Rijtuig WP2 4129 van De Staatsmijnen

NummerWP2 4129
Lengte 23.452 mm
Gewicht 54 ton
Aantal zitplaatsen48 plaatsen 2e klas
Fabrikant Metropolitan
Bouwjaar 1927

Pullman rijtuig 4129 maakt deel uit van de serie rijtuigen met de nummers 4111-4130 van het type "Etoile du Nord" die in 1927 werden gebouwd door Metropolitan in Groot-Brittanië. Het rijtuig heeft twee afdelingen, gescheiden door een wand met in totaal 51 zitplaatsen. Aan beide zijden van het rijtuig is een balkon met toilet aanwezig.

tekening_pullmanrijtuig_WSP4111-4130
Tekening van de Pullman-rijtuigen type Etolle du Nord tweede klasse zonder keuken serie 4111-4130. Tot deze serie behoort ook het Pullmanrijtuig dat De Staatsmijnen bezat.

Voor de Tweede Wereldoorlog heeft het rijtuig voornamelijk meegereden in de "Edelweiss" tussen Amsterdam/Antwerpen en Basel/Zürich. Van 1931 tot 1937 heeft de 4129 ook in de binnenlandse dienst gereden tussen Amsterdam en Vlissingen. Gedurende de oorlog was het rijtuig gestationeerd in Lourdes en Bonson. Meteen na de oorlog werd het rijtuig ingezet in de "Sud Express" en "Flèche d’Or" en in de jaren 50 tenslotte in de "Etoille du Nord" tussen Parijs, Brussel en Amsterdam. Na een brand in Amsterdam in februari 1956 is het rijtuig buiten dienst geplaatst in Oostende, waarna het in 1961 is verkocht aan De Staatsmijnen (DSM).

onbekend_foto17
Pullman-rijtuig 4129 bij ritten tussen Sittard en Born in verband met de actie waarbij Sittard het station van de week was. Limbricht, 30 juli 1977.
Foto: verzameling M. Haman

Het rijtuig werd in de jaren '60 en '70 door DSM gebruikt om belangrijke gasten rond te rijden over het toen nog zeer uitgebreide eigen spoorwegnet. Daarvoor zijn ook beide kopeinden omgebouwd. De vouwbalgen zijn daarbij verwijderd en en vervangen door een gesloten wand met een groot raam. Onder dit raam is een gestilleerd gevleugeld wiel aangebracht. Bij de verbouwing bij DSM begin 1962 werd één toilet en een gedeelte van het aangrenzende compartiment (door de brand verwoest) verbouwd tot pantry. Bij de verbouwing kreeg het rijtuig ook ander kleurstelling. Daarbij werd de bovenkant (inclusief dak) gebroken wit en de onderkant lichtblauw. De gouden biesjes en belettering verdwenen. De bronzen monogrammen van Wagons-Lits bleven op de zijwanden behouden.

1989_0266
Pullman-rijtuig 4129 tijdens de materieeltentoonstelling van 150 jaar spoorwegen in Nederland. Utrecht CS, 22 juni 1989.

Na inkrimping van het eigen railnet van DSM werd het rijtuig nog maar sporadisch gebruikt. De laatste keer dat dat gebeurde was bij de viering van 150 jaar spoorwegen in Nederland. Voor die gelegenheid werd de 4129 opgeknapt in de NS-werkplaats te Tilburg. Daar werd een kopeinde weer teruggebracht in de oude staat met vouwbalg en deuren. Aan het interieur werd niets gedaan, dat bleef zoals bij DSM. Wel werd de beschildering weer in de originele Wagon Lits-kleuren gebracht (crème/donkerblauw).
Na de feestelijkheden van 150 jaar spoorwegen was de DSM op zoek naar een nieuwe bestemming voor het rijtuig. Toen de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij werd opgericht leek dit DSM een goede mogelijkheid om het rijtuig zinvol te kunnen onderbrengen. In 2002 werd door de directie van DSM in het kader van het 100-jarig bestaand van dit bedrijf het Pullmanrijtuig geschonken aan de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.
De Pullman 4129 heeft een grondige revisie van plaatwerk en interieur ondergaan die enkele jaren duurde. In mei 2012 is de revisie afgerond, waarbij aan de zijde van de gesloten kopwand weer een balkon en vouwbalg is aangebracht.

Verder naar nummering en vernummering van dit rijtuig.

Bronvermelding:
voor een overzicht van gebruikte bronnen zie de pagina boeken en artikelen

Naar boven ...