Welkom op deze website over de stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen

Op deze website kunt u informatie vinden over de geschiedenis, levensloop en de nog bestaande exemplaren van de stalen rijtuigen van Nederlandse spoorwegbedrijven. Ook is informatie opgenomen over de resterende Nederlandse houten en Blokkendoos-rijtuigen.

Recente wijzigingen:
01-11-2019 De doorstart van de Dinner Train door Train Charter Events is verwerkt op de pagina's rijtuigen van Railpromo, overzicht van de nummers van de rijtuigen van Railpromo, rijtuigen van Train Charter Events en overzicht van de nummers van de rijtuigen van Train Charter Events. Meetrijtuig Mw3 978 1 800 is toegevoegd aan de pagina's meetrijtuigen en nummering en vernummering bolkoprijtuigen. Diverse wisselingen in de ICRmh-stammen zijn verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster) (wederom dank Geoff voor de informatie). De inhoud van de nieuwste nummers 368 en 231 is aan de respectievelijke pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en inhoudsopgave Spoorwegjournaal toegevoegd. Tenslotte is een nieuwe foto van het replica buffetrijtuig SHM 501 is op de pagina resterende houten rijtuigen geplaatst.
1987_0036
Bovenleidingmontagewagen 80 84 979 1 502-1 van Electro Rail n.v. op het terrein van het Herstelpunt Tractie Materieel Utrecht (H.T.M.U.). Aan de raamindeling is te zien dat dit een voormalige rijtuig uit de serie B 5800 is. Utrecht, 4 april 1987.
01-10-2019 De inhoud van het nieuwste nummer 367 is aan de pagina inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine toegevoegd. Aan de pagina diversen is een pagina toegevoegd met de volledige inhoudsopgave Het Matblad. Een nieuwe foto van de mC 9002 is op de pagina resterende blokkendoos-rijtuigen geplaatst. Tenslotte is ook een nieuwe foto is aan de pagina rijtuigen type DD-AR toegevoegd.
2019_1043
Rijtuig 61 84 20-70 422-2 Bpmz10 is een van de rijtuigen uit stam 16476 die hersteld worden van de schade door botsing met een graafmachine nabij Breda op 9 september 2019. Haarlem, 21 september 2019.
01-09-2019 De terzijdestelling van de DD-AR-rijtuigen van de stammen 7314, 7315, 7334, 7343, 7344 en 7377 is verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type DD-AR (pagina opent in een nieuw venster). Rijtuig WLABmh 71-30 819 van Train Lodge Amsterdam is toegevoegd aan de pagina statisch materieel. De plaatsing van bagagewagen D6066 in de haven van Harlingen en een nieuwe foto zijn verwerkt op de pagina resterende stalen rijtuigen. De revisie van bagagewagen D 6087 door de VSM is vermeld op de pagina resterende stalen rijtuigen. Tevens is een nieuwe foto van deze bagagewagen geplaatst. Verder is een foto van rijtuig 87-73 201 in Coevorden toegevoegd aan de pagina panoramarijtuig toegevoegd. De inhoud van de nieuwste nummers is aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en inhoudsopgave Spoorwegjournaal. Tenslotte is een nieuw artikel over koninklijke treinen in Railmagazine en oud artikel over het eerste HSM-postrijtuig in de Modelbouwer toegevoegd aan de pagina boeken en artikelen over houten rijtuigen.
2005_0630
Diverse DD-AR-stammen zijn de afgelopen periode buitendienst gesteld, waarmee het einde van de inzet in zicht komt. Zover is het nog lang niet als op 25 april 2005 een stam Rhenen nadert.

Vanwege de vakantieperiode geen update in augustus, maar wel twee vakantieplaatjes.
2019_0716

2019_0718
Rijtuigen hebben na hun inzet in de reizigersdienst nog wel eens tweede leven als dienstmaterieel. Zo ook deze twee Franse rijtuigen van het type DEC (boven) en UIC (onder). Van de bovenste verblijfswagen is het nummer door alle graffiti niet meer te achterhalen. Bij het onderste exemplaar betreft het de 80 87 SNCF 979 0 566-4 Uas. Culoz (F), 18 juli 2019.
01-07-2019 De inhoud van de nieuwste nummers is aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en inhoudsopgave Spoorwegjournaal toegevoegd. Verder is de inhoud van Spoorwegjournaal 217 en 218 gecontroleerd en gecorrigeerd. Twee artikelen over de drieassige postrijtuigen in Railmagazine zijn toegevoegd aan de pagina boeken en artikelen over houten rijtuigen.
Op de pagina met informatie over het gebruik van de D6, Sr7, Sr8 en Sr9 in de koninklijke trein is nieuwe informatie toegevoegd. Allereerst een foto van een conditierit van de Koninklijke trein in januari 1950 uit de collectie van Eelco Storm. Tenslotte is informatie over het gebruik van de trein, waarop Heiko Müller mij opmerkzaam maakte, voor de jaren 1950-1959 toegevoegd, maar hiervoor is nog wel divers uitzoekwerk nodig. Aanvullingen of correcties op de informatie op deze pagina zijn van harte welkom.
2019_0551
Restauratierijtuig D-EURO 61 80 88-70 113-0 WRmh132.1 heeft een afwijkende kleurstelling van de rest van het materieel van Euro-Express. Dit rijtuig kwam daarmee naar Nederland voor inzet in de Jazz Night Express naar Berlijn. Amsterdam Centraal, 28 juni 2019.
02-06-2019 Ook deze maand is de inhoud van het nieuwste nummer is aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine toegevoegd. Een tabel met de nummers van de verbouwde ICK-rijtuigen bij Snälltåget is gecompleteerd en aangevuld met de oorspronkelijke ICK-nummers op de pagina ICK-rijtuigen bij buitenlandse spoorwegmaatschappijen. Tenslotte is aan de pagina diversen is informatie over fiets-/bagagerijtuigen van EETC bij RailAdventure toegevoegd.
Fiets-/bagagerijtuigen van EETC bij RailAdventure
Twee voormalige EETC fiets-/bagagerijtuigen zijn tegenwoordig in gebruik bij het Duitse RailAdventure. Het eerste rijtuig betreft de 09-90 054 dat na verkoop aan MSM Gruppe enige tijd in Dornap-Hahnenfurth heeft gestaan. Het rijtuig is bij RailAdventure in gebruik als begeleidingsrijtuig. Daarbij is het in de kenmerkende kleuren van het bedrijf gebracht: twee tonen grijs op de zijwanden en fel groene rolluiken in de kopwanden.
Ook de voormalige 09-90 057 rijdt tegenwoordig in Duitse dienst als koppelrijtuig voor het overbrengen van materieel. Het nummer van het rijtuig is daarbij gewijzigd in D-RADVE 75 80 90-94 009-2 Dmz090.
hpriesterjahn_foto01
Begeleidingsrijtuig NL-RADVE 51 84 09-90 054-6 Dmz090 van RailAdventure. Uelzen (D), 28 oktober 2018.
Foto: H. Priesterjahn
01-05-2019 De inhoud van de nieuwste nummers is aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en inhoudsopgave Spoorwegjournaal toegevoegd. Een artikel in Railmagazine over HSM rijtuig ABbad 500 is op de pagina boeken en artikelen over houten rijtuigen opgenomen. Aanvullingen over de sloop van rijtuigen is verwerkt op de pagina's nummering en vernummering rijtuigen type DDM (pagina opent in een nieuw venster) en nummering en vernummering rijtuigen type DD-AR (pagina opent in een nieuw venster). Enige correcties zijn doorgevoerd op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster). De vernummeringen van slaaprijtuig MU 622 / WL 4832 zijn gecorrigeerd op de pagina's internationale rijtuigen en nummering en vernummering internationale rijtuigen. Tenslotte is een nieuwe foto van de opschriften op het voormalige eind-rijtuig 20-70 149 is toegevoegd aan de pagina rijtuigen type ICR.
Moderne rijtuigen bij de STAR
De STAR heeft enige tijd enkele relatief moderne vierassige rijtuigen in haar materieelbestand gehad, waarvan hieronder foto's zijn te vinden. 2005_0673
Rijtuig B146 betrof een Byu439-rijtuig dat in 1981 door RAW Halberstadt is gebouwd. Het rijtuig met het DB-nummer 56 80 21-43 360-4 is in 2011 verkocht aan de IGE Werrabahn in Eisenach.
2005_0695
Dit Deense rijtuig van het type BD is in 1970 door Scandia gebouwd en droeg het nummer 51 86 82-80 024-9. In 2003 werd het door een privépersoon overgenomen van de 'Stichting Blinde Schilders' en ondergebracht bij de STAR als BD145. In 2009 is het rijtuig gesloopt.
2005_0696
Rijtuig WR134 werd eveneens door een privépersoon aangekocht, ditmaal in 2001. Het is een zogeheten Halbspeisewagen ARüm216 met het nummer 51 80 84-43 008-2. In 2007 is verkocht aan de V.E.V. in Vienenburg.
Stadskanaal, 28 mei 2005.
01-04-2019 De inhoud van het nieuwste nummer is wederom aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine toegevoegd. Nieuwe informatie over het verlengen en herschikken van de ICRmh-stammen en is verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster). Tenslotte is een nieuwe pagina met foto's van het panoramarijtuig aan de website toegevoegd.
2019_0072
Restaurantdeel in de koepel van panoramarijtuig 56 80 89-80 201-7 D-WCB. Roosendaal, 16 februari 2019.
01-03-2019 De inhoud van de nieuwste nummers is aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en inhoudsopgave Spoorwegjournaal toegevoegd. Een nieuw artikel in Railmagazine over houten bagagewagens is aan de pagina boeken en artikelen over houten rijtuigen toegevoegd. De pagina rijtuigen van Railpromo is aangevuld met de twee nieuwe restauratierijtuigen. Het verlengen en herschikken van een groot aantal ICRmh-stammen is verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster).
2012_2895
Railpromo heeft twee restauraterijtuigen type WRmz134.5 gekocht. Dit type rijtuig, waarvan de 61 80 88-90 516-0 op de foto te zien is, heeft in de periode 2012-2013 meegereden in de intercity Berlijn. Apeldoorn, 27 december 2012.

Vanwege een verhuizing geen update in februari, maar wel een paar winterse plaatjes uit de nieuwe standplaats van de webmaster.
2000_0111
De halte Castellum werd op 8 januari 2001 in gebruik genomen voor de tramlijn tussen Houten en Houten Castellum. Enkele dagen daarvoor is de halte bedekt met een pak sneeuw; 28 december 2000.
2001_0017
Kort na de start van de tramdienst is tram 6021 al voorzien van graffiti ... Houten Castellum, 21 januari 2001.
01-01-2019 De inhoud van de nieuwste nummers is aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en inhoudsopgave Spoorwegjournaal toegevoegd. Daarnaast is de inhoudsopgave de nummers 185 en 200 van Spoorwegjournaal gecorrigeerd. Tenslotte weer een toevoeging aan de pagina het gebruik van de D6, Sr7, Sr8 en Sr9 in de koninklijke trein. Dit keer de wintersportvakantie van de Koninklijke familie in 1973.
2010_2010
In de ochtend van zondag 12 december 2010 stop treinstel 2115 als eerste reguliere trein op het nieuwe station Houten Castellum.
2018_1182
Na jarenlange afwezigheid doen de SGMm-treinstellen planmatig weer Houten Castellum aan in de treindienst naar Tiel; 18 december 2018.

Naar archief ...