Meetrijtuigen (2)Meetrijtuig Dienst Weg en Werken
Na dienst gedaan te hebben in de koninklijke trein als machinewagen werd rijtuig D6 in 1967 verbouwd tot meetwagen
voor de Dienst van Weg en Werken. Het rijtuig werd daarbij vernummerd in 21 84 9 781 000-0.
Meetrijtuig Dienst Seinwezen
Bij de afvoer van de derde klasse rijtuigen plan D in 1974 werd rijtuig 50 84 28-37 117-5 (ex-AB7713) gereserveerd als
meetrijtuig voor de toenmalige Dienst van het Seinwezen. Meetrijtuig NedTrain
Bij de verkoop van rijtuigen door NS Internationaal nam NedTrain Consulting in juli 2004 buffetrijtuig 61 84 88-70 021-1 over om het te verbouwen
tot meetrijtuig. Het door NedTrain in het eigen materieelpark onder de registratie NTC-103 genummerde rijtuig is verder zo min mogelijk gewijzigd om
te voorkomen dat een nieuwe toelating tot het spoorwegnet geregd diende te worden. Ook het uiterlijk is vrijwel niet gewijzigd: het rijtuig is
donkerblauw met lichtblauwe raamkozijnen en NedTrain-logo's. Het rijtuig heeft inmiddels een gele streep over het rijtuig gekregen, waarin diverse
talen het woord meetrijtuig staat geschreven. Verder is een wapen en de naam "Emile" aangebracht, als hommage aan een prominent medewerker van
IVW-DR.
Meetrijtuig BAM
In 2006 heeft de BAM het voormalige vrachtrijtuig type Dm 51 84 92-99 071-9 overgenomen van Railion. In de NMBS werkplaat te Oostende (België) is het rijtuig gereviseerd en verbouwd tot meetrijtuig. In het rijtuig is een verblijfsruimte met ramen en banken ingericht waarvoor ook ramen in de zijwand zijn aangebracht. Verder is een grote (20 KVA) generatorset geïnstalleerd en zijn i.v.m. de metingen van het wiel/railcontactgeluid de remmen van een draaistel verwijderd. De originele installatie is verder gereviseerd en in tact gelaten, afgezien van de noodrem die origineel aanwezig was. De op de kopzijden van de rijtuig zijn de aanwezige rolluiken vervangen dichtgezet met een stalen plaat. Het rijtuig is in de groen/oranje kleurstelling van de BAM gebracht en heeft het computernummer 99 84 93-62 071-5 gekregen. Het rijtuig zal gebruikt worden voor meetdoeleinden, zowel voor Infraspeed op de HSL-Zuid als voor ProRail op gewoon spoor.
Bronvermelding: |