City Night Line in Nederland

logo_citynightlineMet het vertrek van City Night Line 419 uit Nederland op 9 december 2016 verdween ook de klassieke getrokken nachttrein van het Nederlandse spoornet. Sinds 2002 wordt de internationale nachtrein van/naar Amsterdam onder de naam City Night Line aangeboden. Hieronder een willekeurige selectie van foto's van de rijtuigen die in de afgelopen jaren in deze treinen hebben meegereden.

Vanaf mei 2004 worden er dubbeldeksslaaprijtuigen type WLABm ingezet ter vervanging van de van DB Nachtzug gehuurde rijtuigen en de WLABsm166.
2005_1315
Dubbeldeksslaaprijtuig WLABm 61 85 06-90 305-2. Amsterdam Centraal, 7 oktober 2005.
2004_0871
Slaaprijtuig WLABsm166.0 61 80 75-70 404-8. Watergraafsmeer, 28 augustus 2004.
Naast restauratierijtuigen van het type WRmbz138.1 (eerst van DB Nachtzug, later DB Autozug) rijden ook rijtuigen van de typen WRmkz858.0 en WRmkz858.1 in de City Night Line mee. Het laatst genoemde type betreft een voormalig restauratierijtuig type WRmz137 dat afkomstig is uit een van de twee Touristikzug. Na aanpassing heeft het de nieuwe typebenaming WRmkz858.1 gekregen. Het rijtuig draagt de kleuren van de Jan Kiepura: grijs met een donkerblauwe raampartij.
2006_1231
Restauratierijtuig 61 80 88-91 008-7 WRmbz138.1 "BordBistro" van DB NachtZug. Arnhem, 22 september 2006.
2006_1246
Restauratierijtuig 73 80 88-90 917-6 WRkmz858.1. Utrecht Centraal, 29 september 2006.
In 2006 zijn oudere slaaprijtuigen in de City Night Line te vinden in de vorm van het type WLABmz175.3 zowel in de versie met of zonder afgerond dakeinde.
2006_1248
Slaaprijtuig 61 85 06-70 261-1 WLABmz175.3. Utrecht Centraal, 29 september 2006.
2007_1850
Slaaprijtuig 61 85 06-70 260-3 WLABmz. Utrecht Centraal, 19 oktober 2007.
Diverse rijtuigtype maken gedurende de gehele periode dat de City Night Line rijdt deel uit van de trein. Daarmee zijn het wellicht minder opvallende, maar zeker niet minder belangrijke rijtuigen. Dat is bijvoorbeeld het geval voor het couchetterijtuig type Bvcmz028 en Bvcmz248.5, het zitrijtuig Bpm en het slaaprijtuig type WLABmz173. Het zitrijtuig type Bpm is eenvoudig herkenbaar door de opvallende airco unit op het dak. In het interieur zijn slaapstoelen te vinden.
2007_0504
Couchetterijtuig 61 85 05-91 022-3 Bvcmz028. Amsterdam Centraal, 30 maart 2007.
2012_2378
Rijtuig D-DB 61 80 50-91 033-9 Bvcmz248.5. Amsterdam Centraal, 30 september 2012.
2004_1205
Rijtuig 61 85 09-90 500-5 Bpm. Haarlem, 22 oktober 2004.
2009_1205
Slaaprijtuig D-DB 61 80 72-90 041-7 WLABmz173.1. Amsterdam Centraal, 23 september 2009.
Doorgaande rijtuigen naar Minsk (Wit Rusland) en Moskou (Rusland) leverde rijtuigen in afwijkende kleuren op in de City Night Line. Zowel de van de Russische als Wit-Russische spoorwegen is de inbreng een slaaprijtuig. Gedurende de jaren wordt het Wit-Russische rijtuig door een nieuwer type vervangen en veranderd de kleurstelling van het slaaprijtuig van de Russische Spoorwegen.
2007_2101
Slaaprijtuig BC WLABmee 62 21 71-90 236-5 (01302363). Utrecht Centraal, 14 december 2007.
2013_1638
Slaaprijtuig BC 62 21 70-90 243-2 WLABmee (01302439). Utrecht Centraal, 28 augustus 2013.
2009_1471
Slaaprijtuig RZD 62 20 71-90 258-0 WLABmee (018 02586). Watergraafsmeer, 17 oktober 2009.
2011_2438
Rijtuig Russian Railways 62 20 71-90 273-9 WLABmee (018 02735). Arnhem, 28 oktober 2011.
Het subtiele verschil in de kleurstelling van DB en City Night Line. Bij de DB-kleurstelling loopt de rode band door over de deuren, bij de City Night Line kleurstelling niet. De DB-uitvoering blijft tot het laatste moment zichtbaar. Anderzijds worden oude rijtuigtypen wel in de nieuwe kleurstelling geschilderd.
2008_0160
Links couchetterijtuig met bagageafdeling 61 85 09-90 413-1 BDcm874.1, rechts couchetterijtuig 61 80 59-90 025-7 Bvcmbz249.1. Utrecht Centraal, 16 maart 2008.
2007_1873
Slaaprijtuig 61 85 06-70 261-1 WLABmz175.3 in de nieuwe kleuren van City Night Line. Utrecht, 3 november 2007.
In 2008 zijner enige tijd ook Oostenrijkse rijtuigen in de City Night Line te zien. Naast zitrijtuigen type Bbmvz betreft het ook couchetterijtuigen Bcmz (zowel couchetterijtuigen van het nagebouwde type UIC-X als Modular). De rijtuigen van het type Modular zijn zeer herkenbaar door de hoekige vorm.
2008_0200
Couchettrijtuig ÖBB Bcmz 73 81 59-91 216-6. Utrecht Centraal, 16 maart 2008
2008_0202
Couchetterijtuig A-ÖBB Bcmz 61 81 59-90 007-4. Utrecht Centraal, 16 maart 2008.
Poolse rijtuigen in de City Night Line op de verbinding naar Warschau.
2011_2886
Slaaprijtuig PL-PKPIC 61 51 70-90 004-2 WLAB10mnouz 1251. Utrecht Centraal, 16 december 2011.
2013_0213
Rijtuig PL-PKPIC 61 51 28-90 003-7 B8mnopuvz 1251. Utrecht Centraal, 3 februari 2013.
Een bijzondere verschijning in de vorm van een Pools restauratierijtuig. Eenmalig een slag naar Amsterdam in het kader van de toelating voor een snelheid van 200 km/u die alleen in Duitsland kan worden gereden. Het rijtuig is bedoeld voor de inzet in de nachttrein van Parijs naar Moskou v.v. welke later dat jaar gaat rijden.
2011_2731
Restauratierijtuig PL-PKPIC 61 51 88-90 002-6 WRmnouz 1251. Utrecht Centraal, 29 november 2011.
Incidenteel rijden er in afwijkende rijtuigen mee, bijvoorbeeld van de Poolse of Tsjechische spoorwegen.
2014_0157
Rijtuig CZ-CD 51 54 21-70 029-2 Bmee248. Utrecht Centraal, 16 februari 2014.
Materieel van het Tsjechische CD bestaat uit een slaaprijtuig type WLABmz. Deze serie rijtuigen draagt op de zijwand de afbeelding van het sterrenbeeld Grote Beer en de naam van een stad die op de lijst van Unesco voorkomt.
2007_2194
Slaaprijtuig CZ-CD WLABmz 61 54 72-91 003-8 72-91 003 "Holašovice". Utrecht Centraal, 30 december 2007
De laatste periode van de City Night Line rijdt er ook een zitrijtuig mee in de vorm van een rijtuig type Apmz125.5. Deze voormalige TEE-rijtuigen worden in eerste instantie als tweede klasse ingezet met behoud van de eerste klasse aanduidingen en de oorspronkelijke aanduiding. Later wordt dit aangepast en doen de rijtuigen voorzien van tweede klasse aanduiding dienst als Bpwmz125.5.
2016_0054
Rijtuig D-DB 61 80 18-90 527-2 Apmz125.5 Utrecht Centraal, 17 januari 2016.
Vanaf mei 2004 bestaat de mogelijkheid om fietsen mee te nemen in de trein. Deze mogelijkheid wordt onder andere geboden in het gecombineerde couchette-/bagagerijtuig BDcm874.1 te vinden met een grote bagageafdeling met brede laaddeur. Fietsvervoer is ook mogelijk in het couchetterijtuig type Bomdz236.9, waarbij een fietsafdeling is gecreëerd door de ruimte van een compartiment aan het balkon toe te voegen en fietsenklemmen te plaatsen.
2015_2292
Couchette-/bagagerijtuig CH-DB 61 85 82-90 411-5 BDcm874.1. Amsterdam Centraal, 28 november 2015.
2016_0852
Rijtuig 51 80 84-90 218-9 Bomdz236.9. Amsterdam Centraal, 1 juni 2016.
Op 9 december 2016 vertrekt dan de laatste City Night Line uit Nederland. Deze laatste trein bestaat uit 13 rijtuigen en wordt getrokken door locomotief E186 237.
2016_2698
Lokomotief E186 237 met (de laatste) CNL 419 (Amsterdam Centraal - München Hbf). Utrecht Centraal, 9 december 2016.

Naar boven ...