Renovatie EETC-rijtuigenHet rijtuigpark van Euro Express Treincharter bestaat uit voormalige rijtuigen van NS Internationaal en NMBS. Sinds de start van EETC heeft de nadruk gelegen op het onderhouden en investeren in maatregelen op de veiligheid van het materieel op voldoende niveau te houden. Omdat het laatste groot onderhoud aan de rijtuigen al weer geruime tijd geleden heeft plaatsgevonden is EETC eind 2008 gestart met een renovatieprogramma. Daarbij worden de bekleding, het sanitair en het uiterlijk van de rijtuigen onder handen genomen. De werkzaamheden vinden plaats in de werkplaats van Schienenfahrzeugwerk Delitzsch.
In maart 2009 maakte de Stibans een excursie naar de werkplaats in Delitzsch. Hier wordt immers treinstel 252 (materieel '36) van de stichting gerestaureerd. Tijdens het bezoek waren ook diverse rijtuigen van EETC aan te treffen in de werkplaats. Gezien zijn slaaprijtuig 61 84 06-70 617-5 (type MU), ligrijtuig Bcvmh 61 84 05-70 111-0 en restauratierijtuig 61 84 08-70 017-6 "Allegro". Volgens medewerkers van de werkplaats laat EETC nu elk kwartaal 6 rijtuigen een revisie geven bij SFW Delitzsch. Daarbij krijgen de rijtuigen ook een andere kleur dan het blauw waarin de meeste rijtuigen nu rijden.
Begin april 2009 bracht EETC de eerste foto's naar buiten van de te renoveren rijtuigen. Daarop is te zien dat de rijtuigen een roodbruine kleur krijgen waarin ook de website van het bedrijf is uitgevoerd. De verwachting van EETC is dat al tijdens het komende zomerseizoen 2009 de autoslaaptreinen deels of geheel met de gerenoveerde rijtuigen gaan rijden. |