Zilverrail, de Koninklijke Feest Express
Ter gelegenheid van het Zilveren Regeringsjubileum van Koningin Beatrix reed in de herfstvakantie 2005, van 17-20 oktober en van 24-27 oktober een
bijzondere trein langs een groot aantal stations in Nederland. De trein bestond uit omgebouwd en opnieuw ingerichte ICR-rijtuigen. De negen rijtuigen
waren gevuld met onder andere muziek, sport, media, cultuur, “games”, literatuur en “lifestyle”. Veel (jongeren)organisaties waren bij de invulling
van de rijtuigen betrokken, waaronder de Taskforce Jeugdwerkloosheid, het CWI, NOC*NSF, War Child, Amnesty International en Kunstbende.
De rijtuigen voor Zilverrail
De Zilverrail bestond uit acht nog ongemoderniseerde ICR-rijtuigen van het type BKD en één eerste klasse rijtuig. In het revisiebedrijf in Haarlem
werd het interieur van de rijtuigen verwijderd, waarna in de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort het uiterlijk en het interieur werd aangepast.
Rijtuignummer | Thema (betrokken organisaties) |
50 84 10-70 675-0 | Organisatie rijtuig |
50 84 82-70 923-7 | Olympic experience (NOC*NSF) |
50 84 82-70 918-7 | Droom (Kunstbende, kennisnet, Surfnet.Syndicaat) |
50 84 82-70 922-9 | De schreeuw (VNG) |
50 84 82-70 924-5 | Beats per minute (3FM, Unisound, Conamus, DJ school) |
50 84 82-70 915-3 | Track to the future (Taskforce & CWI) |
50 84 82-70 921-1 | Peace of mind (Warchild) |
50 84 82-70 914-6 | Now talk! (Amnesty international, Spits) |
50 84 82-70 917-9 | Lifestyle (bluetoothdate - TC-college) |
Op 13 en 14 oktober stond de Zilverrail op het station van Amersfoort. Daar werd de laatste hand gelegd aan de inrichting van de rijtuigen.
Amersfoort, 13 oktober 2005.
De acht BKD rijtuigen die voor Zilverrail gebruikt gaan worden staan nog op Amersfoort Bokkeduinen; 8 september 2005.
Het voor Zilverrail in te richten ICR-rijtuig 50 84 82-70 921-1 “Peace of mind” wordt onder handen genomen in de voormalige wagenwerkplaats.
Amersfoort, 28 september 2005.
Zilverrail-rijtuigen 50 84 82-70 921-1 “Peace of mind” (links) en 50 84 82-70 915-3 “Track to the future” (rechts). Amersfoort, 28 september 2005.
Het nog lege Zilverrail-rijtuig 50 84 82-70 918-7 dat ingericht gaat worden voor het thema "Droom". Amersfoort, 28 september 2005.
De rijtuigen worden eerste beplakt met zilverkleurige stickers voordat de diverse logo's worden aangebracht. Vooraan rijtuig 50 84 82-70 922-9
dat het thema “De schreeuw” gaat krijgen. Amersfoort, 28 september 2005.
Om de apparatuur in de rijtuigen van stroom te voorzien zijn in de voormalige keukenruimte aggregaten geplaatst. In het bovenste deel van het raam
van deze ruimten zijn roosters geplaatst. Amersfoort, 13 oktober 2005.
Het interieur van rijtuig 50 84 82-70 914-6 met het thema “Now talk!” wordt opgebouwd. Amersfoort, 13 oktober 2005.
Zilverrail werd in opdracht van het Nationaal Comité Zilveren Regeringsjubileum Koningin Beatrix georganiseerd door de NS en BV Jong Nederland.
BV Jong Nederland is een bedrijf dat zich richt op beleveniscommunicatie en out of home-entertainment voor kids, jongeren en young adults. De
inrichting van de trein werd onder andere verzorgd door standbouwbedrijf Arti '70.
De routes van Zilverrail
In de twee weken dat de trein reed werden de volgende routes en stations aangedaan:
- 17 oktober: Utrecht - Venlo (persrit), Venlo – Eindhoven – Maastricht
- 18 oktober: Dordrecht – Den Haag HS – Leiden
- 19 oktober: Tilburg – Nijmegen – Utrecht
- 20 oktober: Middelburg – Roosendaal – Den Bosch
- 24 oktober: Gouda – Almere – Amersfoort
- 25 oktober: Hoogeveen – Leeuwarden - Groningen
- 26 oktober: Zutphen – Enschede - Zwolle
- 27 oktober: Delft – Haarlem - Alkmaar
Op diverse stations werden evenementen georganiseerd met onder andere optredens van bekende artiesten en sportclinics. De trein keerde elke dag na
afloop van de ritten terug naar 's-Hertogenbosch waar de trein overstond.
Na afloop van de ritten van die dag komt de Zilverrail als als ledig materieeltrein 820339 langs Houten Castellum onderweg van Utrecht Centraal
naar 's-Hertogenbosch; 19 oktober 2005.
Na afloop van de ritten werd op de trein op 28 oktober 2005 in ’s-Hertogenbosch van stickers ontdaan. Waarschijnlijk worden de rijtuigen niet meer
in de reizigersdienst ingezet, maar behandeld worden in het lopende revisieprogramma van de ICR-rijtuigen.
Terug ...
|