City Night Line in Nederland
Met het vertrek van City Night Line 419 uit Nederland
op 9 december 2016 verdween ook de klassieke getrokken nachttrein van het Nederlandse spoornet. Sinds 2002 wordt de internationale nachtrein van/naar
Amsterdam onder de naam City Night Line aangeboden. Hieronder een willekeurige selectie van foto's van de rijtuigen die in de afgelopen jaren in deze
treinen hebben meegereden.
Vanaf mei 2004 worden er dubbeldeksslaaprijtuigen type WLABm ingezet ter vervanging van de van DB Nachtzug gehuurde
rijtuigen en de WLABsm166.

Dubbeldeksslaaprijtuig WLABm 61 85 06-90 305-2. Amsterdam Centraal, 7 oktober 2005.
|

Slaaprijtuig WLABsm166.0 61 80 75-70 404-8. Watergraafsmeer, 28 augustus 2004. |
Naast restauratierijtuigen van het type WRmbz138.1 (eerst van DB Nachtzug, later DB Autozug) rijden ook rijtuigen van de
typen WRmkz858.0 en WRmkz858.1 in de City Night Line mee. Het laatst genoemde type betreft een voormalig restauratierijtuig type WRmz137 dat
afkomstig is uit een van de twee Touristikzug. Na aanpassing heeft het de nieuwe typebenaming WRmkz858.1 gekregen. Het rijtuig draagt de kleuren
van de Jan Kiepura: grijs met een donkerblauwe raampartij.

Restauratierijtuig 61 80 88-91 008-7 WRmbz138.1 "BordBistro" van DB NachtZug. Arnhem, 22 september 2006. |

Restauratierijtuig 73 80 88-90 917-6 WRkmz858.1. Utrecht Centraal, 29 september 2006. |
In 2006 zijn oudere slaaprijtuigen in de City Night Line te vinden in de vorm van het type WLABmz175.3 zowel in de versie
met of zonder afgerond dakeinde.

Slaaprijtuig 61 85 06-70 261-1 WLABmz175.3. Utrecht Centraal, 29 september 2006.

Slaaprijtuig 61 85 06-70 260-3 WLABmz. Utrecht Centraal, 19 oktober 2007. |
Diverse rijtuigtype maken gedurende de gehele periode dat de City Night Line rijdt deel uit van de trein. Daarmee zijn het
wellicht minder opvallende, maar zeker niet minder belangrijke rijtuigen. Dat is bijvoorbeeld het geval voor het couchetterijtuig type Bvcmz028 en
Bvcmz248.5, het zitrijtuig Bpm en het slaaprijtuig type WLABmz173. Het zitrijtuig type Bpm is eenvoudig herkenbaar door de opvallende airco unit op
het dak. In het interieur zijn slaapstoelen te vinden.

Couchetterijtuig 61 85 05-91 022-3 Bvcmz028. Amsterdam Centraal, 30 maart 2007. |

Rijtuig D-DB 61 80 50-91 033-9 Bvcmz248.5. Amsterdam Centraal, 30 september 2012. |

Rijtuig 61 85 09-90 500-5 Bpm. Haarlem, 22 oktober 2004. |

Slaaprijtuig D-DB 61 80 72-90 041-7 WLABmz173.1. Amsterdam Centraal, 23 september 2009. |
Doorgaande rijtuigen naar Minsk (Wit Rusland) en Moskou (Rusland) leverde rijtuigen in afwijkende kleuren op in de City
Night Line. Zowel de van de Russische als Wit-Russische spoorwegen is de inbreng een slaaprijtuig. Gedurende de jaren wordt het Wit-Russische
rijtuig door een nieuwer type vervangen en veranderd de kleurstelling van het slaaprijtuig van de Russische Spoorwegen.

Slaaprijtuig BC WLABmee 62 21 71-90 236-5 (01302363). Utrecht Centraal, 14 december 2007. |

Slaaprijtuig BC 62 21 70-90 243-2 WLABmee (01302439). Utrecht Centraal, 28 augustus 2013. |

Slaaprijtuig RZD 62 20 71-90 258-0 WLABmee (018 02586). Watergraafsmeer, 17 oktober 2009. |

Rijtuig Russian Railways 62 20 71-90 273-9 WLABmee (018 02735). Arnhem, 28 oktober 2011. |
Het subtiele verschil in de kleurstelling van DB en City Night Line. Bij de DB-kleurstelling loopt de rode band door over
de deuren, bij de City Night Line kleurstelling niet. De DB-uitvoering blijft tot het laatste moment zichtbaar. Anderzijds worden oude rijtuigtypen
wel in de nieuwe kleurstelling geschilderd.

Links couchetterijtuig met bagageafdeling 61 85 09-90 413-1 BDcm874.1, rechts couchetterijtuig 61 80 59-90 025-7 Bvcmbz249.1. Utrecht Centraal,
16 maart 2008. |

Slaaprijtuig 61 85 06-70 261-1 WLABmz175.3 in de nieuwe kleuren van City Night Line. Utrecht, 3 november 2007. |
In 2008 zijner enige tijd ook Oostenrijkse rijtuigen in de City Night Line te zien. Naast zitrijtuigen type Bbmvz betreft
het ook couchetterijtuigen Bcmz (zowel couchetterijtuigen van het nagebouwde type UIC-X als Modular). De rijtuigen van het type Modular zijn zeer
herkenbaar door de hoekige vorm.

Couchettrijtuig ÖBB Bcmz 73 81 59-91 216-6. Utrecht Centraal, 16 maart 2008

Couchetterijtuig A-ÖBB Bcmz 61 81 59-90 007-4. Utrecht Centraal, 16 maart 2008. |
Poolse rijtuigen in de City Night Line op de verbinding naar Warschau.

Slaaprijtuig PL-PKPIC 61 51 70-90 004-2 WLAB10mnouz 1251. Utrecht Centraal, 16 december 2011. |

Rijtuig PL-PKPIC 61 51 28-90 003-7 B8mnopuvz 1251. Utrecht Centraal, 3 februari 2013. |
Een bijzondere verschijning in de vorm van een Pools restauratierijtuig. Eenmalig een slag naar Amsterdam in het kader
van de toelating voor een snelheid van 200 km/u die alleen in Duitsland kan worden gereden. Het rijtuig is bedoeld voor de inzet in de nachttrein
van Parijs naar Moskou v.v. welke later dat jaar gaat rijden.

Restauratierijtuig PL-PKPIC 61 51 88-90 002-6 WRmnouz 1251. Utrecht Centraal, 29 november 2011. |
Incidenteel rijden er in afwijkende rijtuigen mee, bijvoorbeeld van de Poolse of Tsjechische spoorwegen.

Rijtuig CZ-CD 51 54 21-70 029-2 Bmee248. Utrecht Centraal, 16 februari 2014. |

Zitrijtuig eerste klasse PL-PKPIC 61 51 19-90 011-1 Admnu 1251. Amsterdam Centraal, 1 mei 2009. |
Materieel van het Tsjechische CD bestaat uit een slaaprijtuig type WLABmz. Deze serie rijtuigen draagt op de zijwand de
afbeelding van het sterrenbeeld Grote Beer en de naam van een stad die op de lijst van Unesco voorkomt.

Slaaprijtuig CZ-CD WLABmz 61 54 72-91 003-8 72-91 003 "Holašovice". Utrecht Centraal, 30 december 2007 |
De laatste periode van de City Night Line rijdt er ook een zitrijtuig mee in de vorm van een rijtuig type Apmz125.5. Deze
voormalige TEE-rijtuigen worden in eerste instantie als tweede klasse ingezet met behoud van de eerste klasse aanduidingen en de oorspronkelijke
aanduiding. Later wordt dit aangepast en doen de rijtuigen voorzien van tweede klasse aanduiding dienst als Bpwmz125.5.

Rijtuig D-DB 61 80 18-90 527-2 Apmz125.5 Utrecht Centraal, 17 januari 2016. |
Vanaf mei 2004 bestaat de mogelijkheid om fietsen mee te nemen in de trein. Deze mogelijkheid wordt onder andere geboden
in het gecombineerde couchette-/bagagerijtuig BDcm874.1 te vinden met een grote bagageafdeling met brede laaddeur. Fietsvervoer is ook mogelijk in
het couchetterijtuig type Bomdz236.9, waarbij een fietsafdeling is gecreëerd door de ruimte van een compartiment aan het balkon toe te voegen en
fietsenklemmen te plaatsen.

Couchette-/bagagerijtuig CH-DB 61 85 82-90 411-5 BDcm874.1. Amsterdam Centraal, 28 november 2015. |

Rijtuig 51 80 84-90 218-9 Bomdz236.9. Amsterdam Centraal, 1 juni 2016. |
Op 9 december 2016 vertrekt dan de laatste City Night Line uit Nederland. Deze laatste trein bestaat uit 13 rijtuigen en
wordt getrokken door locomotief E186 237.

Lokomotief E186 237 met (de laatste) CNL 419 (Amsterdam Centraal - München Hbf). Utrecht Centraal, 9 december 2016. |
Naar boven ...
|