Blokkendoos-rijtuig mC9015
Rijtuig mC 9015 maakte deel uit van de eerste serie motorwagens van de 'Blokkendoos'-treinstellen. Sinds 1979 is het onderdeel van het
materieelpark van de SGB. Het rijtuig rijdt samen met de andere blokkendoos-rijtuigen veel van de treinen.
![2004_0442](afbeeldingen/2004_0442 tn2.jpg)
Het voormalige motorrijtuig heeft aan één zijde een gesloten kopwand. Hier was de cabine van de machinist. Aan de andere zijde van het
rijtuig was een hulpstuurstand. In de is een deur naar het voormalige balkon aanwezig. Nog goed is te zien dat hier vroeger drie deuren naast elkaar
zaten: een voor de toaggn tot de ruimte van de machinist en twee naar het balkon voor de reizigers. Goes, 16 mei 2004.
![2008_0494](afbeeldingen/2008_0494 tn2.jpg)
In het interieur van het rijtuig zijn uitneembare banken uit Belgisch materieel geplaatst, om zodoende naar behoefte meer of minder ruimte voor
rolstoelen te creeëren. Hoedekenskerke, 4 mei 2008.
![2008_0495](afbeeldingen/2008_0495 tn2.jpg)
De binnenzijde van de gesloten kopwand. Aan de hand van de betimmering is een idee te krijge van de omvang van de cabine van de machinist. De
eerste staande lat geeft ongeveer de plaats van de achterwand weer. De ruimte van de machinist was minder dan een meter diep. Hoedekenskerke, 4 mei
2008.
Aan beide zijden is het rijtuig voorzien van een elektrische lift voor het plaatsen van rolstoelgebruikers in de trein. Hoedekenskerke, 4 mei
2008.
![2022_0072](afbeeldingen/2022_0072 tn2.jpg)
![2022_0077](afbeeldingen/2022_0077 tn2.jpg)
De beide zijden van het balkon waar de hulpstuurstand aanwezig was. Hier was een balkon met twee toegangsdeuren en dus geen aparte ruimte met
deur voor de hulpstuurstand. Een hulpstuurstand bestond alleen wat apparatuur op het balkon voor de bediening van de tractie en rem. Een stoel of
snelheidsmeter ontbrak. Goes, 23 januari 2022.
Terug ...
|