Rijtuigen van Railpromo

logo_railpromo Railpromo biedt besloten vervoer aan. Het bedrijf heeft een eigen materieelpark en werkt samen met andere bedrijven in Duitsland en Zwitserland. Zelf bezit Railpromo buffet- en restauratierijtuigen, waarmee het rondritten aanbied waarbij onderweg een lunch of diner wordt geserveerd.
Begin augustus 2019 gaat het bedrijf vrij plotseling falliet. In oktober van datzelfde jaar wordt bekend dat Train Charter Events het materieel en concept van de Dinner Train overneemt.

Buffetrijtuigen 61 84 88-70 021-1, 022-9 en 026-0
In 2014 worden de buffetrijtuigen 88-70 021, 022 en 026 door Railpromo van Herik Rail overgenomen. Het betreft van oorsprong in 1970 voor de SNCF gebouwde Gril-express-rijtuigen die in 1993 door de NS zijn gekocht en verbouwd. De rijtuigen kregen daarbij een nieuw interieur met een bar en enkele sta-tafels. De inrichting is zodanig dat het rijtuig ook te gebruiken is als restauratierijtuig, waarbij deze tafels dan vervangen worden door eettafels en stoelen. Ten behoeve van de restauratiefunctie is de keuken niet alleen voorzien van tosti-apparaten en magnetron, maar ook van hete-luchtovens, kook- en grilplaten, boiler en vaatwasser.

2014_1550
Voormalig meetrijtuig 61 84 88-70 021-1 in de trein waarmee het naar Duitsland is afgevoerd. Amersfoort, 17 augustus 2014.

De drie door Railpromo verworven rijtuigen zijn op 17 augustus 2014 in een trein met ledig materieel overgebracht naar Duitsland. Buffetrijtuig 61 84 88-70 021-1 is na het demonteren van enkele onderdelen doorverkocht aan een Duitse particulier waarmee Railpromo samenwerkt.

railpromo_foto01
Het eerste gereviseerde en nog niet van opschriften voorziene buffetrijtuig van Railpromo is de NL-WCB 61 84 88-70 022-9. Het rijtuig is administratief ondergebracht bij Wagon Care B.V. Mönchengladbach (D), april 2015.
Foto: Railpromo

De rijtuigen hebben na verwerving door Railpromo een revisie ondergaan waarbij het interieur vernieuwd is en ook een nieuwe kleurstelling is aangebracht. De rijtuigen hebben een overwegend blauw en grijze kleur met witte biezen. Op de zijwanden zijn een Limburgse vlag en de Europeese vlag aangebracht. Op de schortplaat is een nummer van Railpromo Fleet Services aangebracht: RFS201001 voor rijtuig 88-70 022 en RFS201002 voor de 88-70 026.

2015_1371
Buffetrijtuig NL-WCB 61 84 88-70 026-0 tijdens de eerste rit van het Panorama Rail Restaurant bij binnenkomst te Amsterdam; 21 augustus 2015.

De eerste inzet van beide rijtuigen vindt op 9 augustus 2015 plaats in de Tweakers Express. Geheel beplakt met reclame reden de beide rijtuigen mee in een chartertrein naar de GamesCOM beurs in Aken. Vervolgens volgde vanaf 21 augustus 2015 tot begin juli 2016 een wekelijkse inzet in de restauranttrein Panorama Rail Restaurant, tezamen met het panoramarijtuig van een Nederlandse particulier.
Rijtuig 88-70 026 is eind 2015 vernummerd in 88-70 027.

Restauratierijtuigen 61 80 88-90 506-1 en 514-5
Begin 2019 verwerft Railpromo de restauratierijtuigen 88-90 506 en 514 van het Duitse BahnTouristikExpress (BTE). Het betreft van oorsprong in de periode 1969-1973 door Orenstein & Koppel gebouwde WRümz 135-rijtuigen voor de Deutsche Bundesbahn. In 1999-2001 zijn de rijtuigen door OFV Verona verbouwd naar WRmz 133.1 en vervolgens in 2002 door Vossloh naar WRmz 134.5. Dit type rijtuig heeft in de periode 2012-2013 in de Intercity Berlijn meegereden.

De rijtuigen hebben naast een restauratiedeel met tafels voor 34 personen ook een deel met een buffetkarakter waar statafels en halfhoge tafels te vinden zijn. Beide delen worden van elkaar gescheiden door een keuken met een uitgifteloket aan de buffetzijde. De rijtuigen hebben een lengte van 27,5 meter en zijn daarmee langer dan de meeste andere rijtuigen.

De beide rijtuigen zijn in 2017 door BTE van DB verworven met als doel om ze in te zetten in één van hun autotreinen. Daar raakten ze overbodig door een wijziging van de dienstregeling, waarna ze ter verkoop aangeboden zijn.

tgeerdink_foto01
De restauratierijtuigen D-BTEX 61 80 88-90 514-5 en 506-1 kort na hun aankomst in Nederland nog in de kleuren van BahnTouristikExpress. Watergraafsmeer; 11 februari 2019.
Foto: T. Geerdink

Beide rijtuigen zijn op zondag 10 februari 2019 met met de Alpen Express naar Nederland overgebracht. Bij Shunter krijgen de rijtuigen een nieuwe kleurstelling. Vanaf eind maart 2019 rijden de beide rijtuigen mee in de treinen van de Dinner Train van Railpromo.

Bronvermelding:
voor een overzicht van gebruikte bronnen zie de pagina boeken en artikelen

Naar het overzicht van de nummers van de rijtuigen van Railpromo.

Naar boven ...