Voormalige rijtuigen van Lovers Rail in Frankrijk

Na de beëindiging van de treindiensten van Lovers Rail in Nederland werd in oktober 1999 het materieel naar België afgevoerd. In december 1999 staan alle rijtuigen op het emplacement van de Belgische plaats St. Ghislain.

deerdmans_foto01
De rijtuigen van Lovers Rail op het emplacement van St. Ghislain in België; 4 december 1999.
Foto: D. Eerdmans

Gray
Vervolgens is het materieel naar Frankrijk vervoerd en op het emplacement van Gray geplaatst. In deze plaats is een werkplaats van de Chemins de Fer et Transports Automobiles (CFTA). Dit is een onderneming binnen het Veolia concern dat zich richt op het vervoer van personen en goederen per spoor. Op het emplacement van Gray hebben in ieder geval gedurende de periode van september 2000 tot in 2003 diverse rijtuigen van Lovers Rail gestaan. Uit foto's is af te leiden dat het in september 2000 om 18 rijtuigen gaat (16 rijtuigen in Optio-uitvoering en 2 niet gerenoveerde rijtuigen). Op een foto uit 2003 is een gerenoveerd rijtuig minder te zien. Het is onbekend wat er met de rijtuigen in Gray is gebeurd. In 2012 zijn ze hier niet meer aangetroffen.

avignaud_foto01

avignaud_foto02

avignaud_foto03

avignaud_foto04
Voormalige rijtuigen van Lovers rail op het emplacement van Gray (F); september 2000. Foto's: A. Vignaud

La Vapeur du Trieux
Twee ex-Lovers Rail rijtuigen doen dienst bij de toeristische stoomtrein La Vapeur du Trieux in Bretagne. Deze stoomtreindienst is onderdeel van Trains Touristiques van Veolia Transport. Veolia Transport is de huidige naam van CGEA, het bedrijf dat Lovers Rail in 1999 overnam. De rijtuigen die hier dienst doen zijn afkomstig uit de serie LR 001-004 en hebben nog het Belgische eerste klasse interieur.

Bij de stoomtrein worden de twee M2-rijtuigen samen met vier zogenaamde Donnerbüchse-rijtuigen ingezet. De Donnerbüchse-rijtuigen zijn van oorsprong Duitse rijtuigen die na de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk zijn achtergebleven en door Franse spoorwegmaatschappijen in gebruik zijn genomen.

pbaldy_foto01
Een van de voormalige M2-rijtuigen van Lovers Rail, de LR003, nu in dienst bij de toeristische treindienst La vapeur du Trieux. Te zien is dat de vouwbalg van het rijtuig niet meer aanwezig is. Carhaix-Plouguer (F), november 2002.
Foto: P. Baldy

pdurand_foto01
Het interieur van de RN 074 / LR003. Duidelijk is te zien dat het oude nummer nog steeds is aangegeven. Wel is een groot deel van de bagagerekken boven de banken verwijderd en zijn de banken zelf met rode stof bekleed; 27 september 2008.
Foto's: P. Durand

Op basis van op internet gevonden informatie lijkt het er op dat in eerste instantie slechts één M2-rijtuig ingezet werd bij La Vapeur du Trieux. In ieder geval doet in juni 2000 een M2-rijtuig dienst. Dit betreft aannemelijk de voormalige LR003 van Lovers Rail die dat nummer behoud. Op een later moment wordt een tweede M2-rijtuig toegevoegd aan de treinen, de voormalige LR004. Beide M2-rijtuigen dragen inmiddels een CFTA-nummer. Opmerkelijk is dat het nummer LR003 nog steeds is aangebracht op de buitenzijde van het rijtuig. Ook bij de RN 075 is het oude nummer LR 004 nog terug te vinden, maar in dit geval alleen op een van de binnenwanden van het rijtuig.

2009_0996

2009_0967
Exterieur en interieur van rijtuig RN 075. Paimpol en Pontrieux (F), 9 september 2009.

Beide rijtuigen hebben nog een fabrieksplaat waarop te lezen is dat ze in 1958 zijn gebouwd door de Belgische fabrikant Société Anonyme des Ateliers de Construction de et à Familleureux. Bij de rijtuigen is onder een toegangsdeur tevens een metalen plaatje aangebracht waarin het het CFTA-nummer is geslagen.

Bij de RN 074 zijn in tegenstelling tot de RN 075 revisiegegevens op de zijwand aangebracht. Hieruit is op te maken dat het rijtuig voor het laatst op 15 mei 2007 een revisie ondergaan in Carhaix-Plouguer. Bij beide rijtuigen is te zien dat delen van de draaistellen recentelijk onderhoud hebben gehad.
Ook de vier Donnerbüchse-rijtuigen hebben, gezien de opschriften, hun laatste onderhoudsbeurt in Carhaix-Plouguer gekregen. Deze rijtuigen dragen in tegenstelling tot de M2-rijtuigen opschriften van CFTA en het Atelier de Gray, de werkplaats waar diverse M2-rijtuigen hebben gestaan (zie hierboven).

2009_0964
De rijtuigen waarmee de treindienst wordt gereden. Vooraan de Donnerbüchse-rijtuigen RN 070 en RN 071. Pontrieux (F), 9 september 2009.

In onderstaand overzicht zijn gegevens te vinden van de rijtuigen die worden ingezet bij La Vapeur du Trieux:

Nummers
CFTA
Oude
nummers
Type rijtuigTechnische gegevens
(max snelheid, gewicht, beremd gewicht)
RN 070B7t 17210Donnerbüchse40 Km/h, 20t-24t, 19t
RN 071B7t 17227Donnerbüchse40 Km/h, 20t-24t, 19t
RN 072B7t 17219Donnerbüchse40 Km/h, 20t-24t, 19t
RN 073B7t 17234Donnerbüchse40 Km/h, 20t-24t, 19t
RN 074LR003 M2 40 Km/h, 35t-44t, 50t
RN 075LR004 M2 40 Km/h, 35t-44t, 50t

pbaldy_foto02
Beide M2-rijtuigen onderweg met de Donnerbüchse-rijtuigen van Paimpol naar Pontrieux; 10 augustus 2006.
Foto: P. Baldy

Naar pagina 2 ...