Hongaarse rijtuigen in de Bergland ExpresHet bedrijf The Train Company rijdt vanaf januari 2004 een wintersporttrein vanuit Nederland aan onder de naam Bergland Expres. Na eerder rijtuigen van NS en verschillende buitenlandse vervoerders te hebben gehuurd is in 2009 de huur van Hongaarse couchetterijtuigen aan de orde. De rijtuigen worden met een uit Oostenrijk terugkerende Bergland Expres naar Nederland overgebracht.
Gehuurde rijtuigen
De door The Train Company gehuurde rijtuigen zijn van het Oost-Europese standaardtype (OSShD-Y) met een lengte over de buffers van 24,5 meter. De couchetterijtuigen zijn in de periode 1970-1971 als Bm- en ABm-rijtuigen gebouwd door de Hongaarse rijtuigbouwer Magyar Vagon-és Gépgyar in Győr. In 1985 werden door Dunakeszi 8 Bm-rijtuigen tot Bc-rijtuig verbouwd en 12 ABm-rijtuigen tot AcBc-rijtuig.
De Bc-rijtuigen hebben tien coupés, waarvan negen voor reizigers en de tiende coupé voor de wagenbegeleider. De AcBc-rijtuigen hebben 5 coupés tweede klasse, 3 coupés eerste klasse, een bagageruimte en een coupé voor de wagenbegeleider. De rijtuigen hebben de Hongaarse lichtblauwe kleur met grijze band en zijn toegelaten tot een maximumsnelheid van 160 km/u.
De rijtuigen reden na hun aankomst in Nederland slechts twee weekenden mee in de Bergland Expres. De terugrit naar Nederland op 22 februari 2009 bleek namelijk ook de laatste commerciële activiteit van The Train Company. Op 26 februari vroeg het bedrijf uitstel van betaling aan, daartoe gedwongen door een aantal schuldeisers die beslag wilden laten leggen. Op het moment dat het uitstel van van betaling werd uitgesproken, stonden de Hongaarse rijtuigen op het Utrechtse emplacement Cartesiusweg. Een transport van deze rijtuigen op 13 maart terug naar Duitsland, uitgevoerd door NS Reizigers, ging op weg maar werd in Eindhoven opgehouden omdat de curator beslag liet leggen en met juridische maatregelen dreigde. De rijtuigen konden de daarop volgende nacht tijdelijk op de Amersfoortse Bokkeduinen terecht en werden op 14 maart op de Amsterdamse Dijksgracht geplaatst. Uiteindelijk worden de rijtuigen op de Watergraafsmeer neergezet.
Nadat The Train Company failliet in maart 2009 failliet wordt verklaard en de curator de rijtuigen in oktober vrijgeeft, is het mogelijk de rijtuigen naar Duitsland te vervoeren. Op 10 november vertrekken de rijtuigen achter een locomotief van NS Reizigers naar Venlo, waar de DB de trein overneemt voor het verdere transport.
|