Rijtuigen van High Speed Alliance (HSA)High Speed Alliance (HSA) is een gezamenlijke onderneming van NS en KLM. Het bedrijf heeft in 2001 de concessie verworven voor de exploitatie van de Hogesnelheidslijn-Zuid (Amsterdam-Brussel-Parijs). In 2008 zal HSA de verbinding Amsterdam-Parijs met hogesnelheidstreinen gaan rijden. Vanwege vertraging in de levering van de hogesnelheidstreinen is op 7 september 2009 de treindienst op de Hogesnelheidslijn-Zuid gestart wordt met getrokken treinen bestaande uit Nederlandse ICRm-rijtuigen. De activiteiten van HSA worden onder de merknaam NS Hispeed uitgevoerd en de treindienst op de HSL-Zuid onder de merknaam Fyra.
Voorzien zijn getrokken treinen van 7 rijtuigen die bestaan uit 2 eerste klasse rijtuigen, 4 tweede klasse rijtuigen en een tweede klasse
rijtuig met bagageruimte. Vooruitlopend op de dienst op de HSL worden vanaf eind maart 2007 rijtuigen ingezet in de Benelux-treinen tussen Amsterdam
en Brussel. In totaal worden 70 ICRm-rijtuigen aangepast voor de treinen van HSA en die HST Prio-rijtuig worden genoemd. Voor de ombouw zijn zowel
Benelux- als ‘gewone’ ICRm-rijtuigen uitgekozen.
Het interieur van de ICRm-rijtuigen wordt aangepast en voorzien van nieuwe stoelen en de toiletten zijn gewijzigd in vacuüm-wc’s. Het interieur heeft paarse wanden met blauwe stoelen in de tweede klas. De stoelen in de eerste klas rijtuigen hebben een rode bekleding. De rijtuigen zijn van buiten in de rood, wit en roze kleuren van HSA uitgevoerd. Er is gekozen voor doorlopende vormen op de zijwanden van de rijtuigen, waardoor deze er verschillend uit zien. Over de ramen loopt verder een zwarte baan.
De elfde stam rijtuigen bestaat uit de A-rijtuigende 10-70 363 en 10-70 365, het BD-rijtuig 82-70 438 en de B-rijtuigen 20-70 206, 20-70 208, 20-70 235 en 20-70 243. Deze rijtuigen krijgen wel de bioreactoren onder toiletten en de Hispeed-kleurstelling, maar het interieur wordt niet volledig omgebouwd. De bestaande stoelen blijven daarbij gehandhaafd.
De rijtuigen worden in vaste samenstelling (stam) van 7 rijtuigen gebruikt. De samenstelling van een stam is: B + B + B + BD + A + A + B. Deze
stammen hebben eind 2007 ook een stamnummer gekregen, dat overigens niet is aangebracht op de rijtuigen. De stamnummers zijn 4971-4979, 4981 en 4982,
waarbij het nummer van het BD-rijtuig bepalend is voor de laatste twee cijfers. Na de inzet van de aangepaste rijtuigen in de Beneluxdienst waren de rijtuigen voorzien van stickers op de ramen met de tekst "Ik hoor hier
eigenlijk niet thuis, ik ga rijden op de hogesnelheidstrein".
In januari 2009 is stuurstandrijtuig 50 84 28-70 105-8 in de kleuren van NS hispeed gebracht. De omschildering is een initiatief van twee NedTrain-medewerkers om het éénjarig jubileum van de samenwerking tussen Hispeed en NedTrain Watergraafsmeer luister bij te zetten. De de omschildering is geheel in eigen tijd uitgevoerd, waarbij diverse collega's van NedTrain, Hispeed, NSR en diverse vrijwilligers uit de kenissenkring van de initiatiefnemers geholpen hebben. Het rijtuig is volledig inzetbaar, heeft onderhoud gehad en is hersteld van een storing in de hoogspanningsinstallatie.
In juli 2009 werd een bontgekleurde twaalfde stam rijtuigen samengesteld. Deze stam bestaat uit de bordeauxrood/gele Bs 28-70 111, de in Prio-kleuren gestoken B 20-70 402 en B 20-70 546, de geel/blauwe BD 82-70 439, A 10-70 361 en A 10-70 362 en de Prio B 20-70 571. De B-rijtuigen zijn overtollig zolang de andere stammen nog met een Bs-rijtuig rijden. Deze bontgekleurde stam werd op 17 juli voor het eerste in de dienst ingezet.
Met ingang van 7 september 2009 is een reguliere treindienst over de HSL-Zuid gestart met treinen bestaande uit zeven Prio-rijtuigen en getrokken
door een Traxx-lokomotief serie E186. In twee stammen is op de rijtuigen aan weerszijden van het BD-rijtuig de naam Fyra aangebracht. Vooralsnog
wordt op doordeweekse dagen een uurdienst onderhouden tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal met een stop op Schiphol.
De vier rijtuigstammen voor de Fyra-diensten op de HSL-Zuid en de Beneluxdienst zullen worden herschikt. Eind 2010 zullen de elf stammen van zeven
rijtuigen zijn omgevormd naar dertien stammen van zes rijtuigen. Om dit mogelijk te maken zal een aantal aanvullende rijtuigen van NS Reizigers worden
verbouwd. Ter promotie van de Olympische Spelen in Londen zomer 2012 is Beneluxstam 4737 in Olympische uitvoering bestickerd. Daarmee wil NS hispeed het reizen per trein naar de spelen onder de aandacht brengen. De bestickerde stam bestaat uit de rijtuigen 10-70 364, 10-70 386, 20-70 257, 20-70 412, 82-70 437, 20-70 547 en 20-70 574. Op 2 maart 2012 vindt is de eerste inzet in de reizigersdienst plaats.
Op 9 december 2012 start de Fyra-dienst tussen Amsterdam, Antwerpen en Brussel over de HSL-Zuid met V250 treinstellen. Deze nieuwe dienst betekent het einde van de Beneluxdienst met getrokken treinen over het klassieke net. De Fyra-dienst tussen Amsterdam en Breda wordt nog wel met ICRm-Prio-rijtuigen gereden. Op 9 december 2012 start de Fyra-dienst tussen Amsterdam, Antwerpen en Brussel over de HSL-Zuid met V250 treinstellen. Deze nieuwe dienst betekent het einde van de Benelux-dienst met getrokken treinen over het klassieke net. De treindienst met de V250 treinstellen blijkt geen succes door allerlei technische problemen. De gang van zaken rondom de V250 treinstellen zorgt ervoor dat de naam Fyra een negatieve assosiatie krijgt. Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 15 december 2013, wordt daarom de dienst tussen Amsterdam en Breda over de HSL onder de naam Intercity Direct gereden. Alle Fyra logo's zijn van met materieel verwijderd. High Speed Aliance was de officiële concessiehouder van de HSL-Zuid. Die concessie is sinds 1 januari 2015 vervallen en samengevoegd met de consessie van het hoofdlijnnet van NS. Daarmee komt er een eind aan de bemoeienis van HSA en ook aan de inschrijving in het voertuigenregister op naam van HSA. Gerenoveerde ICRm-rijtuigen hebben dan ook de aanduiding NL-NS gekregen. Verder naar nummering en vernummering rijtuigen van High Speed Alliance. Bronvermelding: |