rijtuig in een nieuwe kleurstelling geschilderd: zwart
met een grijs dak en grijze band onderaan de rijtuigbak. Amersfoort, 17 februari 2023.
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig.

Op 1 oktober 2010 heeft de SSN de twee vrachtrijtuigen van NS Reizigers verworven, waaronder de 51 84 92-99 067-7. Het betreft van origine Duitse
postrijtuigen, die in 2000 door NS Internationaal worden aangeschaft voor gebruik in de OverNight Express. Daartoe worden de rijtuigen verbouwd waarbij
op vier grote schuifdeuren na alle ramen en deuren worden dichtgelast. Ook verdwijnen de overgangsinrichting en vouwbalgen. In 2007 worden de twee
rijtuigen wederom verbouwd om dienst te gaan doen als bagage- annex remrijtuig. Daartoe worden de rijtuigen weer voorzien van een overgangsinrichting.
Veel gebruik wordt er niet gemaakt van beide rijtuigen en in oktober 2010 weet de SSN deze te verwerven. Op 19 november 2010 is het rijtuig samen met
de 92-99 068 naar het SSN depot in Rotterdam Noord vervoerd. Dit rijtuig wordt gebruikt als opslagruimte voor onderdelen die tegen een stootje kunnen,
temperatuur wisselingen, vocht en rangeer werk kunnen. Rotterdam, 9 juli 2014.

Voor vrachtrijtuig 51 84 92-99 068-5 is dezelfde historie als bij de 92-99 067 aan de orde. Op 19 november 2010 is het rijtuig samen met de 92-99
067 naar het SSN depot in Rotterdam Noord vervoerd. De SSN heeft dit rijtuig verbouwd tot waterwagen met verblijfsruimte voor medewerkers. Met de
waterwagen kunnen (langere) ritten worden gereden zonder van derden afhankelijk te zijn voor extra water onderweg. Het rijtuig is geschilderd in een
helder blauwe kleur en heeft een kraanlogo op de zijwand. De vorm van het logo (een omgekeerde posthoorn) verwijst met een knipoog naar het verleden
als postrijtuig. Rotterdam, 22 oktober 2016.
Foto. P. Breedijk
Klik hier voor meer foto's van de ombouw van dit rijtuig.

Vrachtrijtuig 92-99 069 staat medio februari 2007 in het Noord-Duitse Neumünster. DB Schenker Nederland weet medio 2012 desgevraagd te melden dat
dit rijtuig is overgedragen aan de Duitse collega's. AW Neumünster, 25 februari 2013.
Foto: N. Schmidt

Vrachtrijtuig 92-99 070 is samen met soortgenoten 92-99 060 en 062 door de Stichting Hondekop verworven van DB Schenker Nederland. De rijtuigen waren
in eerste instantie overgenomen om de onderdelen voorraad te inventariseren en in op te slaan in Blerick. In december 2011 is het rijtuig vanuit het
Duitse Neumünster naar Amersfoort vervoerd. Dit rijtuig is voorzien van drie werkbanken en het gereedschap en dient daarmee als werkplaats voor het
reviseren van onderdelen. mei 2018 is gestart met het schilderen van het rijtuig in een blauwe kleur met gele bies. Voor de revisie van de treinstellen
van de Stichting Hondekop is het rijtuig naar Roosendaal overgebracht. Amersfoort, 18 februari 2016.
Foto: E. van Tienen
Naar boven ...