Belgische rijtuigen in de Beneluxdienst
Bij het getrokken materieel in de Beneluxdienst zorgt NS voor de rijtuigen en de NMBS voor de locomotieven. Incidenteel zijn vanaf 2009 tijdens
perioden met een tekort aan (Nederlandse) rijtuigen Belgische rijtuigen van de typen I6 en I10 ingezet in de Beneluxdienst.
Een Beneluxtrein met I6- en I10-rijtuigen tijdens de eerste inzet in 2009. De rijtuigen rijden als trek-trek-combinatie, ingeklemt tussen twee
locomotieven reeks 11.8. Dordrecht, 13 september 2009.
Rijtuigen type I6
De rijtuigen van het type I6 maken deel uit van een serie van 500 rijtuigen die de Belgische, Oostenrijkse, Zwitserse, Italiaanse, Franse en Duitse
spoorwegen in 1977 gezamenlijk bestelden. Zes fabrieken (Fiat, BN, SGP, Jenbacher, Alstom en LHB) bouwden in totaal 295 rijtuigen 1e klasse en 205
rijtuigen 2e klasse. Door de betrokkenheid van de Europese organisatie voor de financiering van spoorwegmaterieel kreeg het materieel al snel de naam
Eurofima. De Belgische bestelling bestaat uit 20 eersteklasrijtuigen en 60 tweedeklasrijtuigen, gebouwd door BN. In 1989 werden 15 tweedeklasrijtuigen
omgebouwd tot ligrijtuigen.
De Eurofima-rijtuigen zijn gebouwd naar de specificaties van het UIC-standaard type Z1, dat voorziet in:
- - - -
| een lengte over buffers van 26,4 meter
balkons geheel aan beide uiteinden van het rijtuig
twee toiletten per rijtuig
een zijgang met elf coupés met ieder zes zitplaatsen in de tweede klas (in plaats van twaalf coupés in het oudere
UIC-type X) en negen coupés met eveneens zes zitplaatsen in de eerste klas |
In 2001 is van 4 eerste klasse rijtuigen en 6 tweede klasse rijtuigen één afdeling gewijzigd naar een fietsenafdeling. Deze rijtuigen zijn
herkenbaar door een groot fietslogo op het raam.
Rijtuig 61 88 19-70 616-8 (11616) en een van de rijtuigen die een verbouwing heeft ondergaan waarbij een fietsafdeling is aangebracht. Den Haag HS,
27 januari 2012.
Tweede klasse rijtuig 61 88 21-70 611-5 (12611). Dordrecht, 31 augustus 2016.
Fietsenruimte en zijgang van tweede klasse rijtuig 61 88 21-70 640-4 (12640). Schiphol/Amsterdam, 7 september 2016.
Ligrijtuigen type I6
Van de 60 rijtuigen tweede klasse worden 15 exemplaren in 1989 door de centrale werkplaats in Mechelen verbouwd tot ligrijtuig. Elk rijtuig heeft
10 afdelingen met 6 zit-/ligplaatsen en een dienstafdeling voor de begeleider. Per rijtuig zijn twee wc’s en twee afzonderlijke toiletruimten per
rijtuig aanwezig. De rijtuigen die in de NMBS-nummerserie 14601-14615 zijn ondergebracht zijn in blauwe kleurstelling met roze band uitgevoerd.
|
Rijtuig 61 88 50-70 613-5 (14613) is een van de tot ligrijtuigen verbouwde I6-rijtuigen. Dit materieel heeft diverse keren meegereden in
wintersporttreinen vanuit Nederland. Utrecht Centraal, 27 februari 2011. |
Rijtuigen type I10
Ter vervanging van oudere typen rijtuigen worden in 1987 en 1988 een serie rijtuigen in dienst gesteld van het type I10. De serie omvat 95 door BN
gebouwde rijtuigen, verdeeld over de typen:
- - -
|
15 rijtuigen I10 eerste klasse met 66 zitplaatsen
45 rijtuigen I10 tweede klasse met 86 zitplaatsen
35 rijtuigen I10 tweede klasse met 86 zitplaatsen en airco
|
De rijtuigen hebben een open afdeling met een 1+2 (eerste klasse) en 2+2 (tweede klasse) stoelopstelling. Behalve dit verschil in stoelopstelling
zijn de indeling van de eerste en tweede klas zowel buiten als binnenin vrijwel gelijk aan elkaar.
Rijtuig 51 88 11-70 015-3 (11715) zonder airco, herkenbaar aan de schuifraampjes in alle ramen. Dordrecht, 31 augustus 2016.
Het interieur van eerste klasse rijtuig 51 88 11-70 015-3 (11715). Amsterdam Centraal, 7 september 2016.
Het type tweede klasse met airco in de vorm van rijtuig 51 88 21-90 048-6 (12748). Dordrecht, 31 augustus 2016.
Verbouwing van rijtuigen type I10
In de loop van de tijd zijn diverse I10-rijtuigen tweede klasse verbouwd tot andere typen rijtuigen. Zo zijn vier B-rijtuigen omgevormd tot
Resto-rijtuigen, een B-rijtuig tot Bar/disco-rijtuig SR3 en een B-rijtuig tot Bistro-rijtuig. De Resto-rijtuigen en het Bar/disco-rijtuig zijn
diverse malen in Nederland te zien geweest. Het Bistro-rijtuig is sinds 2015 te vinden bij Train Lodge
Amsterdam. |
Restauratierijtuig 61 88 88-90 006-4 (16006) in een chartertrein te Utrecht Centraal; 16 december 2007. |
Restauratierijtuig 61 88 89-90 003-0 "Bar/disco" (SR3) in een Bergland Express van The Train Company. Rotterdam centraal, 28 januari
2007. |
Terug ...
|