Huurrijtuigen bij Lovers RailVoor het verzorgen van de verbinding Amsterdam - Haarlem huurde Lovers Rail korte tijd enkel Duitse rijtuigen. Reden van de huur is het gegeven dat onvoldoende eigen materieel beschikbaar is om deze treindienst te kunnen rijden. Tussen 26 mei en 15 juni 1998 worden via de Zwitserse organisatie Setag vier rijtuigen gehuurd van de Freundeskreis Eisenbahn Köln. Deze rijtuigen verzorgden de treindienst, ingeklemd tussen twee NMBS-lokomotieven reeks 25.5 en voorzien van het opschrift H'lem <-> A'dam EXPRESS.
Met ingang van maandag 29 juni 1998 wordt de dienst Amsterdam - Haarlem uitgevoerd met twee treincombinatie, elk bestaande uit drie Optio-rijtuigen van Lovers Rail en een bagagerijtuig van de NMBS. De beide Belgische bagagerijtuigen zijn van het type Dms en bedoeld om ruimte te bieden aan de aggregaten voor de stroomvoorzieng van bars in de Optio-rijtuigen. Vanaf 19 oktober 1998 zijn de twee bagagerijtuigen niet meer nodig. Ter vervanging zijn twee Lovers rail-rijtuigen voorzien van een aggregaat en aan de rijtuigstam toegevoegd. De Belgische bagagerijtuigen behoren tot een serie van 34 rijtuigen die in 1978 zijn gebouwd en voldoen aan de uitgangspunten voor de rijtuigen van het UIC-type X. Naast een zijgang zijn de rijtuigen voorzien van 4 afdelingen voor vracht, een ruime afdeling voor personeel en een WC. In elke zijwand zijn twee deuropeningen met rolluiken aangebracht.
|