Rijtuigen van Herik Rail

logo_herikrail Herik Rail richt zich vanaf 2003 op reizigersvervoer per spoor. Het bedrijf stelt zich voorlopig op als organisatiebureau voor gezelschapstreinen, maar wil op termijn een zelfstandig spoorvervoerder worden. Naast eigen rijtuigen heeft Herik Rail ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de rijtuigen van de SSN.
Op 17 mei 2003 werd de eerste rit door het bedrijf gereden. Na een aantal ritten lijkt de belangstelling voor dergelijk vervoer afgenomen te zijn. In 2004 zijn diverse ritten niet doorgegaan en zijn de rijtuigen door ACTS als remrijtuigen gebruikt bij slooptransporten. In 2005 is echter een vijfde rijtuig aan het materieelbestand toegevoegd en werden weer enkele ritten uitgevoerd.

In 2012 wordt de locatie in Amersfoort inclusief een deel van het materieel verkocht aan De Rijtuigenloods. In 2014 volgt de verkoop van het resterende materieel aan Railpromo, CentralBahn en DNV-Touristik. Met deze verkopen beëindigd Herik Rail het aanbieden van personentreinen met eigen materieel.

2005_0026
De rijtuigen van Herik Rail in de eigen loods in Amersfoort. Vooraan de twee buffetrijtuigen 61 84 88-70 026-0 en 61 84 88-70 022-9; 12 januari 2005.

Rijtuig Bm 51 80 02-40 110-8
Een van de twee rijtuigen die als eerste door Herik Rail werden aangeschaft was Bm 51 80 02-40 110-8. Dit rijtuig is in 1958 als type C4ümg-54 gebouwd bij Hansa Waggonbau in Bremen en met nummer 18903 bij de Deutsche Bundesbahn in dienst gesteld. In 1985 is het rijtuig door de DB buiten dienst gesteld en aan Eisenbahnkurier verkocht. Verder heeft het rijtuig nog dienst gedaan voor de Centralbahn in Basel. In 2003 kwam het rijtuig vervolgens naar Nederland waar het met stickers in de huisstijl van Herik Rail werd beplakt.
Het betreft een rijtuig met heeft een zijgang en 12 coupés met 6 zitplaatsen. In de coupés kunnen demontabele tafels geplaatst worden. Op een balkon is eentoilet aanwezig, het andere balkon bevat een kleine bagageruimte die bijvoorbeeld als garderobe gebruikt kan worden. Het rijtuig is in augustus 2012 in een overwegend oranje kleur geschilderd.
In 2014 is het rijtuig verkocht aan de CentralBahn (CH).

2012_2310
Rijtuig Bm 51 80 02-40 110-8. Amersfoort, 9 september 2012.

Rijtuig ABm 51 80 03-70 106-8
Samen met de 51 80 02-40 110-8 werd ook de 51 80 03-70 106-8 aangeschaft. Dit betreft een in 1973 door Waggon-Union Berlin gebouwd rijtuig type AB4ümg-63. Na de buitendienststelling werd het rijtuig verkocht aan EfW, en vervolgens aan Euro-Express. Samen met de 51 80 02-40 110-8 kwam het rijtuig vervolgens naar Nederland waar het nu voor Herik Rail dienst doet.
Het rijtuig heeft evenals de 51 80 02-40 110-8 een zijgang met coupés. In de 11 coupés zijn 6 zitplaatsen aanwezig en er kunnen demontabele tafels geplaatst worden. Eén balkon bevat een toilet, het andere een kleine bagageruimte. In augustus 2010 is het rijtuig opnieuw geschilderd is daarbij geheel oranje geworden met een blauwe baan over de ramen.
In 2014 is het rijtuig verkocht aan DNV-Touristik (D).

2010_1867
Zitrijtuig 51 80 03-70 106-8 van Herik Rail in de nieuwe grotendeels oranje kleurstelling. Amersfoort, 25 september 2010.

Gezelschapsrijtuig WG 61 80 09-90 002-7
Gezelschapsrijtuig WG 61 80 09-90 002-7 is een vroegere Apm, die enige tijd als clubrijtuig in de Rheingold heeft gelopen. Het rijtuig werd door Herik Rail in 2003 voor een jaar gehuurd van Euro-Express uit Münster. Het rijtuig werd ook van Herik Rail-stickers voorzien. Het rijtuig heeft vier coupés met 24 zitplaatsen en twee toiletten. In een open ruimte is ingericht met een bar met aanrecht en kookplaat. Verder is het rijtuig voorzien van koelkasten en een muziekinstallatie.
Het rijtuig is inmiddels niet meer in gebruik bij Herik Rail. Aardig om te weten is dat het rijtuig in tot eind 2010 welliswaar andere opschriften had gekregen, maar nog steeds in de oranje/blauwe-Herik Rail kleuren reed!

rdeboer_foto01
Gezelschapsrijtuig WG 61 80 09-90 002-7 deed dienst in onder andere de eerste trein van Herik Rail. Haren, 17 mei 2003.
Foto: R. de Boer

Buffetrijtuigen 61 84 88-70 022-9 en 026-0
De buffetrijtuigen 61 84 88-70 022-9 en 61 84 88-70 026-0 zijn door Herik Rail van NS Internationaal overgenomen. De 61 84 88-70 022-9 was samen met de 61 84 88-70 026-0 eigenlijk bestemd voor NS Chartertrains, maar deze verkoop ging niet door. In plaats daarvan heeft NS Internationaal ze aan Herik Rail verkocht. Deze heeft de rijtuigen met oranje/blauw stickers beplakt.
Het betreft van oorsprong in 1970 voor de SNCF gebouwde Gril-express-rijtuigen die in 1993 door de NS zijn gekocht en verbouwd. De rijtuigen kregen daarbij een nieuw interieur met een bar en enkele sta-tafels. De inrichting is zodanig dat het rijtuig ook te gebruiken is als restauratierijtuig, waarbij deze tafels dan vervangen worden door eettafels en stoelen. Ten behoeve van de restauratiefunctie is de keuken niet alleen voorzien van tosti-apparaten en magnetron, maar ook van hete-luchtovens, kook- en grilplaten, boiler en vaatwasser.
In 2014 zijn beide rijtuigen verkocht aan Railpromo.

2004_0795
Buffetrijtuig 61 84 88-70 022-9. Rotterdam Noord Goederen, 20 augustus 2004.

2005_0021
Buffetrijtuig 61 84 88-70 026-0 in de loods van Herik Rail. Amersfoort, 12 januari 2005.

Restauratierijtuig 61 84 88-70 015-3
Evenals de beide buffetrijtuigen is ook het restauratierijtuig afkomstig van NS Internationaal. Het maakte deel uit van een serie van vier restauratierijtuigen die in 1988/89 verbouwd werden uit Duitse rijtuigen type Bcm 423. Deze rijtuigen zijn in 1971/1972 door Waggon Union gebouwd. Zij deden bij de DB dienst als ligrijtuigen van het type Bc 243. Na aankoop door NS is het interieur volledig verwijderd in de DB-werkplaats Krefeld. Het casco is daarna gereviseerd. Vervolgens zijn de rijtuigen overgebracht naar de werkplaats van Wagons-Lits in Oostende om verbouwd te worden tot restauratiewagen. In de eetzaal van het rijtuig is plaats voor 42 gasten, verdeeld over 5 tafels voor twee personen, 5 tafels voor 4 personen en twee tafels voor zes personen. De rijtuigen beschikken verder over een klein kantoor, een volledig ingerichte keuken, een trolleybergplaats, een wijnkast, een kleedruimte en een dieselaggregaat voor opwekking van de benodigde eigen energie. Het rijtuig is door Herik Rail in de oranje/blauwe kleurstelling beplakt.
In november 2006 brak ter hoogte van Rotterdam Noord brand uit in het rijtuig, wat hierdoor als verloren moet worden beschouwd. Het rijtuig is op 28 augustus 2014 op het terrein van De Rijtuigloods gesloopt.

2005_0564
Restauratierijtuig 61 84 88-70 015-3 voor de loods van Herik Rail. Amersfoort, 20 april 2005.

Vrachtrijtuigen 51 84 92-99 063-6, 064-4 en 065-1
In de tweede helft van 2007 heeft Herik Rail drie vrachtrijtuigen type Dm overgenomen van Railion. Deze rijtuigen zijn van oorsprong Duitse postrijtuigen die in 2000 voor NS Internationaal verbouwd zijn tot vrachtijtuig voor de OverNight Express. Het interieur van de rijtuigen bestaat uit een grote lege laadruimte. Plannen om de rijtuigen weer dienstvaardig te maken zijn er niet. De rijtuigen worden gebruikt als opslagruimte en een enkele keer als vergaderruimte. In juni 2008 is rijtuig 92-99 064 in oranje/blauwe kleuren geschilderd, waarbij het kleurschema afwijkt van de overige rijtuigen van Herik Rail. Als tweede vrachtrijtuig is de 92-99 065 in de kleuren van Herik Rail gechilderd. Ook dit rijtuig heeft en afwijkende kleurstelling, waarbij het oranje dak opvalt.
Bij de verkoop van het bedrijfsonderdeel dat zich bezig hield met de exploitatie van de evenementenlocatie zijn de vrachtrijtuigen 92-99 064 en 065 overgegaan naar De Rijtuigenloods, de nieuwe exploitant van de evenementenlocatie. Vrachtrijtuig 92-99 063 is op 27 augustus 2014 op het terrein van De Rijtuigloods gesloopt.

2008_0719
Vrachtrijtuigen van Herik Rail in twee verschillende outfits. Rijtuig 51 84 92-99 064-4 in de nieuwe oranje/blauwe kleur en rijtuig 51 84 92-99 065-1 nog in blauw met graffity. Amersfoort, 17 juni 2008.

2007_1910
Vrachtrijtuig 51 84 92-99 063-6 van Herik Rail. Amersfoort, 16 november 2007.

enummerdor_foto02
Vrachtrijtuig 51 84 92-99 065-1 in oranje/blauwe kleurstelling tijdens Open monumentendag. Amersfoort, 13 september 2008.
Foto: E. Nummerdor

Toiletrijtuig BCFV 19919
Dit rijtuig betreft een voormalige Donnerbüchse en wordt bij Herik Rail gebruikt als toiletrijtuig. Aan de zijde met de bagagedeuren is een ruimte met een keukenblok en remwiel aanwezig. Het overige deel van het rijtuig bestaat uit een gang met aan weerszijden zes toiletten, waarvan één geschikt voor gehandicapten. Aan een zijde mist het rijtuig zijn buffers.
Van origine werd dit stalen rijtuig met gesloten balkons in 1929 of 1930 gebouwd als rijtuig Ci-30 85 546 voor de Deutsche Reichsbahn (DR). Twee toiletten in het midden met aan weerszijden een reizigersafdeling voor in totaal 58 zitplaatsen en open balkons. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam het rijtuig naar Noorwegen waar het na de oorlog gebruikt werd als derde klasse rijtuig type C3. In 1959 werd het verbouwd tot type BF3-3 en in 1997 tot BCFV 19 919. In bont uitgevoerde kleuren fungeerde dit rijtuig in het televisiepogramma Sesam stajon, de Noorse versie van Sesamstraat. In 1999 werd het tenslotte buiten dienst gesteld.
Het rijtuig werd in september 2002 overgebracht uit Noorwegen naar Amersfoort, waar het samen met een Noorse motorwagen naast het oude NCS station wordt geplaatst. Beide treinen zijn blikvanger voor een nieuw concept reiswinkel. De reiswinkel blijkt geen succes en wordt in december 2003 al weer gesloten. In augustus 2005 wordt het rijtuig verplaatst naar de voormalige loods van de wagenwerkplaats Amersfoort die in gebruik is bij Herik Rail. Na een periode van bruikleen wordt het rijtuig in 2006 eigendom van Herik Rail. Het rijtuig dat aanvankelijk twee kleuren blauw en gele biezen heeft wordt later omgeschilderd in de kleuren van Herik Rail: donkerblauw met oranje biezen.
Bij de verkoop van het bedrijfsonderdeel dat zich bezig hield met de exploitatie van de evenementenlocatie is het rijtuig overgegaan naar De Rijtuigenloods, de nieuwe exploitant van de evenementenlocatie.
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig.

enummerdor_foto03
Toiletrijtuig NSB BCFV 19 919 in oranje/blauwe kleurstelling tijdens Open monumentendag. Amersfoort, 13 september 2008.
Foto: E. Nummerdor

Motorwagen mBD 9006
Deze 'blokkendoos' kwam in 1926 als mBD 9006 in dienst en werd in 1957 tot motorpostrijtuig 9204 verbouwd. Eind jaren zestig eindigde ook deze taak, waarna de motorwagen de naam "Jules" kreeg als proefwagen met thyristorinstallatie. Vanaf 1976 fungeerde de geel geschilderde motorwagen als ATB meetwagen. De Stibans heeft het motorrijtuig inmiddels bruin geschilderd, waardoor deze weer in de uitvoering van motordienstwagen te bewonderen is. Als gevolg van de koerswijziging van de Stibans is het motorrijtuig eind 2009 overgedragen aan Herik Rail die het als statisch object zal gebruiken bij de voormalige werkplaats.
In 2012 is het motorrijtuig overgegaan naar De Rijtuigenloods, de nieuwe exploitant van de evenementenlocatie.
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig.

2010_0122
Motorwagen Jules op het buitenterrein van Herik Rail. Amersfoort, 17 januari 2010.

Motorrijtuig mBD 9021
De oorspronkelijk als mBD 9021 afgeleerde blokkendoos, werd aan het einde van de jaren vijftig verbouwd tot motorpost (mP). De vouwbalgkop werd hierbij verwisseld met de gesloten kopwand. In 1968 kreeg het rijtuig de functie van houtwagen bij de ongevallentrein. Bij deze verbouwing verviel de gehele tractie-installatie en verdwenen de stroomafnemers van het dak en werd de wagen 80 84 975 1 512-8 genummerd. Na de officiële buitendienstelling van de ongevallentreinen in 1999 is het rijtuig door de Stibans behouden. Als gevolg van de koerswijziging van de Stibans is het motorrijtuig eind 2009 overgedragen aan Herik Rail die het als statisch object zal gebruiken bij de voormalige werkplaats.
In 2012 is het motorrijtuig overgegaan naar De Rijtuigenloods, de nieuwe exploitant van de evenementenlocatie.
Klik hier voor meer foto's van dit rijtuig.

2010_0127
De voormalige houtwagen van de ongevallentrein in de loods van Herik Rail. Amersfoort, 17 januari 2010.

Meetrijtuig 61 84 88-70 021-1
In september 2011 heeft Herik Rail dit voormalige meetrijtuig van Lloyds Register overgenomen. Het is een voormalig buffetrijtuig van het type waartoe ook de rijtuigen 61 84 88-70 022-9 en 026-0 van Herik Rail toe behoren. Herik Rail is van plan om het rijtuig op termijn weer dienst te nemen. Tot het zover is, doet het dienst als crewruimte bij evenementen in de “Rijtuigenloods”. Het uiterlijk van het rijtuig is niet veranderd, maar wel zijn de Lloyds kenmerken verwijderd. In 2014 is het rijtuig verkocht aan Railpromo.
Klik hier voor interieurfoto's van dit rijtuig.

2011_2691
Het meetrijtuig 88-70 021 is een voormalig buffetrijtuig, waarvan Herik Rail twee exemplaren bezit. Amersfoort, 23 november 2011.

Bronvermelding:
voor een overzicht van gebruikte bronnen zie de pagina boeken en artikelen

Naar het overzicht van de nummers van de rijtuigen van Herik Rail.

Naar boven ...