Wijzigingen aan rijtuig 93 62 071 van BAM

Na de ingebruikname van rijtuig 99 84 93 62 071-5 in 2006 door BAM zijn diverse wijzigingen aan de beide kopzijden van het rijtuig aangebracht. Op deze pagina worden de uiterlijk zichtbare wijzigingen besproken uit de periode 2006-2018.

2008_0837
De kopzijde van het rijtuig die grenst aan de verblijfsruimte. Utrecht, 25 juni 2008 / Houten, 4 mei 2010 / Dordrecht, 17 oktober 2018.

De kopzijde die grenst aan de verblijfsruimte van het rijtuig is in groen/oranje kleur geschilderd. Deze zijde had van origine een vlakke stalen plaat. In 2010 is het rijtuig gezien waarbij in deze stalen plaat een liggend raam met rooster is aangebracht. Dit raam is aannemelijk bedoeld om geduwd met het rijtuig te kunnen rijden. Bij een spot in 2012 blijkt het raam naar de andere kopzijde verplaatst te zijn. In plaats daarvan is in de kopwand een rolluik aangebracht dat eerst grijs van kleur is en later de bijpassende groen/oranje kleur heeft. Samen met de aanwezige overloopplaat is het mogelijk vanuit het rijtuig naar aangekoppelde materieel te lopen. Gezien het opschrift op de kopzijde is de inzet samen met de mobiele werkplaats van BAM Rail voorzien.
De functie van het later aangebrachte "kastje' links van het rolluik is mij onbekend.

2008_0848
De kopzijde van het rijtuig die grenst aan de generatorruimte. Utrecht, 25 juni 2008 / Dordrecht, 17 oktober 2018 (2 maal).

De kopzijde van het rijtuig die grenst aan de generatorruimte was een gesloten wand waarin een horizontale 'balk' is aangebracht met aan de de onderzijde een rooster. In 2012 verschijnt aan de rechterzijde een staand raam met rooster is aangebracht. Dit raam was eerder in de andere kopzijde van het rijtuig aangebracht. Op deze zijde is ook duidelijk zichtbaar een geel kastje met vier aansluitingen te zien. Uit de opschriften is op te maken dat deze bedoeld zijn voor een MXN rear vision system. Ook op de andere kopzijde is een dergelijk kastje aangebracht, maar minder zichtbaar op de bufferbalk.
Het aanbrengen van een raam in deze kopzijde heeft aannemelijk ook een wijziging in het interieur veroorzaakt. Van origine was aan deze zijde over de volledige breedte van het rijtuig een geisoleerde ruimte voor een generator aanwezig.

Naar boven ...