Restauratierijtuig CIWL WR 2757

Restauratierijtuig WR 2757 komt in 2004 vanuit het Verenigd Koninkrijk naar de SGB in Goes. Het plan is om met dit rijtuig en een aantal Blokkendoos-rijtuigen een treindienst van/naar Goes op het hoofdspoor te gaan rijden. Uiteindelijk verwerft een particulier in 2023 het rijtuig en start na een periode van voorbereiding in 2024 de restauratie van dit rijtuig.
Op deze pagina zijn foto's van dit restauratierijtuig te zien vanaf de komst naar Nederland.

develeensmaarse_foto16
Restauratierijtuig WR 2757 van de Compangnie Internationale des Wagons-Lits staat vanaf begin jaren '70 van de vorige eeuw naast de pub Denham Express in Denham. Rond 1988 wordt dit etablissement plotseling gesloten en raakt de WR 2757 in verval. Denham (Verenigd Koninkrijk), 6 september 1976.
Foto: D.W. Eveleens Maarse

Inzet van de WR 2757 in Nederland
Medloc (Mediterranean Lines of Communication) werd tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog voor het eerst opgericht door het British War Office om militairen en dienstvrouwen te repatriëren. Eind 1944, nadat het Duitse leger zich had teruggetrokken uit Frankrijk, België en Nederland werd een nieuwe serie Medloc-treinen gelanceerd. Een van de deze routes was route C die van Villach naar Hoek van Holland liep waar met de veerboot naar Harwich de oversteek naar Groot-Brittanië werd gemaakt. In de treinen op deze route die van eind 1944 tot oktober 1955 werd gereden deed restauratierijtuig WR 2757 dienst als eersteklas restauratierijtuig.

2004_0420

2006_0142
Na de komst naar de SGB staat het rijtuig tussen ander materieel op het emplacement opgesteld. Goes, 16 mei 2004 en 24 februari 2006.

2006_0144
Diverse opschriften en platen op het restauratierijtuig. Goes, 24 februari 2006 en 19 april 2014.

Door gewijzigde inzichten is in het Beleidsplan 2014-2020 van de SGB het streven naar een elektrische binnenlandse trein met Blokkendoos-rijtuigen niet meer vermeld. Na enige tijd is sprake van de plaatsing van het restauratierijtuig naast horecavoorziening De Buffer in Hoedekenskerke. In 2019 vindt een asbestsanering van het rijtuig plaats. Daarbij is het interieur zo veel als mogelijk is behouden door dit te verwijderen en op te slaan. Bij de asbestsanering zijn grote delen van de balkons verdwenen omdat deze in een slechte staat bleken te zijn om te behouden. Het plan om het rijtuig in Hoedekenskerke te plaatsen gaat uiteindelijk niet door en in 2021 wordt daar een Duits lokaalspoorrijtuig geplaatst.

sgb_foto05
Begin 2020 wordt het rijtuig ontdaan van asbest ontdaan. Daarvoor wordt een tent over het rijtuig gebouwd om verspreiding van asbest tijdens de werkzaamheden te voorkomen.
Foto: SGB

2020_0622

2020_0619 Restauratierijtuig WR 2757 na het ontastbesten. Goes, 5 augustus 2020.

CIWL monogram
De WR 2757 is onderdeel van de serie restauratierijtuigen 2749-2773, waartoe ook de WR 2750 en 2750 behoren die enige tijd in het materieelpark van NS zijn ondergebracht. De deelserie 2749-2758 was daarbij bedoeld voor gebruik binnen Italië. Het monogram op de zijwand was daarbij geen bronzen exemplaar, maar een sticker. De rijtuigen waren niet bedoeld voor luxe treinen, dus deze outfit werd passend geacht. Op een later moment, in ieder geval in 1966, is de sticker door een bronzen CIWL-monogram vervangen.

In 2023 wordt het restauratierijtuig overgenomen door de eigenaar van Slaaptrein 1907 die de restauratie van het rijtuig oppakt. Ter voorbereiding van de restauratie van de stalen wagenbak zijn op diverse plekken stalen platen en profielen aangebracht die als voorbeeld dienen voor de werkzaamheden van het constructiebedrijf dat de wagenbak zal aanpakken. Op 20 maart 2024 is het rijtuig naar constructiebedrijf Overlasko in de Sloehaven overgebracht.

2023_2023

2023_2024
Op de koppen van het rijtuig is plaatmateriaal aangebracht ter voorbereiding van de reconstructie van het balkon en de kop. Goes, 30 december 2023.



In een deel van de zijwand zijn panelen aangebracht die als voorbeeld moeten dienen voor het constructiebedrijf.
Met enkele staalprofielen is de plaats van het handwiel en de stangen van de handrem als voorbeeld gereconstrueerd.
Aan de binnenzijde van de zijwanden zijn de halen voor de hangmatten van het personeel zichtbaar. Goes, 2 maart 2024.


2024_0197


Het rijtuig is na aankomst van schoren voorzien om de constructie te versterken. Alle delen die verrot waren zijn vervolgens weggesneden en de resterende delen zijn gestraald. Het rijtuig is van nieuwe bovenstelbalken en dwarsbalken voorzien; 18 april 2024.
Foto: Slaaptrein1907

De beplating is aangebracht op de zijwand en de beide balkons. In de kopzijde zijn de gaten te zien voor de nog aan te brengen buitenkasten voor het opbergen van diverse spullen en de kast voor de handrem; 14 mei 2024.
Foto: Slaaptrein1907

slaaptrein1907_foto03_tn2.jpg De aangebracht beplating op het balkon aan de niet-handrem zijde. De handgreep en seinhouder links naast de deur zijn gemonteerd; 16 mei 2024.
Foto: Slaaptrein1907

Begin november 2024 zijn de werkzaamheden aan het casco afgerond en heeft het de kleuren van de CIWL gekregen. Kort voor de overbrenging naar 's-Gravenpolder zijn de opschriften op de zijwanden aangebracht. De tekstonder de dakrand is een variant op de orginele CIWL-tekst: Internationale Maatschappij Slaaptrein 1907 en Europa's Groote Sneltreinen. Het rijtuig staat voorlopig opgebokt en de komende periode wordt gewerkt aan het terugbouwen van het interieur.

Actuele informatie over de restauratie van restauratierijtuig WR 2757 is te vinden op de Facebook-pagina van Slaaptrein1907 (pagina opent in een apart venster).

Terug ...