Rijtuigen van Lovers Rail
In de jaren negentig leefde in de politiek
het idee dat er concurrentie op het spoor zou moeten plaatsvinden. Onder dit gesternte vond op 11 augustus 1996 de eerste rit van Lovers Rail
plaats en begon de maatschappij de treindienst Amsterdam CS-IJmuiden onder de naam Kennemer Strand Expres. Met deze verbinding werd op toeristen
gemikt, maar al snel kwamen ook de forensen in beeld op de verbinding Amsterdam-Haarlem. Korte tijd heeft Lovers ook nog de Keukenhofexpress van
Amsterdam naar Lisse gereden, maar de plannen om ook op andere lijnen te gaan rijden, bijvoorbeeld tussen Utrecht en Hilversum, is niets terecht
gekomen. Al op 14 september 1999 werden de reguliere treindiensten beëindigd en in oktober 1999 werd het materieel naar België afgevoerd. Daarmee
eindigde het kortstondige experiment van concurrentie op het spoor.

Een foto uit de beginperiode van Lovers Rail. De trein bestaat uit vier mintgroen rijtuigen LR 1-4 en een goederenwagen voor het vervoer van
fietsen, getrokken door lokomotieven uit de serie 22/2300. Amsterdam CS, 17 augustus 1996.
Foto: J. Kerkstra
Rijtuigen LR 001-004
De eerste rijtuigen van Lovers waren een viertal eerste klasse rijtuigen van het type M2 van de NMBS. De rijtuigen arriveerden op 2 augustus 1996
uit België op de Amsterdamse Watergraafsmeer. De rijtuigen werden dezelfde dag nog overgebracht naar het revisiebedrijf Haarlem voor een
schilderbeurt. Ze kregen daarbij een mintgroene kleur, reclames voor Marktkauf onder de ramen en opschriften voor de Kennemerstrand Expres boven
de ramen. De indeling van de rijtuigen met twee balkons en drie open afdelingen en het interieur van de rijtuigen bleef ongewijzigd. De rijtuigen
werden in deze outfit ingezet als Kennemerstrand Expres op de verbinding Amsterdam-IJmuiden.
In de eerste maanden van 1998 werden de rijtuigen overgeschilderd in een donkerblauwe kleur, beplakt met fleurige tulpen en voorzien van opschriften
voor de Keukenhof Expres.
Om de huur van twee bagagerijtuigen van de NMBS te kunnen beëindigen, die ruimte boden voor de aggregaten voor de stroomvoorziening van de bars,
werden op 16 oktober 1998 de rijtuigen LR 001 en 002 voorzien van aggregaten en vanaf 19 oktober ingezet in de stammen van de Spaarne Expres
Amsterdam-Haarlem. De rijtuigen waren uiterlijk niet aangepast en de opschriften van de de Kennemerstrand Expres naar IJmuiden stonden nog op de
rijtuigen. Zij waren daarbij niet toegankelijk voor reizigers.

Rijtuig LR 4 in de uitvoering van de Kennemerstrand Expres. IJmuiden Casembrootstraat 4 september 1996.
Foto: C. van Gageldonk

Rijtuig LR 002 in de donkerblauwe uitvoering van de Keukenhof Expres. Amsterdam CS, 18 april 1998.
Foto: J. Kerkstra
Rijtuigen LR 005-016
De serie rijtuigen betreft eveneens voormalige rijtuigen type M2 van de NMBS, ditmaal echter tweede klasse rijtuigen. Deze serie rijtuigen werden
gereviseerd door Cannes-La Bocca-Industries te Cannes, waarbij de firma Desdoigts et Associés het interieur verzorgde. Na de verbouwing kenden de
rijtuigen geen afgescheiden afdelingen meer. In de middenafdeling waren zij voorzien van een bar en de beide eindafdelingen waren waren ingericht
voor het stallen van fietsen, respectievelijk een aantal individuele stoelen. De rijtuigen hebben geen toiletten.
De rijtuigen zijn donkerblauw geschilderd en voorzien van groene en oranje cirkels met het opschrift Optio, dat de merknaam van de Lovers-treinen
moest worden. In 1998 arriveerden alle rijtuigen in Nederland en werden ingezet voor de reguliere diensten als Spaarne Expres op Amsterdam-Haarlem.
In december 1998 werden de zes nieuwe, nog ongebruikte Optio-rijtuigen LR 009-012, 014 en 016 van de Watergraafsmeer naar Roosendaal gebracht en
verder gebracht naar Frankrijk.

Rijtuig LR009 in Optio-uitvoering tijdens het laatste openbare optreden van het Lovers-materieel op een open dag in Hengelo; 2 oktober 1999.
Foto: N. Spilt

Het vernieuwde interieur van rijtuig LR007. Op de achtergrond is de televisie en bar zichtbaar die in deze rijtuigen aanwezig was. Nabij Amsterdam
Sloterdijk, 21 augustus 1998.
Foto: N. Spilt
Stuurstandrijtuigen LR 017-021
Om met de Optio-rijtuigen LR 005-016 trek-duwtreinen te kunnen rijden werden bij de NMBS vijf stuurstandrijtuigen aangeschaft van het type M2. Met
deze rijtuigen zou het niet meer nodig zijn om trek-trek-treinen, met aan beide zijden van de trein een lokomotief, te rijden. De rijtuigen werden
evenals de LR 005-016 gereviseerd in Frankrijk en bezaten een grote afdeling met alleen maar zitplaatsen en een bagage afdeling waar in een nieuwe
statische omzetter stond opgesteld. Voordat echter met de rijtuigen gereden kon worden moesten de stuurstandrijtuigen nog voorzien worden van ATB.
Lovers Rail vond de kosten die daarmee samenhingen te hoog, waardoor deze nooit geplaatst is. De drie stuurstandrijtuigen die in 1999 naar Nederland
kwamen zijn dan ook nooit daadwerkelijk ingezet in de reizigersdienst. Eind 1999 werden de rijtuigen naar België afgevoerd en vervolgens naar
Frankrijk.

Het nooit in de reizigersdienst ingezette stuurstandrijtuig LR 017 op de watergraafsmeer; 10 oktober 1999
Foto: K. Mooij
Gehuurde rijtuigen
Korte tijd heeft Lovers Rail gebruik gemaakt van gehuurde rijtuigen van Duitse en Belgische herkomst.
Bronvermelding:
voor een overzicht van gebruikte bronnen zie de pagina boeken en artikelen
Naar het overzicht van de nummers van de rijtuigen van Lovers Rail.
Naar boven ...
|