Coupérijtuig type SS C10c (reconstructie)

In oktober 2005 arriveert in Goes een voormalig Frans coupérijtuig. Dit rijtuig heeft na de Tweede Wereldoorlog dienstgedaan bij de Deutsche Reichsbahn (DR), onder andere als werkwagen. De SGB heeft de wagenbak verworven als basis voor een reconstructie van een Nederlands C10c-rijtuig.
Onderstaande foto's gevan een indruk van het interieur van het rijtuig.

2014_0521
Een deel van het rijtuig ligt vol met onderdelen voor de reconstructie. Goes, 19 april 2014.

Het rijtuig is grofweg opgedeelt in vijf achter elkaar gelegen ruimten en daartussen een toiletruimte. Onderstaande foto's en beschrijving laten het rijtuig zien vanaf de kopzijde met verlichting richting de kopzijde met kopdeur.

2014_0525
Een deel van het rijtuig ligt vol met onderdelen voor de reconstructie. Goes, 19 april 2014.

De eerste grote ruimte ligt vol met onderdelen die nodig zijn voor de ombouw van het rijtuig tot een Nederlands C10c-rijtuig. De deur in de achterwand leidt naar een smalle ruimte aan het einde van het rijtuig die door alle stapels onderdelen niet bereikbaar is. De onbereikbare smalle ruimte grenst aan de kopwand met verlichting.

2014_0528

2014_0529
De tweede ruimte ligt eveneens vol met deuren. Linksachter is de beschreven ladekast. Goes, 19 april 2014.

Ook de volgende ruimte ligt vol met deuren en andere onderdelen voor de reconstructie. Hier is ook een ladenkast te vinden waar volgens de opschriften Schüfzteile, E-Kohlen en Schrauben opgeborgen werden. Achter de ladenkast is de voormalige toiletruimte, bereikbaar via de doorgang naar de volgende ruimte.

2014_0533
Ruimte met banken en tafel. Goes, 19 april 2014.

De volgende ruimte is redelijk leeg door het ontbreken van opgeslagen onderdelen. Hier zijn een aantal banken tegen de zijwand geplaatst en een lange tafel daartussen.

in de laatste ruimte van het rijtuig zijn kranten tegen de wanden geplakt, zeer waarschijnlijk voor de isolatie. Daarover is behang aangebracht. Door het behang op de op de muur en gordijnen bij de ramen komt deze ruimte het meest ingericht over. Vermoedelijk heeft het een verblijfsfunctie gehad. In de achterwand is de deur in de kopwand met daarnaast het remwiel.

2014_0534

2014_0535
De ruimte in het rijtuig die het meest ingericht is en vermoedelijk een verblijfsfunctie heeft gehad. Goes, 19 april 2014.

Terug ...