Renovatie EETC-rijtuigen (3)

Eerste gerenoveerde fiets-/bagagerijtuig en slaaprijtuig type MU
Op 28 juli 2009 kwamen de eerste gerenoveerde exemplaren van de slaaprijtuigen type MU en fiets-/bagagerijtuig DF terug naar Nederland. Het betrof fiets-/bagagerijtuig DF 09-70 051 en slaaprijtuig 06-70 617 (type MU). Ook bij deze rijtuig is de renovatie hoofdzakelijk beperkt gebleven tot de buitenzijde. Zo is in het fiets-/bagagerijtuig de oude indeling nog aan te treffen inclusief oude Duitse opschriften.

2009_1451
Gerenoveerd slaaprijtuig NL-EETC 61 84 06-70 617-5 op de Watergraafsmeer; 17 oktober 2009.

2009_1560

2009_1546
Het gerenoveerde bagage-/fietsrijtuig 51 84 09-70 051-6 werd in oktober ingezet in bedevaarttreinen naar Lourdes en Rome. 's-Hertogenbosch, 24 oktober 2009.

Ouder renovatieplan Bcm-rijtuigen
Enkele jaren voor de renovatie van het materieel bij SFW Delitzsch werd opgestart waren er al plannen bij EETC voor renovatie van het rijtuigpark. Op 27 augustus 2005 vertrokken vier 4 Bcm rijtuigen naar ZOS Ceske Velenice in Tsjechie voor een grote interne en externe revisie. Deze revisie is uiteindelijk niet door gegaan omdat het bedrijf niet erkend is door IVW. De vier rijtuigen, het gaat om de 50-70 001, 005, 010 en 012, komen niet naar Nederland.
Het is onduidelijk wat de toekomst van deze rijtuigen is. Mogelijk worden ze alsnog gerenoveerd bij SFW Delitzsch, maar ook verkoop zou een optie zijn. Uiteindelijk is de werkplaats in Ceske Velenice gesloten na een aantal faillisementen en overnames. De rijtuigen staan anno 2023 nog steeds op het terrein van het voormalige revisiebedrijf.

rbergsma_foto01
Drie van de vier Bcm-rijtuigen van EETC op het terrein van het revisiebedrijf ZOS Ceske Velenice in Tsjechië. Ceske Velenice, 16 september 2009.
Foto: R. Bergsma

Couchetterijtuigen type Bcm in Delitzsch
Eind oktober 2009 werd duidelijk dat het door brand beschadigde Bcm-rijtuig 05-70 016 in Delitzsch staat. Mogelijk kan hieruit opgemaakt worden dat ook de Bcm-rijtuigen van EETC een revisie gaan krijgen. Het is immers niet logisch om een beschadigd rijtuig te renoveren als er diverse andere rijtuigen van dit type beschikbaar zijn zonder schade. De brandschade aan dit Bcm-rijtuig ontstond overigens in de nacht van 9 op 10 oktober op de Watergraafsmeer. Daar ontstond brand in het rijtuig, waardoor de zijgang en een compartiment geheel uitbrandde.
In november 2011 werd vervolgens bekend dat ook rijtuig 05-70 021 in Delitzsch staat. Wanneer beide rijtuigen naar Duitsland zijn overgebracht is onduidelijk.

kmooij_foto22
Het door brand beschadigde Bcm-rijtuig 05-70 016 op de ochtend na de brand. Watergraafsmeer, 10 oktober 2006.
Foto: K. Mooij

mschneider_foto01
Couchetterijtuig 05-70 021 op het terrein van de werkplaats in het Duitse Delitschz; 6 mei 2011.
Foto: M. Schneider

Naar pagina 4 ...