Meetrijtuigen (1)

Meetrijtuig CTO (I)
Ontstaan uitABC7301
Lengte 22.650 mm
Radstand 3.000 mm
Gewicht 47 ton
FabrikantWerkspoor
Bouwjaar 1935/36

Een van de eerste stalen meetrijtuigen was het vooroorlogse bolkoprijtuig ABC7301. Dit rijtuig werd in 1935 in dienst gesteld. Het rijtuig heeft als zodanig maar 5 jaar dienst gedaan totdat Reichskommissar Seyss-Inquart het rijtuig liet ombouwen tot zijn eigen salonrijtuig, waarbij het nummer A7001 kreeg.
Na de Tweede Wereldoorlog heeft de NS het rijtuig nooit meer in de reizigersdienst ingezet. Het rijtuig is in 1952 omgebouwd tot meetrijtuig 176 103 voor de Dienst van Weg en Werken. Er werden onder andere een nieuwe type hydraulische buffers op het rijtuig aangebracht om deze te testen ten behoeve van nieuwe automatische koppelingen. Toen men niets meer met dit rijtuig deed bij NS heeft de VSM het in 1982 gekocht onder het computernummer 21 84 978 1 001-8. Op dit moment doet het rijtuig dienst als personeelsverblijf voor de medewerkers van de VSM.

1985_0008
Het voormalige CTO-meetrijtuig 21 84 978 1 001-8 op 16 mei 1985 samen met enkele andere rijtuigen van de VSM te Beekbergen.

Meetrijtuig CTO (II)
Ontstaan uitP7918
Lengte 22.650 mm
Radstand 3.000 mm
Gewicht 43 ton
FabrikantAllan
Bouwjaar 1952

Het universeel meetrijtuig (UMR) is het voormalige postrijtuig plan C P7918. Het in 1952 gebouwde rijtuig werd in 1980 verbouwd tot meetrijtuig voor het Centrum voor Technisch Onderzoek (CTO) en werd vernummerd in 60 84 978 1 005-1. Het rijtuig kreeg de functies toebedeeld voor het meten van de bovenleiding, de bovenbouw en het uitvoeren van remtesten. Bij de verbouwing kreeg het rijtuig aan de uiteinden een donkere kamer voor de ontwikkeling van gevoelig materiaal, meet- en vergaderkamer. In het middengedeelte zijn rekken voor de opstelling van meetapparatuur aangebracht en bevindt zich de entree en een ruimte voor een dieselaggregaat. Het aggregaat wordt gebruikt voor het opwekken van elektriciteit voor de meetapparatuur en de verlichting. Het rijtuig is uitgerust met een pantograaf voor het testen van de bovenleiding. Op het dak is een koepel aangebracht voor de videoapparatuur die gebruikt wordt voor het meten van de bovenleiding. Om te zorgen dat het meetrijtuig goede loop-eigenschappen heeft zijn draaistellen type Y-32 aangebracht. Dit zijn draaistellen van het zelfde type dat onder de rijtuigen type ICR zit. De buitenzijde van het rijtuig werd geel geschilderd, voorzien van een groot NS-logo en de tekst "Meetrijtuig CTO".

Na een reorganisatie werd het rijtuig later hernoemd tot TO meetrijtuig. In 2000 werd het rijtuig verkocht aan Eurailscout.
Die bracht het eigen logo aan en gebruikt het rijtuig voor de periodieke inspectie van de bovenleiding. Rond 2008 wordt een nieuw meetsysteem voor de bovenleiding ingebouwd in meettrein UFM120 van Eurailscout. Daarmee is UMR overbodig geworden. Het rijtuig staat sinds midden 2009 op het terrein van de Stichting Historisch Dieselmaterieel in Amersfoort. Aanvankelijk was het bericht dat het rijtuig in 2012 of 2013 gesloopt zou worden, maar in januari 2014 is het rijtuig overgedragen aan de SHD die het rijtuig als meetrijtuig zal inzetten via de Stichting Holland Spoor. De bedoeling is dat het weer in de jaren ’80 uitvoering zal worden gebracht.

1986_0049
Het CTO-rijtuig is ditmaal in gezelschap van twee lokomotieven serie 2200/2300 onderweg richting Utrecht. Houten, 22 mei 1986.

1989_0552
Het CTO-meetrijtuig 80 84 978 1 005-1, ingeklemd tussen twee Df-rijtuigen, te Utrecht Lunetten; 5 oktober 1989.

Meetrijtuig ATB
Ontstaan uitABC7303RD7658
Lengte 22.650 mm
Radstand 3.000 mm
Gewicht 47 ton
FabrikantWerkspoor
Bouwjaar 1935/36

In 1968 is bolkoprijtuig BD6803 (oorspronkelijk ABC7303) aangewezen tot ATB Meetrijtuig en kreeg daarbij het nummer 30 84 978 2 821-7.

Meetrijtuig Mw3
Ontstaan uitBD6807
Lengte 22.450 mm
Radstand 3.000 mm
Gewicht 48 ton
FabrikantWerkspoor
Bouwjaar 1935/36

De basis voor dit rijtuig is de BD 8607 van het type bolkoprijtuig. In oktober 1966 wordt het rijtuig uit het materieelpark afgevoerd en gelijk terzijde gesteld om tot meetrijtuig te worden verbouwd. Zo komt het rijtuig onder het nummer 30 84 978 1 800-2 in maart 1967 in dienst. In december 1968 wordt het alweer voor sloop afgevoerd. Uiterlijk lijkt het rijtuig niet aangepast voor het gebruik als meetrijtuig en het heeft het zijn Berlijns blauwe kleur met zandgele biezen behouden.

hvkeulen_foto01
Het Mw3-rijtuig 30 84 978 1 800-2 op het terrein van de HTMU in Utrecht; 21 september 1967.
Foto: H. van Keulen

Meetrijtuig Mw
Ontstaan uitRD7658
Lengte 22.650 mm
Radstand 3.000 mm
Gewicht 48 ton
FabrikantBeijnes
Bouwjaar 1951

Op 27 november 1987 werd het voormalige Benelux-stuurstandrijtuig 87-38 107 overgebracht van Roosendaal naar de hoofdwerkplaats Tilburg. De 107 werd daar ingericht als meetrijtuig voor proefnemingen met de nieuwe locomotieven serie 6400. Tijdens de ombouw werden 4 van de 6 klaptafeltjes en de halve keuken verwijderd. In de plaats kwam een grote werktafel waarop alle meetapparatuur werd aangebracht. Gelijktijdig met de ombouw werd het rijtuig geheel geel schilderd en kreeg het een groot NS-logo en de tekst "Mw meetrijtuig" op beide zijkanten. Het computernummer van het meetrijtuig is: 80 84 978 1 805-8.

1988_0095
Op 11 mei 1988 vormen het meetrijtuig Mw 80 84 978 1 805-0 en begeleidingsrijtuig 80 84 978 1 806-8 de trein voor een meetrit van lokomotief 6401.

1991_0470
Het begeleidingrijtuig plan E op 1 augustus 1991 te Tilburg.

Naast dit meetrijtuig werd ook een begeleidingsrijtuig in de vorm van plan E-rijtuig 50 84 29-37 361-8 ingericht. Ook dit rijtuig verscheen, onder nummer 80 84 978 1 806-8, in een gele outfit, echter zonder logo of opvallende opschriften.
Daarna heeft het rijtuig ook nog een rol gespeelt bij de introductie van de elektrische lokomotieven serie 1700. In 1995 is het meetrijtuig door de VSM overgenomen, waar het nu dienst doet als interieurwerkplaats.

1989_0485
Het Mw-meetrijtuig 80 84 978 1 805-0 in actie tijdens de proefrit van de lokomotieven 6422 en 6420. In de trein loopt ook het begeleidingsrijtuig plan E mee. Houten, 22 september 1989.

Bronvermelding:
voor een overzicht van gebruikte bronnen zie de pagina boeken en artikelen

Naar pagina 2 ...