Welkom op deze website over de stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Op deze website kunt u informatie vinden over de geschiedenis, levensloop en de nog bestaande exemplaren van de stalen rijtuigen van
Nederlandse spoorwegbedrijven. Ook is informatie opgenomen over de resterende Nederlandse houten en Blokkendoos-rijtuigen.
Recente wijzigingen:

Locomotief NS 1844 is met een zesdelige DDM-1-stam als trein 2232 onderweg van Dordrecht naar Amsterdam Centraal. Lisse, 3 september
2010. |

Bovenleidingmontagewagen 80 84 979 1 502-1 van Electro Rail n.v. op het terrein van het Herstelpunt Tractie Materieel Utrecht (H.T.M.U.).
Aan de raamindeling is te zien dat dit een voormalige rijtuig uit de serie B 5800 is. Utrecht, 4 april 1987. |

Rijtuig 61 84 20-70 422-2 Bpmz10 is een van de rijtuigen uit stam 16476 die hersteld worden van de schade door botsing met een
graafmachine nabij Breda op 9 september 2019. Haarlem, 21 september 2019. |

Diverse DD-AR-stammen zijn de afgelopen periode buitendienst gesteld, waarmee het einde van de inzet in zicht komt. Zover is het nog lang
niet als op 25 april 2005 een stam Rhenen nadert. |
Vanwege de vakantieperiode geen update in augustus, maar wel twee vakantieplaatjes.


Rijtuigen hebben na hun inzet in de reizigersdienst nog wel eens tweede leven als dienstmaterieel. Zo ook deze twee Franse rijtuigen van het
type DEC (boven) en UIC (onder). Van de bovenste verblijfswagen is het nummer door alle graffiti niet meer te achterhalen. Bij het onderste
exemplaar betreft het de 80 87 SNCF 979 0 566-4 Uas. Culoz (F), 18 juli 2019. |

Restauratierijtuig D-EURO 61 80 88-70 113-0 WRmh132.1 heeft een afwijkende kleurstelling van de rest van het materieel van Euro-Express.
Dit rijtuig kwam daarmee naar Nederland voor inzet in de Jazz Night Express naar Berlijn. Amsterdam Centraal, 28 juni
2019. |
Fiets-/bagagerijtuigen van EETC bij RailAdventure
Twee voormalige EETC fiets-/bagagerijtuigen zijn tegenwoordig in gebruik bij het Duitse RailAdventure. Het eerste rijtuig betreft de 09-90 054
dat na verkoop aan MSM Gruppe enige tijd in Dornap-Hahnenfurth heeft gestaan. Het rijtuig is bij RailAdventure in gebruik als begeleidingsrijtuig.
Daarbij is het in de kenmerkende kleuren van het bedrijf gebracht: twee tonen grijs op de zijwanden en fel groene rolluiken in de kopwanden.
Ook de voormalige 09-90 057 rijdt tegenwoordig in Duitse dienst als koppelrijtuig voor het overbrengen van materieel. Het nummer van het rijtuig
is daarbij gewijzigd in D-RADVE 75 80 90-94 009-2 Dmz090. |

Begeleidingsrijtuig NL-RADVE 51 84 09-90 054-6 Dmz090 van RailAdventure. Uelzen (D), 28 oktober 2018.
Foto: H. Priesterjahn |
Moderne rijtuigen bij de STAR
De STAR heeft enige tijd enkele relatief moderne vierassige rijtuigen in haar materieelbestand gehad, waarvan hieronder foto's zijn te vinden.

Rijtuig B146 betrof een Byu439-rijtuig dat in 1981 door RAW Halberstadt is gebouwd. Het rijtuig met het DB-nummer 56 80 21-43 360-4 is in
2011 verkocht aan de IGE Werrabahn in Eisenach.

Dit Deense rijtuig van het type BD is in 1970 door Scandia gebouwd en droeg het nummer 51 86 82-80 024-9. In 2003 werd het door een
privépersoon overgenomen van de 'Stichting Blinde Schilders' en ondergebracht bij de STAR als BD145. In 2009 is het rijtuig gesloopt.

Rijtuig WR134 werd eveneens door een privépersoon aangekocht, ditmaal in 2001. Het is een zogeheten Halbspeisewagen ARüm216
met het nummer 51 80 84-43 008-2. In 2007 is verkocht aan de V.E.V. in Vienenburg.
Stadskanaal, 28 mei 2005. |

Restaurantdeel in de koepel van panoramarijtuig 56 80 89-80 201-7 D-WCB. Roosendaal, 16 februari 2019. |

Railpromo heeft twee restauraterijtuigen type WRmz134.5 gekocht. Dit type rijtuig, waarvan de 61 80 88-90 516-0 op de foto te zien is, heeft
in de periode 2012-2013 meegereden in de intercity Berlijn. Apeldoorn, 27 december 2012. |
Vanwege een verhuizing geen update in februari, maar wel een paar winterse plaatjes uit de nieuwe standplaats van de webmaster.

De halte Castellum werd op 8 januari 2001 in gebruik genomen voor de tramlijn tussen Houten en Houten Castellum. Enkele dagen daarvoor is de
halte bedekt met een pak sneeuw; 28 december 2000. |

Kort na de start van de tramdienst is tram 6021 al voorzien van graffiti ... Houten Castellum, 21 januari 2001. |

In de ochtend van zondag 12 december 2010 stop treinstel 2115 als eerste reguliere trein op het nieuwe station Houten Castellum. |

Na jarenlange afwezigheid doen de SGMm-treinstellen planmatig weer Houten Castellum aan in de treindienst naar Tiel; 18 december 2018.
|
Naar archief ...
|