Het gebruik van de D6, Sr7, Sr8 en Sr9 in de koninklijke trein

De koninklijke rijtuigen die na de Tweede Wereldoorlog in gebruik zijn geweest werden regelmatig gebruikt. Bijvoorbeeld voor werkbezoeken, bezoek van buitenlandse staatshoofden en wintersportreizen van de koninklijke familie.
Op basis van informatie uit diverse bronnen is getracht een overzicht te geven van het gebruik van de koninklijke trein met de D6, Sr7, Sr8 en Sr9. Daarbij zijn proef- en conditieritten niet vermeld. Het betreft alleen officiŽle ritten. Speciale dank gaat uit naar Gerard Visser die veel informatie over de oudere ritten heeft aangeleverd.

7 juni 1948 Presentatie nieuwe koninklijke trein aan koningin Wilhelmina D6 + Sr7 in Kesteren.
30 augustus 1948Rit Scheveningse Pompstationsweg (halte ZHESM) - Amsterdam Amstel vanwege troonsafstand koningin Wilhelmina.
Samenstelling: NS 1834 + D6091 + Sr7 D6 + DIV

20 februari 1950Wintersportvakantie in Lech (A). Rit Baarn - Langen am Arlberg (A).
Samenstelling: NS 3702 + 3750 + D6 + Sr7 + D6061
22 juni 1950 Koningin Juliana en prins Bernhard reizen van van Baarn naar Groningen en terug voor bezoek aan een bakkerij tentoonstelling.
20 maart 1951 Reis Baarn - Langen am Arlberg voor wintersportvakantie in Lech (A).
27 december 1951Wintersportvakantie in Lech. Rit Baarn - Langen am Arlberg (A).
27-29 juli 1952 Bezoek Koningin Juliana aan Orange. Treinreis van Amsterdam Centraal Station naar Orange (F).
Samenstelling: twee rijtuigen, waaronder de Sr7

fvanderjagt_foto21
De koninklijke trein, bestaande uit lokomotief 1202, salonrijtuig Sr9, salonrijtuig Sr8 en een begeleidingsrijtuig plan K. Koningin Beatrix en prins Claus gingen op staatsbezoek naar Belgie. Baarn, 31 maart 1981.
Foto: F. van der Jagt

29-30 december 1960Reis van de Koninklijke familie vanaf Baarn naar Langen am Arlberg voor de wintersportvakantie in Lech.
2 februari 1964 Bezoek aan de Olympische spelen in Innsbruck (A)
1-2 februari 1964 Reis van koningin juliana, prinses Beatrix en prinses Margriet naar Innsbruck (A) voor bezoek aan de Olympische Winterspelen.
5 mei 1962 Bezoek van de Koningin en haar familie aan de provincies Overijssel, Gelderland en Utrecht i.v.m. het 25 huwelijk. Treinreis Baarn - Zwolle - Arnhem - Utrecht.
Samenstelling: Plan D eerste klasse + Sr8 + Sr9
7 mei 1962 Bezoek van de Koningin en haar familie aan de drie noordelijke provincies i.v.m. het 25 huwelijk. Treinreis Leeuwarden - Groningen - Assen - Baarn.
Samenstelling: Plan D eerste klasse + Sr8 + Sr9.
21 mei 1965 Treinreis Baarn - Vlissingen voor de opening van het nieuwe stadhuis van Vlissingen.
Samenstelling: vermoedelijk Sr8 + Sr9 + ?
1-2 maart 1968 Reis van de koninklijke familie van Baarn naar Langen am Arlberg voor de wintersport in Lech.
Samenstelling: in ieder geval Sr8 + eerste klasse rijtuig plan D
6-7 maart 1969 Reis van de Koninklijke familie vanaf Baarn naar Langen am Arlberg voor de wintersportvakantie in Lech.
Samenstelling: in ieder geval Sr8 + Sr9 (+ eerste klasse rijtuig plan D)
21 of 24 maart 1969Aankomst in Baarn na wintersportvakantie in Lech
Samenstelling: in ieder geval de Sr8 en Sr9

Bovenstaand overzicht betreft de inzet van de koninklijke trein in een beperkt tijdvak. Informatie over het gebruik na deze periode zal in de loop van de tijd worden aangevuld.

Terug ...