Buffetrijtuig 88-70 025 van EETCOp 8 juni 2011 wordt buffetrijtuig 88-70 025 van EETC op Rotterdam Noord goederen gesloopt. Het is daarmee het eerste buffetrijtuig van dit type dat dit lot ondergaat. Reden om een reconstructie te maken van de laatste maanden voor de sloop dat het rijtuig in Rotterdam verbleef. Maar eerst een sprong terug in de tijd. In 2004 neemt EETC vier buffetrijtuigen over van NS Internationaal. Van deze buffetrijtuigen staan de meeste al enige tijd ongebruikt aan de aan de kant. Buffetrijtuig 88-70 025 staat zelfs al sinds 2001 geplukt terzijde in onderhoudsbedrijf Leidschendam na een brand in de dieselaggregaat. Na het ontstaan van de brand is het rijtuig in Keulen uit de trein gerangeerd en later naar Nederland overgebracht..
Ook in de periode bij EETC staat het rijtuig buiten dienst en fungeert het als leverancier voor onderdelen om de overige rijtuigen rijdende te houden. Het rijtuig staat lange tijd op de Watergraafsmeer, vaak in een lange rij met andere EETC-rijtuigen. Eind november 2010 is er dan opeens beweging te melden. Samen met buffetrijtuig 09-70 023 wordt de 88-70 025 van de watergraafsmeer naar de werkplaats Kleiweg van de RET in Rotterdam overgebracht. Bij deze werkplaats wordt sinds oktober 2010 de toestand van diverse rijtuigen nagekeken en kleine reparaties uitgevoerd zoals het wegwerken van kleine roestplekken. Ook worden de wielassen van Bcm-rijtuigen uitgewisseld met die van Bcvmh-rijtuigen.
Voor is dan al snel duidelijk dat het einde nabij is. Op 10 december 2010 wordt het rijtuig tegen het juk weggezet op spoor 150a. Dit is een restant van de voormalige verbindingsboog van/naar de Hofpleinlijn. Kort na de jaarwisseling verlaat het rijtuig deze plek en wordt geplaatst op spoor W1 op Rotterdam Noord Goederen.
Tenslotte wordt het rijtuig nog eenmaal verplaatst op Rotterdam Noord Goederen. Ditmaal naar spoor 11W, waar het naast een weg staat en daarmee makkelijk bereikbaar voor de sloper. Maar dan duurt het toch nog enkele weken voor het uiteindelijk zover is. Op 8 juni 2011 wordt de sloopschaar in het rijtuig gezet en is het rijtuig verleden tijd.
|