Welkom op deze website over de stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen

Op deze website kunt u informatie vinden over de geschiedenis, levensloop en de nog bestaande exemplaren van de stalen rijtuigen van Nederlandse spoorwegbedrijven. Ook is informatie opgenomen over de resterende Nederlandse houten en Blokkendoos-rijtuigen.

Recente wijzigingen:
01-04-2019 De inhoud van het nieuwste nummer is wederom aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine toegevoegd. Nieuwe informatie over het verlengen en herschikken van de ICRmh-stammen en is verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster). Tenslotte is een nieuwe pagina met foto's van het panoramarijtuig aan de website toegevoegd.
2019_0072
Restaurantdeel in de koepel van panoramarijtuig 56 80 89-80 201-7 D-WCB. Roosendaal, 16 februari 2019.
01-03-2019 De inhoud van de nieuwste nummers is aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en inhoudsopgave Spoorwegjournaal toegevoegd. Een nieuw artikel in Railmagazine over houten bagagewagens is aan de pagina boeken en artikelen over houten rijtuigen toegevoegd. De pagina rijtuigen van Railpromo is aangevuld met de twee nieuwe restauratierijtuigen. Het verlengen en herschikken van een groot aantal ICRmh-stammen is verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster).
2012_2895
Railpromo heeft twee restauraterijtuigen type WRmz134.5 gekocht. Dit type rijtuig, waarvan de 61 80 88-90 516-0 op de foto te zien is, heeft in de periode 2012-2013 meegereden in de intercity Berlijn. Apeldoorn, 27 december 2012.

Vanwege een verhuizing geen update in februari, maar wel een paar winterse plaatjes uit de nieuwe standplaats van de webmaster.
2000_0111
De halte Castellum werd op 8 januari 2001 in gebruik genomen voor de tramlijn tussen Houten en Houten Castellum. Enkele dagen daarvoor is de halte bedekt met een pak sneeuw; 28 december 2000.
2001_0017
Kort na de start van de tramdienst is tram 6021 al voorzien van graffiti ... Houten Castellum, 21 januari 2001.
01-01-2019 De inhoud van de nieuwste nummers is aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en inhoudsopgave Spoorwegjournaal toegevoegd. Daarnaast is de inhoudsopgave de nummers 185 en 200 van Spoorwegjournaal gecorrigeerd. Tenslotte weer een toevoeging aan de pagina het gebruik van de D6, Sr7, Sr8 en Sr9 in de koninklijke trein. Dit keer de wintersportvakantie van de Koninklijke familie in 1973.
2010_2010
In de ochtend van zondag 12 december 2010 stop treinstel 2115 als eerste reguliere trein op het nieuwe station Houten Castellum.
2018_1182
Na jarenlange afwezigheid doen de SGMm-treinstellen planmatig weer Houten Castellum aan in de treindienst naar Tiel; 18 december 2018.

Naar archief ...