Welkom op deze website over de stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen

Op deze website kunt u informatie vinden over de geschiedenis, levensloop en de nog bestaande exemplaren van de stalen rijtuigen van Nederlandse spoorwegbedrijven. Ook is informatie opgenomen over de resterende Nederlandse houten en Blokkendoos-rijtuigen.

Recente wijzigingen:
01-12-2018 De inhoud van het nieuwste nummer van Railmagazine is aan de pagina inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine toegevoegd. Verder is informatie over de staatsbezoeken van de keizer van AbessiniŽ (EtiopiŽ) en de president van Peru toegevoegd aan de pagina het gebruik van de D6, Sr7, Sr8 en Sr9 in de koninklijke trein.
jbeemer_foto01
Panoramarijtuig 56 80 89-80 201-7 is de afgelopen periode diverse keren gebruikt als pop-restaurant door Food Stories. Het rijtuig dat naast het oude seinhuis staat, is te koop. Roosendaal, 16 november 2018.
Foto: J. Beemer
01-11-2018 De inhoud van het nieuwste nummer is aan de pagina inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine toegevoegd. Op de pagina met de inhoudsopgave Spoorwegjournaal is het nieuwste nummer toegevoegd, zijn de jaargangen 1988 en 1989 nagekeken waar nodig gecorrigeerd en is de inhoudsopgave van tien meer recente nummers uit de jaren 2013-2016 toegevoegd. Verder is een foto van een tot restauratierijtuig verbouwd ICK-rijtuig in dienst van Snälltåget is op de pagina ICK-rijtuigen bij buitenlandse spoorwegmaatschappijen geplaatst. Tenslotte is een nieuwe pagina wijzigingen aan rijtuig 93 62 071 van BAM toegevoegd.
2003_0270

2018_1051
Een gevangenenrijtuig in het Lets spoorwegmuseum in Riga. Het rijtuig heeft een houten opbouw die met staalplaten is bekleed. De lengte van 20,2 meter was de standaard lengte bij de Russische spoorwegen eind 19e/begin 20e eeuw. Het rijtuig was geregistreerd bij de Baltische spoorwegen onder het nummer 3412. In 1994 verwierven de Letse spoorwegen dit rijtuig waarna het in 2006 is gerestaureerd; 1 juli 2003 en 6 oktober 2018.
01-10-2018 De sloop van de stuurstandrijtuigen 82-70 031 en 82-77 032 is verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster). Een nieuwe foto van het gerestaureerde rijtuig SME 86 (NS C290) is op de pagina resterende houten rijtuigen geplaatst.
2006_1530
ICR-rijtuig B 50 84 20-70 256-7 raakte beschadigd bij een ontsporing te Amsterdam op 15 augustus 2005 en werd daarna afgevoerd naar sloper Vlasman. Alphen aan den Rijn, 22 december 2006.
01-09-2018 Een nieuwe pagina over bagagewagen SS D 488 met foto's en twee artikelen als download. Verder zijn aanvullende nummers van Snälltåget-rijtuigen toegevoegd aan de pagina ICK-rijtuigen bij buitenlandse spoorwegmaatschappijen. Tenslotte is weer de inhoud van de nieuwste nummers aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en inhoudsopgave Spoorwegjournaal toegevoegd.
2018_0747

2018_0760
The Pullman Restaurant op het terrein van het Glenlo Abbey Hotel bestaat uit spoorwegmaterieel. Het gaat om de ex-BR Mark 1-rijtuig 4474, ex-BR houten rijtuig 208 Leona) en een parcel van. Bushypark (Ierland), 13 augustus 2018.
31-07-2018 Aan de pagina diversen is een verhaal over de noodwoning aan de IJzerenkuilenweg in Rothem toegevoegd. Een nieuw artikel over de C 6413 bij de PKP is toegevoegd aan de pagina boeken en artikelen. Tenslotte is de inhoud van het nieuwste nummer van Railmagazine is aan de pagina inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine toegevoegd.
Voormalige ZHESM-motorrijtuig als noodwoning
Ook deze keer het verhaal van een spoorse noodwoning. Ditmaal over de NS mC 9904 die als noodwoning in het Limburgse Rothem belande. Een bijdrage gebaseerd op de verhalen van Hans van der Meulen.
famvandermeulen_foto03
Familiefoto met een deel van het gezin Van der Meulen voor hun woning aan de IJzerenkuilenweg in Rothem, circa 1953. Foto: Familie Van der Meulen
01-07-2018 De nieuwe samenstelling van stam 16130 is verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster) (dank Geoff voor deze informatie). Op de pagina met weblinks bleek diverse informatie achterhaal of gewijzigd te zijn. De pagina is aangepast zodat alle linkjes weer correct werken. Aan de pagina diversen is een verhaal over de noodwoningen aan de Boortorenweg in Hengelo (Ov.) toegevoegd. Tenslotte is weer de inhoud van de nieuwste nummers aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en inhoudsopgave Spoorwegjournaal toegevoegd.
NS-rijtuig AB 7175 als noodwoning
Met dank aan Jurriaan Knol en Niels Bakker is bij deze update een verhaal over NS-rijtuig AB 7175 als noodwoning geplaatst. Naast dit rijtuig werden er zeker nog twee andere rijtuigen in Hengelo (Ov.) als noodwoning gebruikt.
gemeentearchiefhengelo_foto01
Het voormalige NS-rijtuig AB 7175 als noodwoning aan de Boortorenweg. Foto: gemeentearchief Hengelo
01-06-2018 De verlenging tot 7-rijtuigen van de stammen 16438, 16472, 16478 en 16481 (ten koste van de stammen 16130 en 16274) is verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster). Nieuwe foto's van de stand van zaken zijn toegevoegd aan de pagina's replica HSM-lokaalspoorrijtuig Buf 501 en revisie lokaalspoorrijtuig NS C290. Op de pagina resterende stalen rijtuigen is een nieuwe foto van Plan W-rijtuig 21-30 455 in Benelux-kleuren toegevoegd en is de schilderbeurt van de vrachtrijtuigen 99-92 060 en 070 vermeld. Verder is de verwerving van WRDs-rijtuig van de VSM door de BSH verwerkt op de pagina's rijtuigen plan D, nummering en vernummering rijtuigen Plan D en resterende stalen rijtuigen. Een foto van de C 6471 in dienst bij de DR is toegevoegd aan de pagina NS rijtuigen in het Oostblok. Een nieuw artikel over houten rijtuigen als mobiele jeugdkampen van NS is aan de pagina boeken en artikelen over houten rijtuigen toegevoegd. Tenslotte is de pagina inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine aangevuld met informatie over het nieuwste nummer van Railmagazine.
Coupérijtuig C 6413 bij de PKP
Recentelijk is nieuwe informatie bekend geworden over coupérijtuig C 6413. Aanvankelijk was de veronderstelling dat dit rijtuig na de Tweede Wereldoorlog bij de Deutsche Reichsbahn dienst deed tot de afvoer in 1971. Otto Dijkstra kon echter melden dat de DR-informatie die aanvankelijk aan de C 6413 werd gekoppeld werd van toepassing is op rijtuig C 6471. Een foto van de DR 400-508 laat zien dat het gaat om een gelast rijtuig gaat en daarmee kan het niet gaan om de C 6413.
onbekend_foto20
Coupťrijtuig C 6471 als DR 400-508.

Vrijwel gelijktijdig met het bekend worden van bovenstaande informatie is een foto bekend geworden waarop de C 6413 in dienst is bij de Poolse spoorwegen (PKP). Dat sluit daarmee goed aan met de conclusie dat het koppelen van de DR-informatie aan dit rijtuig niet correct was.
Op de foto is rijtuig C 6413 voorzien van PKP wagen en letters. Het rijtuig draagt nog het NS-nummer, maar letters NS zijn doorgestreept. De tekst op het spandoek luidt Slowianski Akademicki Obóz Narciarski Karpacz luty 1946, wat in het Nederlands Slavisch academisch skikamp in Karpacz februari 1946 betekend. Door deze tekst is de foto eenvoudig te dateren.
Waarschijnlijk is de foto in Karpacz (Neder-Silesië), maar mogelijk gaat het om Jelenia Góra. Karpacz is is het eindstation van de spoorlijn van de spoorlijn vanaf Jelenia Góra.
30-04-2018 Een nieuwe foto van de voormalige D 6052 in Polen is toegevoegd aan de pagina NS rijtuigen in het Oostblok. Verder is een nieuwe foto is toegevoegd van de opnieuw aangebrachte verkorte nummers op de rijtuigen type DD-AR. De verlenging van de ICRmh-stammen 16234, 16437, 16271, 16273, 16475, 16476 en 16477 tot 7-rijtuigen (deels ten koste van stam 16282) is verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster). Verder zijn diverse correcties doorgevoerd op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type DD-AR (pagina opent in een nieuw venster). Tenslotte is de inhoud van de nieuwste nummers toegevoegd aan de pagina's inhoudsopgave Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en inhoudsopgave Spoorwegjournaal (in bewerking).
bjedrzejewski_foto01
Werkwagen 525954 XHA van de Poolse spoorwegen. Het betreft de voormalige NS D 6062 die uiteindelijk in het museum in het Poolse Kościerzyna zou belanden. Olsztyn (Polen), 9 november 1992.
Foto: B. Jędrzejewski
01-04-2018 Aanvullende informatie over recent gesloopte DDM- en DD-AR-rijtuigen is verwerkt op de pagina's nummering en vernummering rijtuigen type DDM (pagina opent in een nieuw venster) en nummering en vernummering rijtuigen type DD-AR (pagina opent in een nieuw venster). Verder is de afvoer van de VSM-rijtuigen AB7705, AB 7355 en AB7367 verwerkt op de pagina's rijtuigen plan D, nummering en vernummering rijtuigen Plan D, rijtuigen plan K, nummering en vernummering rijtuigen Plan K en resterende stalen rijtuigen. Aan de pagina diversen is de inhoudsopgave van het tijdschrift Spoorwegjournaal toegevoegd. Deze pagina is nog in bewerking (aanvullingen of correcties zijn welkom ;-) . Tenslotte is het replica HSM-rijtuig dat de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik bouwt toegevoegd aan de pagina resterende houten rijtuigen.
1996_0008

1996_0006
Ter promotie van de Disney-film De klokkenluider van de Notre Dame bezocht een promotietrein Nederland in 1996. De electriciteit voor de uit SNCF Inox-rijtuigen bestaande trein werd geleverd door een bijbehorend generatorrijtuig. Utrecht CS, 21 oktober 1996.
01-03-2018 De sloop van de stuurstandrijtuigen 50 84 26-37 115-1 en 270 7041 en de correctie van gegevens over diverse andere DD-AR-rijtuigen zijn verwerkt op de pagina's nummering en vernummering rijtuigen type DDM (pagina opent in een nieuw venster) en nummering en vernummering rijtuigen type DD-AR (pagina opent in een nieuw venster). Van beide slooptransporten zijn foto's toegevoegd op de pagina's rijtuigen type DDM en rijtuigen type DD-AR.
2017_1717
Het materieel in de Alpen Expressen dit winterseizoen bestaat hoofdzakelijk uit rijtuigen van BTE. Die zet onder andere enkele ex-÷BB slaaprijtuigen van het type T2S in, waaronder rijtuig A-BTEX 61 81 71-71 462-8 WLABmz. Utrecht Centraal, 22 december 2017.
2018_0052
Een deel van deze slaaprijtuigen is inmiddels in de huisstijlkleuren van BahnTouristikExpress gebracht. Dit is onder andere het geval bij slaaprijtuig A-BTEX 61 81 71-71 456-0 WLABmz. Houten Castellum, 11 februari 2018.
01-02-2018 Op de pagina rijtuigen type DD-AR zijn enkel foto's toegevoegd van rijtuigen die gebruikt zijn voor het uittesten van wijzigingen die bij de renovatie tot DDZ zijn doorgevoerd.
2017_0916
Evenementenlocatie De Rijtuigenloods bezit twee voormalige vrachtrijtuigen uit de OvernightExpress die dienst doen als rijdende ruimte voor bijeenkomsten. Amersfoort, 3 augustus 2017.
02-01-2018 De afloop van de tijdelijke inzet van rijtuig 10-70 307 ter vervanging van de 29-70 442 in stam 16509 is verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster).
Nieuw is de pagina diversen. Hierop gaan spoorse zaken aan de orde komen die het vermelden waard zijn, maar geen directe relatie hebben met het onderwerp van de website. Op dit moment zijn hier twee bijdragen geplaatst. Het betreft de inhoudsopgave van de bladen Stoomkroniek, Railkroniek en Railmagazine en de zoektocht naar informatie over twee Nederlandse rijtuigen die in WO2 zijn gebruikt door het 746th Railway Operating Battalion.

Naar archief ...