Rijtuigen type ICL terug naar DuitslandSinds het buitendienstellen van de laatste rijtuigen type ICL in april 2009 zijn rijtuigen naar Duitsland teruggekeerd. Daaronder bevind zich ook ICL-rijtuig 22-91 704, dat beschadigd raakte door een botsing met locomotief 704 van NedTrain tijdens een rangeerbeweging op de watergraafsmeer. Dit rijtuig was daarmee niet meer inzetbaar en werd retour geleverd aan DB. Per eind november 2009 zijn in totaal 42 rijtuigen teruggekeerd naar Duitsland, waardoor zich op dat moment nog 66 ICL-rijtuigen in
Nederland bevonden. In onderstaand overzicht is te zien welke rijtuigen tot eind november 2009 naar Duitsland zijn terugekeerd:
De afvoer van rijtuigen naar Duitsland vindt plaats met de reguliere onderhoudsslagen van de rijtuigen naar Duitsland. Zo vond op 24 november 2009 een van deze transporten plaats, waarbij gebruik werd gemaakt van de uitwisselingsslag op dinsdag. Op deze dag vertrokken zeven Bimz-rijtuigen terug naar Duitsland: 22-91 324, 335, 337, 339, 344, 345 en 347.
Diverse rijtuigen die als type ICL dienst hebben gedaan in Nederland zijn vervolgens in Duitsland omgeschilderd om op huurbasis dienst te
doen in Oostenrijk bij de ÖBB. De rijtuigen zijn geheel licht grijs geschilderd en dragen het eigendomskenmerk D-ÖBB. Vanwege de kleur worden de
rijtuigen op Duitse spoorforums ook wel Kühlschrank (koelkast) genoemd. Medio december 2009 zijn onder andere de volgende ex-ICL-rijtuigen
gesignaleerd: Naast de geheel witte rijtuigen zijn eind december 2009 ook voormalige ICL-rijtuigen gesignaleerd in IC-kleuren van de DB, dus lichtgrijs
met rode band en DB logo. Ook deze rijtuigen dragen het eigendomskenmerk D-ÖBB en zijn verhuurd aan de ÖBB. Het betreft onder andere de:
|