Bakcodes (3)Rijtuigen type ICR
Het principe dat het bakcodenummer ongewijzigd blijft bij een verbouwing is verlaten bij de verbouw van de rijtuigen type ICR voor gebruik in de IC+. Daarbij hebben alle betrokken rijtuigen nieuwe bakcodes gekregen. Vermoedelijk betreft het slechts een administratieve vernummering. Bij het nakijken van de bakcodenummers van voormalige IC+-rijtuigen 18-70 002, 18-70 003, 20-77 006, 20-77 007 en 20-77 009 zijn deze nieuwe nummers niet op de rijtuigen aangetroffen.
Bij de renovatie van de rijtuigen type ICR heeft wederom een wijziging van het bakcodenummer plaatsgevonden, maar ditmaal zijn de nieuwe bakcodes ook daadwerkelijk op de rijtuigen aangebracht. De oude bakcodeplaatjes zijn daarbij niet verwijderd. In theorie toont het nieuwe bakcodeplaatje het zelfde bakcodenummer als op het oude plaatje staat, maar het volgnummer is gewijzigd en wordt voorafgegaan door de letter H. Deze H-nummers vormen het volgnummer van de modernisering die in het Revisiebedrijf Haarlem heeft plaatsgevonden. Of de volgorde ook daadwerkelijk klopt met de afleverdata is onbekend.
Bij de gemodernisering ICR-rijtuigen is in verschillende gevallen de letter 'A' aan de bakcode toegevoegd. Dit is het geval voor rijtuigen die oorspronkelijk een A-rijtuig waren en bij de modernisering verbouwd zijn tot B-rijtuig. Deze toevoeging heeft ook plaatsgevonden bij verbouw in omgekeerder volgorde, waarbij een B-rijtuig tot A-rijtuig is verbouwd. Een andere situatie waarin dit gebeurd is betreft de verbouw van BKD-rijtuigen tot Bf-rijtuig. Bij de verbouw van de BKD-rijtuigen uit de 4e bestelling (bakcode 1182) tot Bf-rijtuig is geen letter 'A' toegevoegd. Dit is ook niet het geval bij de verbouw van de BKD-rijtuig tot BD-rijtuig.
De verbouwd van rijtuigen tot BDs-rijtuig heeft ook geleid tot een nieuwe bakcodenummers. De eerste serie van 22 stuurstandrijtuigen is verbouwd uit ongemoderniseerde BKD-rijtuigen heeft de nieuwe bakcode 1190 gekregen. De tweede serie van 10 stuurstandrijtuigen is verbouwd uit reeds gemoderniseerde B-rijtuigen. Deze tweede serie rijtuigen draagt de bakcode 1191. Op de stuurstandrijtuigen uit deze tweede serie zijn drie bakcodeplaatjes te vinden: het originele bakcodeplaatje, het bakcodeplaatje van de modernisering tot B-rijtuig en het bakcodeplaatje van de verbouw tot BDs-rijtuig. Bij in ieder geval één rijtuig heeft een wijziging van het bakcodenummer plaatsgevonden zonder aanwijsbare reden. ICR-rijtuig 50 84 10-70 491-2 is afkomstig uit de bestelling ICR-3 en heeft de originele bakcode 1179.009 en de nieuwe bakcode 1176H018. Dit rijtuig was van oorsprong al een eerste klasse-rijtuig en is bij de modernisering een eerste klasse rijtuig gebleven. Ook tussentijds heeft er geen verbouwing of declasering plaatsgevonden die aanleiding geweest kan zijn voor het toekennen van een ander bakcodenummer.
De bakcodeplaatjes zijn bij de stuurstandrijtuigen alleen nog te vinden aan de zijde van de buisbalg. Bij de verbouw is de plaats van het balkon aan de zijde van de stuurstand veranderd. Vermoedelijk is bij deze verbouwing een deel van het frame vervangen de waardoor de bakcodeplaatjes aan deze zijde zijn verwijderd. Opmerkelijk is dat BDs-rijtuig 82-77 019 geen enkel bakcodeplaatje meer draagt. In onderstaand overzicht is in de laatste twee kolommen aangegeven welke nieuwe bakcodes de stuurstandrijtuigen op basis van hun afleverdata zouden moeten dragen (aangeduid met een *) en het nummer dat ze daadwerkelijk dragen (zonder aanduiding).
De nieuwe bakcodeplaatjes zijn niet op uniforme wijze op de rijtuigen aangebracht. In de meeste gevallen is het nieuwe plaatje rechts van het oude bakcodeplaatje gelast. Maar ook de variant waarbij het nieuwe plaatje met twee popnagels is bevestigd komt regelmatig voor. Verder plaatjes die tegen het oude plaatje zijn bevestigd, waardoor het resultaat op één lang plaatje lijkt. Ook bevestiging boven lijkt voor te komen. Ook bestaat de variant waarbij het nieuwe bakcodeplaatje links van het oude plaatje is bevestigd. Naast de verschillende bevestigingsmethoden komen ook plaatjes voor met codes die afwijken van het hierboven beschreven systeem. Zo dragen de rijtuigen 10-77 328 en 10-70 368 een plaatje waarin niet het nieuwe bakcodenummer is ingeslagen, maar een deel van het computernummer. Ook komen regelmatig plaatjes voor die niet het complete nieuwe bakcodenummer bevatten. In deze gevallen ontbreekt een cijfer in de bakcode of het volgnummer. Enkele voorbeelden van dergelijke afwijkende bakcodes zijn in onderstaand overzicht te vinden.
|