Welkom op deze website over de stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Op deze website kunt u informatie vinden over de geschiedenis, levensloop en de nog bestaande exemplaren van de stalen rijtuigen van
Nederlandse spoorwegbedrijven. Ook is informatie opgenomen over de resterende Nederlandse houten en Blokkendoos-rijtuigen.
Recente wijzigingen:
01-03-2021 |
De sloop van rijtuig ABv 380 7571 en is verwerkt op de pagina nummering en vernummering rijtuigen
type DD-AR (pagina opent in een nieuw venster). De nummers van de overige 11 rijtuigen die in februari naar de sloper zijn gegaan is
onbekend. Op de pagina NS rijtuigen in het Oostblok zijn een aanvulling en een correctie van respectievelijk
het Blokkendoos-rijtuig in Stedal en Rehagen-Klausdorf doorgevoerd (dank Henk). Op de pagina
nummering en vernummering rijtuigen type ICR (pagina opent in een nieuw venster) is de actuale situatie vermeld van de rijtuigen 82-70
975 en 82-70 976 (geen eindrijtuig meer). |

De samenstelling van de ICRm-stammen is regelmatig veranderd. Bij eindrijtuigen die aangepast worden tot tussenrijtuig is niet altijd
aanduiding van het rijtuig aangepast. Zo rijd het voormalige eindrijtuig 61 84 82-70 976-2 inmiddels als tussenrijtuig in stam 16476. De
aanduiding op de zijwand bevat echter nog steeds een 'e'.

Bij rijtuig 61 84 82-70 975-4 instam 16475 is dat wel het geval, herkenbaar aan de spatie in de aanduiding, ontstaan door het verwijderen
van de 'e'. Breda, 20 februari 2021. |

In 1984 vonden de Olympische winterspelen plaats in Sarajevo in Joegoslavië. Vier jaar later waren nog rijtuigen met Olympische
opschriften aan te treffen, zoals op de JŽ 50 72 19-00 441-7. Sarajevo (YU), 19 juli 1988. |

Bij de DDZ-treinstammen zijn trillingen geconstateerd bij hoge snelheden. In afwachting van de uitkomsten van onderzoek hierna worden de
treinstammen vervangen door ander materieel. Op verschillende plaatsen staat het materieel opgesteld. Amersfoort, 24 december 2020. |
Naar archief ...
|