Rijtuigen in de testtrein voor de BR 189In de periode november 2003 - januari 2004 werden diverse proefritten gehouden voor de toelating van de lokomotieven Baureihe 189 in Nederland. De testtrein bestond uit lokomotief Railion 189 004-5, lokomotief NS 1619, plan L-rijtuig Df 50 84 92-37 002-0, plan E-rijtuig Df 50 84 92-37 005-3, plan W-rijtuig B 50 84 21-37 451-5 en lokomotief DBAG 189 007-8. Gestart werd met stationaire proeven in Utrecht, gevolgd door stroomafnemer proefritten tussen Helmond en Horst-Sevenum. Ook nachtelijke stoorstroommeetritten op de Flevolijn stonden op het programma. Tijdens de proefritten werd ook Vlissingen een keer aangedaan. Nadat lokomotief 189 004-5 weer naar Duitsland was teruggekeerd werd met de resterende trein in januari 2004 nog slagen Utrecht - Arnhem gemaakt, waarbij op de terugweg telkens éénmaal over de Kippenlijn gereden werd. Op 30/01 werd het geheel naar Amersfoort Bokkeduinen gereden. Eind januari werd de testtrein naar Amersfoort Bokkeduinen gereden.
Het meest opvallende rijtuig in de trein was het plan W-rijtuig. Dit was voorzien van een grote sticker waarop alle deelnemende bedrijven werden genoemd. Omdat bij de rijtuigen plan W1 het computernummer middenop de zijwand staat, was dit achter de sticker verdwenen. Ter vervanging hiervan was het computernummer op een papiertje geschreven dat achter een van de ruiten geplakt was.
|