Inhoudsopgave Het Matblad
In onderstaande lijst is een overzicht van alle artikelen te vinden die in "Het Matblad" zijn verschenen. Vaste rubrieken zoals frontseintjes zijn
niet opgenomen. Het blad verscheen in 1969 voor het eerst en had tot doel informatie te geven over het wel en wee van het rollend materieel en
verscheen gedurende een periode van 32 jaar in wisselende frequentie.
Speciale karakters (bijvoorbeeld ß) en overige diacritische tekens (bijvoorbeeld Î, ä, è, é of ö) zijn zoveel
mogelijk overgenomen voor zover dit op basis van de HTML karakterset mogelijk is.
Gebruik de zoek-funktie die bij de meeste browsers met CTRL+F opgeroepen kan worden om in de lijst te zoeken naar bepaalde woorden, afkortingen
enz...
Snel door naar de uitgaven van een specifiek jaar:
 
1969-1
3 | Voorwoord |
4 | Een nieuwe kans om met u over materieel te praten; Wat wil het matblad bieden? |
5 | Ervaringen met de nieuwe 24-uurs controle bij EP |
7 | Remkraanperikelen bij treinstellen |
8 | Nieuwe werkmethode in de lijnwerkplaatsen |
11 | Cabineverwarming loc serie 2400 |
13 | Minder scherpe normen voor scherpe wielflenzen |
15 | Onrustige loop loc serie 1300 |
16 | Het parkeren van materieel 1964 en de mP's 3001-3035 |
19 | Storingsbestrijding |
1969-2
3 | De Engelse locomotieven |
7 | Van kolenbak tot containerwagen |
11 | Proef met retourstroom van de verwarmingskoffer; De strijd tegen uitgeputte batterijen |
15 | Tractiemotoren mat. '64 en mP's; Storingen en maatregelen ter voorkoming van deze moeilijkheden |
19 | Storingsbestrijding |
1969-3
3 | Nieuwe treinstellen plan V |
8 | Warmgelopen steunlagermetalen van stroomlijnmaterieel |
13 | Invoering P14-remblokken |
15 | De rijdende materieelopzichter |
17 | De bakens verzet; Een nieuw systeem voor het onderhoud van het reizigersmaterieel in de hoofdwerkplaats Haarlem |
23 | Storingsbestrijding; warmgelopen steunlagers tractiemotoren E-materieel |
1969-4
3 | Modernisering motorkamer DE 5 |
7 | Verbeteringen aan de elektrische installatie van plan T, V en mP |
10 | Bij het naderen van de winter; Voorzieningen aan de DE-loc's 2200 en 2400 |
12 | Wintermoeilijkheden met schuifdeuren van Plan U |
13 | Een nieuwe beurt in de lijnwerkplaats; de tussenrevisie |
15 | Uitbreiding 24-uurs-controle bij EP |
16 | Nieuwe aanduiding van draagveren voor het goederen materieel |
17 | Normalisatie |
1969-5
3 | Hogere treinsnelheid stelt eisen; Snelheidsmeters worden nauwkeuriger |
6 | Nogmaals: de scherpe wielflens |
9 | Centrale deursluiting materieel '54 |
12 | Het arbeidsterrein van het laboratorium voor materiaalonderzoek |
17 | De materieelkaart |
19 | Tweede Robeltrein op komst |
23 | Storingsbestrijding |
Naar boven ...
1970-1
3 | Tochtbestrijding cabines stroomlijnmaterieel |
7 | Materiaalvoorziening |
11 | Onrustige loop locserie 1300 |
12 | Overbelasting van E-loc's |
16 | Technisch medewerker HVL |
17 | Centrale materieelregelaar Mw |
18 | Vermindering remblokslijtage bij loopdraaistellen mat '46 |
20 | Interessante storing bij materieel '64 |
1970-2
3 | Overslag bij de-loc's 2400; Wijziging rijcontroller |
5 | Dienstplanning Mw |
7 | Modernisering materieel '54 |
10 | Verlichtingsomzetters Mat '64 en mP |
13 | Tochtbestrijding cabines; Deel 2 |
19 | Storingsbestrijding; Verwarming Plan U |
1970-3
3 | ATB; invoering cabinesignalering |
7 | Nieuw wagentype voor NS; Containerwagen met schokbreker |
10 | Komende Grote Herstelling belooft verbetering bij materieel '54 |
14 | Behandeling goederenmaterieel bij Ep |
16 | Proefrit bij aflevering van nieuw materieel |
18 | Materieelreiniging in de lijnwerkplaatsen |
22 | De machinistenstoel |
27 | Storingsbestrijding; Analyse extra opzendingen materieel |
1970-4
3 | Urgentieprogramma '70 |
8 | Multipel rijden met meer dan 2 DE-loc's 2400 |
10 | E-loc serie 1500, een aanwinst |
13 | Overschrijding maximum toelaatbare snelheid |
14 | Tandwielkasten |
17 | Polyester zijwanden voor stroomlijnmaterieel |
21 | Reacties van lezers |
22 | Slagvaardige onderdelenvoorziening |
24 | Automatische koppeling goederenmaterieel |
27 | Storingsbestrijding; Tandwielkasten DE-loc's 2200 |
1970-5
3 | De E-loc's in Spoorslag '70 |
9 | Onderhoud van de ATB-treinapparatuur |
12 | Botsherstelling reizigersmaterieel |
15 | De internationale materieelkaart |
17 | Pulssturing |
21 | Nieuwe aandrijving tractiewals mat. '64 en mP's |
23 | Materieelherstellingen bij Ep |
25 | Nieuwe tijdtafels |
27 | Storingsbestrijding; koelcircuit DE 1 en 2 |
1970-6
3 | De opschakeltechniek bij E-loc's |
7 | Quick Service; een regeling voor snelle herstelling van materieel in lijn- en wagenwerkplaatsen |
9 | Urgentieprogramma '70 |
12 | Nieuwe verwarmingskoffer-constructies |
16 | Verbouwing lijnwerkplaats Leidschendam |
21 | Kleine oorzaken, grote gevolgen; motoren die voor generator spelen |
24 | PV en het materieel |
27 | Storingsbestrijding; TL-verlichting in getrokken materieel (1) |
1970-7
3 | Energiewagens voor DE-getrokken treinen |
8 | PV en het materieel (vervolg) |
9 | Nogmaals: Materiaalvoorziening |
12 | Pulssturing treinstellen 472 en 473 |
17 | Twee-componentenlakken op locomotieven |
20 | Vaste remmen bij trapsgewijs losbare remsystemen |
22 | Storingsbestrijding; Warmgelopen steunlagers tractiemotoren E-materiaal |
1970-8
3 | DE-loc's 2200 en het zware goederenvervoer |
8 | Proefnemingen met luchtvering |
11 | Pulssturing treinstellen 472 en 473 (2); Aanwijzingen voor de bediening, storingen |
14 | Ervaringen van de rijdende materieelopzichter |
18 | Storingsbestrijding; Koolborstels; Zilveren contacten |
1970-9
3 | Kleine en grote herstellingen van elektrische machines |
7 | De batterijlading in het getrokken materieel |
11 | Onrustige loop E-loc 1100 |
14 | Matblad-enquête: vragen en antwoorden |
16 | Vervanging gelijkrichters in onderstations |
19 | Storingsbestrijding; Verwarming Plan U |
1970-10
3 | Ervaringen met de loc's 2900 |
4 | Plan E op dieselbaanvakken |
9 | Aanbrengen van zwenkzwaaideuren in plan U |
11 | Beveiliging tractiemotoren plan T, V en mP. |
15 | Verbeterde verwarmingsregeling bij plan E en mat. '54 |
23 | Storingsbestrijding; Verwarming automatische koppeling |
Naar boven ...
1971-1
3 | Beremming van containerwagens |
7 | Bij de nieuwe omslag |
8 | Staal voor wielbanden |
13 | Blanke plaat in huifwagen |
16 | Losse wielbanden bij reizigersmaterieel |
22 | Storingsbestrijding; Defecte COV's |
1971-2
3 | De "alternatieve" rem |
7 | "Paren" van draagveren; Het vaststellen van de inbouwhoogte als onderdeel van de bladveerbeproeving |
11 | Nogmaals: plan E op dieselbaanvakken |
14 | Gronddienst Ep |
16 | Radiografische besturing DE-loc's |
22 | Storingsbestrijding; Draaikomvoeringen bij 4-assig goederenmaterieel |
1971-3
3 | De kuilwielenbank voor wpl Maastricht en Leidschendam |
10 | De "alternatieve" rem (vervolg) |
14 | Kwaliteit en kwantiteit in de lijnwerkplaatsen |
18 | Storingsbestrijding; Twee problemen rond plan W breekasjes filters |
1971-4
3 | De comfortmeter |
8 | Toelichting op een onregelmatigheid |
11 | Wijziging van de temperatuurregeling van het koelwater bij de DE-loc's serie 2200 |
15 | De proeven met de franse verwarmingskoffer-constructies; Stand van zaken andere proeven |
19 | Materieelreiniging in de lijnwerkplaatsen |
1971-5
3 | Praktijkervaringen met de DE 5 zonder begeleider |
7 | Het vertreksein in de cabines van materieel '54 |
11 | Van 't kasboek; of wel: een verhaal over de kosten van het hebben en houden van rollend materieel |
14 | Het zitcomfort in de E-loc serie 1100/1300 |
15 | Omroepinstallaties in materieel '64 |
17 | Storingsbestrijding; Warmgelopen steunlagers tractiemotoren E-materieel |
1971-6/7
3 | Beproeving nieuw goederenmaterieel |
10 | Ervaringen met het "nieuwste" NS-materieel |
14 | Omroepinstallaties in materieel '64 (vervolg) |
16 | De omschakeling van de motorgeneratoren bij de vierwagenstellen van materieel 1954 |
1971-8/9
3 | Sterilisatoren in de keukens van het rollend materieel |
7 | Wielflenssmering bij 3 E-loc's serie 1200 |
11 | Vermogensregeling DE-loc's 2200 |
16 | Comfort in de cabines |
20 | Ombouw zit-slaaprijtuigen (Bc's) plan N |
1971-10
3 | Bestrijding storingen JH-wals van Benelux-materieel |
9 | Wijziging nooddrukknop bij elektropneumatisch bediende deuren |
13 | Weerzien met de stoomtractie |
16 | De machinist en zijn bijdrage tot kwaliteitsverbetering van het materieel |
20 | Storingsbestrijding; Verzwaring dakveiligheden mat. '46 en '54 |
1971-11
3 | Kunststofremblokken |
10 | Het overstaan van dieselmaterieel in de winter |
14 | Proef met ontlaste schuifdeurrollen bij een groot-volume wagen type Gbs |
18 | Storingsbestrijding; Snelschakelaars plan T en V |
1971-12
3 | Telerail |
7 | Inbreng ervaring lijnwerkplaatspersoneel bij nieuwbouw rollend materieel |
10 | DE-locserie 22/2300 in de ertstreindienst; Enquête onder machinisten van rayon Arnhem |
13 | Bij de neus genomen! |
16 | Rijtijdberekening bij NS |
22 | Storingsbestrijding; Warmgelopen fadsen |
Naar boven ...
1972-1
3 | De enkele draagveerophanging bij NS-goederenmaterieel |
7 | Rijtijdberekening bij NS (vervolg) |
12 | Proef met een pneumatisch stuurstroomcontact bij E-loc's |
14 | Wijziging deurbediening van plan U |
18 | Storingsbestrijding; Opzetten stroomafnemer E-loc's 1500 |
1972-2
3 | Rollend materieel moet gesmeerd lopen |
8 | Materieelkwaliteit |
10 | 8-jarige revisietermijn voor goederenmaterieel |
14 | Stroomafnemers |
1972-3
3 | Milieuhygiëne en het NS-materieel |
6 | De batterijlading van E-loc's 1100 en 1300 |
9 | Opzetten stroomafnemers E-loc's 1500 (vervolg) |
11 | Trek-duw treinen |
15 | Het internationale stelsel van eenheden (SI) |
21 | Storingsbestrijding |
1972-4
3 | Ombouw goederenmaterieel voor automatische koppeling |
7 | Stroomafnemers (vervolg) |
11 | Geluid en geluidoverlast |
16 | ATB-storing bij Amersfoort-aansluiting |
1972-5
3 | Losse wielbanden bij goederenmaterieel |
8 | Koeling van dieselmotorinstallaties |
10 | Pomp-aktiviteiten |
13 | Ombouw goederenmaterieel voor automatische koppeling (vervolg) |
19 | NS en de internationale spoorwegaktiviteiten |
1972-6/7
3 | De lijnboorbank |
8 | Die 'dekselse' deksels |
14 | Onderhoud en Stadsgewestelijk Materieel |
17 | De frontseinverlichting van het materieel |
1972-8/9
3 | Statische omzetters in plan E |
7 | Principe en werking van de spanningsregelaar |
9 | Defecten aandrijvingen van de E-loc series 1100 en 1300 |
16 | POMP-aktiviteiten |
1972-10
1 | Schijfgeremde loopdraaistellen mat. '64 |
5 | Vaste remmen, in het bijzonder bij de DE-loc's serie 2200/2300 |
11 | Metaallijmen verbetert de rijkwaliteit |
1972-11
1 | Het Sprinter-instapmodel |
7 | Zitten en zitten.....! |
16 | De berekening van het treinrem-percentage |
1972-12
1 | Start-hulp bij DE-loc's |
4 | De ATB-code komt niet uit de lucht vallen |
15 | Een hydraulische telescoopkraan op een locomotor |
16 | Kostbare reparaties |
Naar boven ...
1973-1
1 | Deurconstructie "SNAV"-schuifwandwagens |
8 | NS-bezoek aan Japan |
14 | Beslissing inzake keuze verwarmingskoffer gevallen |
19 | Benelux trek-duw treinen |
1973-2
1 | De Sprinters |
5 | POMP-aktiviteiten |
8 | De ATB en de rijtijden |
11 | Scherploopverwikkelingen aan de Belgische grens verleden tijd |
1973-3
1 | NS-schuifwandwagens |
8 | In- en uitschakelsecties ATB |
1973-4
1 | Vervoer van gevaarlijke stoffen |
7 | Geprogrammeerd rijden en de Sprinter |
9 | De voortgang bij de oplossing van het remblokkenprobleem |
16 | Benelux trek-duw treinen |
1973-5
1 | Ontwikkelingen rond de materieelkaart |
4 | Waarom gasolie zomer- en winterkwaliteit? |
6 | Wijziging lijnschakelaars |
7 | De elektrisch bediende koersrolinstallatie |
15 | Het nieuwste NS-rijtuig! |
1973-6/7
1 | Batterijlading in de E-locomotieven serie 1100 |
4 | Vervoer van gevaarlijke stoffen (vervolg) |
10 | Grote herstelling Benelux-treinstellen |
14 | De elektrische koersrolinstallatie (vervolg) |
1973-8/9
1 | Wel een neus, niet een neus |
10 | Warmgelopen steunlagers tractiemotoren E-materieel |
17 | Deurstoring EM '54 |
20 | Huifwagen |
1973-10
1 | De nieuwe P-wagens van de VAM |
8 | Onrustige loop Blauwe Engel op baanvak Beilen-Assen |
13 | Tocht |
1973-11
1 | Onderhoudsresearch |
6 | Wasthermostaten |
8 | Frontruiten E-loc's 1100 en 1300 |
10 | Automatische koppelingen stroomlijnmaterieel |
1973-12
2 | ATB-vooraankondiging |
3 | De ATB van vooraankondiging tot remdwang |
9 | De getrapte remming en de ATB |
13 | Storingen aan ATB-omzetters |
16 | Ep en de ATB |
Naar boven ...
1974-1/2
1 | Huckepackvervoer Nederland-Duitsland |
7 | Het seinlampje en zijn problemen |
9 | Nogmaals tocht |
10 | De stuurstandrijtuigen C 8101-8103 |
1974-3
1 | Kunststofremblokken |
4 | Gatso Mini Radar |
7 | Stuurstroomperikelen loc serie 2200 |
11 | E-loc serie 1000 onder de POMP |
14 | Elektrische lokomotieven type (1A)Bo(A1) serie 1000 |
1974-4
1 | De automatische waakinrichting van de Benelux-treinstellen en het trek-duwmaterieel Benelux |
10 | Blauwe Engel krijgt "opknapbeurt" |
13 | E-loc serie 1200 onder de POMP |
16 | Elektrische locomotieven type Co'-Co', serie 1200 |
19 | Stoomloc serie NS 6001-6026 |
1974-5
1 | De gedaanteverwisseling van de WRD |
7 | De nieuwe elektrifikatie in Noord-Holland |
14 | E-loc serie 1300 onder de POMP |
18 | Elektrische locomotieven type Co'-Co' serie 1300 |
21 | Een stukje spoorgeschiedenis; Stoomloc serie NS 2101-2135 |
1974-6
1 | Radioloc serie 2200 |
8 | Ongevallenkranen |
12 | E-loc serie 1100 onder de POMP |
15 | Elektrische locomotieven type Bo'-Bo' serie 1100 |
18 | Een stukje spoorgeschiedenis |
1974-7
1 | Nieuwbouw reizigersmaterieel |
15 | De ontwikkeling van modern goederenmaterieel |
1974-8/9
1 | Van de redaktie |
2 | De doorloopkop |
5 | Bediening van de doorloopkop (Dlk) |
7 | Taak Ep 15 in de NS-organisatie |
11 | Een automatische beschermkap |
14 | E-loc serie 1500 onder de POMP |
19 | E-loc serie 1500 |
21 | Een stukje spoorgeschiedenis; Stoomloc serie 3701-3820 |
1974-10
1 | Radio-aktieve stoffen |
7 | De thyristor in de chopper-installatie |
12 | Plan T en mP onder de POMP |
1974-11
1 | De Centrale Radio Verkeersleiding (CRVL) |
8 | 3e H2-Plan U |
10 | Elektrisch materieel plan V onder de POMP |
19 | Een stukje spoorgeschiedenis; Stoomloc serie NS 3901-3932 |
1974-12
1 | Bouw van de open 6-assige Coilwagen (Sahs) |
8 | De chopper als traktiebesturing |
14 | Een stukje spoorgeschiedenis; Stoomlokserie 350-408 HSM (1600 NS) |
Naar boven ...
1975-1
1 | Protostel DE 88. Artikelenreeks |
1 | Protostel DE 88. Rijtuiggedeelte |
3 | Protostel DE 88. De nieuwe dieselmotor |
9 | Materieel '54 onder de POMP |
1975-2
1 | Stuurstroominstallaties in elektrisch materieel |
7 | Protostel DE 88. Verwarmingsinstallatie |
11 | Protostel DE 88. Hydrauliek en koelsysteem |
17 | Benelux-treinstellen onder de POMP |
19 | Rektifikatie artikel "3e H2-Plan U" |
1975-3
1 | De "SPRINTER"; Het nieuwe Stadsgewestelijk Materieel van de Nederlandse Spoorwegen |
1975-4
1 | Protostel DE 88 Elektrische installatie |
6 | Protostel DE 88 Regeling verwarmingssysteem |
10 | Protostel DE 88 Kompressoren |
15 | DE III-treinstellen (plan U) onder de POMP |
17 | Hydromotoren |
1975-5
1 | Trek-duw-Benelux |
9 | Telerail |
17 | Onderhoudsresearch |
1975-6/7
1 | Ervaringen met de kuilwielenbank in de lijnwerkplaatsen Leidschendam en Maastricht |
9 | Verdere ontwikkelingen aan NS-goederenmaterieel |
16 | Materieelboek |
18 | Beveiligings- en signaleringssysteem voor het onder spanning zetten van de bovenleiding in de lijnwerkplaats |
22 | DE 1 en -2 treinstellen onder de POMP |
1975-8/9
1 | Een nieuw stuurstroomsysteem voor konventionele traktie-installaties |
16 | Herstellen motorblokken AEC motoren |
20 | Het gebruik van de momentsleutel |
1975-10/11
1 | Een bliksembezoek van de Franse E-lok SNCF BB 7003 |
11 | Ontwikkeling van een nieuwe postwagen |
19 | Onderhoudstermijnverlenging EM '54 |
Naar boven ...
1976-1/2
1 | De Franse E-lok SNCF BB 7003 |
1976-3
1 | De elektrische installatie van de Sprinter |
14 | Pneumatisch aanhalen van moeren en bouten |
1976-4
1 | Onderzoek van onderhoudssystemen (DE-lok's 2200/2300 in wpl Wgm) |
5 | De elektrische installatie van de Sprinter (vervolg) |
1976-5/6
1 | Uit de praktijk; EM'64 bij het passeren van bruggen zonder bovenleiding |
11 | Het draaistel van de 'Sprinter'; Een luchtgeveerd draaistel |
1976-7
1 | De onrustige loop van de E-lok's 1100 |
3 | Problemen met de 6-assige open coilwagen |
7 | Het warmlopen van de glijlageraspotten van de E-lok's 1000 |
1976-8
1 | Loopeigenschappen van railvoertuigen en de E-lok 1100 |
1976-9
1 | Wijziging verwarming plan V en T |
14 | Schema's verwarming plan V en T |
17 | De schakelaar treinverwarming, CW10 |
1976-10/11
1 | DE-lok's 2200 en 500/600 uitgerust met digitale snelheids- en registratieapparatuur ten behoeve van heuvelen |
7 | Vermogensmeting met behulp van rekstrookjes |
12 | Nieuws van het Intercity-front |
14 | Energievoorziening van restauratierijtuigen plan E |
16 | Nogmaals de 1100 |
Naar boven ...
1977-1/2
1 | Nieuwe wasinstallatie voor treinen te Leidschendam-Voorburg |
7 | Deurbeveiliging van klapdeuren bij rijtuigen Plan K en N |
11 | Technische konsekwenties bij het (ont)koppelen van materieel |
15 | De bouw van de Intercity-treinstellen |
19 | Oplossing foto pagina 14 |
1977-3/4
1 | Enige beschouwingen over rangeerveiligheid bij goederenwagens |
11 | E-lok's 11/1300 onder de POMP (Permanent Onderzoek Materieel Problemen) |
1977-5/6/7
1 | Lucht- en oliefilters bij dieselmotoren |
10 | Verbetering loopeigenschappen E-lok serie 1100 |
29 | Nieuwe internationale bepalingen voor het bouwen en keuren van ketelwagens |
32 | Het geluidsniveau in en om de Sprinter |
1977-8/9
1 | Storingen in het brandstofsysteem van de DE-lok's serie 22/2300 |
14 | Lucht- en oliefilters bij dieselmotoren |
1977-10/11
1 | Ervaringen met gewijzigde draaikomkonstruktie bij de 6-assige open coilwagen |
3 | Nieuw Intercity-materieel |
10 | De cannon-box |
1977-12
1 | Proeflok 1600 P.; Een primeur in de traktietechniek |
7 | Wagens met Automatische Koppelingen (AK) ingezet voor ertsvervoer naar Völklingen (Saar) |
13 | Warmgelopen steunlagers traktiemotoren E-materieel; Een opgelost probleem |
Naar boven ...
1978-1/2/3
1 | De automatische koppeling van de "Sprinter" |
6 | ISO-symbolen voor luchtapparatuur. I |
12 | Ontwikkelingen kwaliteit stroomlijnmaterieel en lokomotieven |
1978-4/5/6
1 | De vlinder in het potje, ofwel: Problemen met meenemers van ATB- en snelheidsmetergevers |
5 | Reinigen reizigersmaterieel |
1978-7/8/9
1 | ISO-symbolen voor luchtapparatuur. Deel II |
6 | Renovatie van de elektrische lokomotiefserie NS 1200 |
14 | Technische voorzieningen voor de proef met "discontinue treinbegeleiding" op de Zoetermeerlijn. |
1978-10/11/12
1 | Neus-loop-geluid E-lok 1100 |
8 | Konstruktiewijzigingen aan NS-Coilwagens (Type Shis) |
Naar boven ...
1979-1/2/3
1 | Aanzetten met EM '46 en '54 |
7 | Resultaten van het onderzoek, ingesteld naar aanleiding van ATB-snelremmingen in niet-ATB gebied ("blauw gebied") |
1979-4/5/6/7/8/9/10
1 | Evaluatie winterproblemen 1978/1979 |
8 | Het mechanische remwerk van plan T/V |
15 | Loopeigenschappen E-lok 1100 |
20 | Aanzetten met EM '64 |
Naar boven ...
1980-1
1 | Een bijzonder treinstel |
2 | Wijzigen omroepinstallatie plan T |
4 | Een foutief ATB-kabinesein, KAN dat? |
13 | Succesvolle aanpak kachelstoringen bij DE 3 en Ombouw DE 2 |
14 | Een Goede Buur |
1980-2
1 | Aflevering nieuwe Intercity-rijtuigen |
2 | Treinstellen EM'46 voor het vervoeren van gehandicapten |
5 | Nieuwe aanpak kwaliteitsbeheersing bij Mw-werkplaatsen |
11 | Oerlikon remluchtkast op Kijfhoek |
14 | Uit het historisch spoorwegarchief |
1980-3
1 | Ten geleide |
2 | Automatische koppelingen in klimaatkamer Wien Arsenal |
4 | Het Intercity-rijtuig type ICR |
13 | Spanning en testen van onze bovenleiding |
17 | PR-plan kwaliteit Wpl's |
18 | Dubbeldekkers op proef op de Gooilijn |
1980-4
1 | Het inregelen van de ATB-spoelen met behulp van de lusplank |
4 | De draaistellen van de nieuwe Intercity-rijtuigen (ICR) |
14 | Terugkeer van "Vapor" in plan U? |
17 | Dieselmotoren en het "leegloop" draaien |
Naar boven ...
1981-1
1 | Informatie over prestaties en kwaliteit van materieel '54. |
4 | Opleidingen lijnwerkplaatsen |
14 | Meetrijtuig CTO |
1981-2
1 | E-lok serie 1600 doet zijn intrede |
2 | Nieuwe apparatuur voor de ATB-funktietest |
4 | Nieuwe dieselmotoren in de DE-3 treinstellen |
8 | Informatie over prestaties en kwaliteit van materieel '54 |
11 | Grote revisie plan W |
1981-3/4
1 | Opleiding E-lok 1600, uitstel maar geen afstel. |
2 | Informatie over prestaties en kwaliteit van de Benelux-stellen |
4 | Hydrostatische aandrijving in de omgebouwde DE-2 treinstellen |
13 | Nieuw 4-assige kunstmestwagens |
1981-5
1 | Beproeving verwarmingsinstallatie ICR |
4 | Ep-opleidingen voor de lok 1600 |
14 | Ontwikkeling Materieelpark |
17 | Kwaliteitskontrole, je kunt er niet omheen |
1981-6
1 | Aktie "Lamellenkoppeling Sprinter" |
4 | De nieuwe E-lok type 1600 |
16 | Geforceerd ventilatiesysteem voor kabines en begeleidersruimte van de mP's 3001-3035 |
1981-7
1 | Beveiliging bij werken op hoogte |
4 | Informatie over prestaties en kwaliteit van treinstellen "Plan V" |
8 | De nieuwe E-lok type 1600 (vervolg) |
1981-8
1 | Verbeteringen bij R4 motorpostrijtuigen |
6 | Lekkages aan ketelwagens |
14 | Remproeven IC-rijtuigen |
1981-9
1 | Getrokken IC-materieel uitgebreid met BKD-rijtuigen |
6 | Succesvolle tochtbestrijding van de Ombouw DE2-cabines |
8 | Ontwikkeling vulapparaat voor multiremblokken |
1981-10
1 | Buitenschuifdeuren plan E |
3 | Nieuwe werkputten in de lijnwerkplaats Amsterdam |
10 | R4-bakken zonder plamuur |
1981-11
1 | Ervaringen met P-30 |
5 | Diesel-hydraulische treinstellen. Een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de NS-dieseltractie voor personenmaterieel |
14 | Nieuwe twee-assige grindlossers voor Is 8 |
1981-12
1 | Vervanging draaivouwdeuren plan W tijdens R4 |
6 | Restauratierijtuigen voor autoslaaptreinen en forfaitair vervoer |
14 | Wagon-Lits blij met de vier nieuwe restauratierijtuigen |
Naar boven ...
1982-1
1 | Hydrodynamische aandrijving |
7 | Wintervaste automatische koppelingen |
12 | Onnen...oud |
16 | Onnen...nieuw |
24 | Zwenkzwaaideurbediening Plan T |
1982-2
1 | Afscheid van de E-locserie 1000 |
3 | Getrokken materieel in de stopdienst op de IJssellijn |
10 | Nieuwe oliekachels onder Plan U |
13 | Radioloc's 22/2300 |
1982-3
1 | Enige ervaringen met de Sprinters |
9 | Bestrijding van corrosie in koelsystemen van verbrandingsmotoren |
12 | Koelwaterbehandeling in wpl Watergraafsmeer |
1982-4
1 | De inzet van de E-loc serie 1600 |
3 | Renovatie van de E-locserie 1200 |
12 | De cabineverwarming van de DE-locserie 22/2300 |
1982-5
1 | Chopperinstallatie op proef in ICM |
9 | Eén jaar onderhoudservaring E-locserie 1600 |
24 | Revisie van SGM-0 treinstellen |
1982-6
1 | Het voor de treindienst beschikbare reizigersmaterieel |
4 | Draaistellen van ICM-1 en SGM-2 |
12 | Onderhoud DH-treinstellen nu en in de toekomst |
1982-7
1 | Luchtdouche in Intercity Materieel |
4 | Dubbeldeksrijtuigen bij NS |
1982-8
1 | Beproeving Diesel Hydraulisch materieel in Wenen |
6 | ATB-onderhoud |
14 | De doorloopkop van de vervolgseries ICM |
1982-9
1 | Rembediening bij gladde sporen |
6 | De sneltram Utrecht-Nieuwegein |
19 | De elektrische installatie |
1982-10
1 | Nieuwe organisatie Mw: even wennen aan nieuwe nummers |
2 | Storing "deuren niet te openen" bij mat '54 |
7 | Testapparatuur voor de E-loc 1600 |
13 | Lijnwerkplaats "Zaanstraat" 50 jaar |
1982-11
1 | Geluidsemissie van het materieel en proef met wielgeluiddempers |
7 | Winterproblemen |
12 | Defektenanalyse 17,5 kW motorgenerator |
Naar boven ...
1983-1
1 | Winterse problemen met buitenschuifdeuren van mat. '54 |
8 | De beschildering van de trein |
14 | Het Hoe en Waarom van "MODULEX" bewakingspanelen in lijnwerkplaats Zwolle |
1983-2
1 | Statische omzetters in rijtuigen |
6 | Proeftreinstel 285 |
9 | 55 jaar reizigersmaterieel met gelijkstroom-tractie bij NS |
24 | Internationale spoorconferentie over winterproblemen |
1983-3
1 | Het regent op het dak, maar ik word wel nat... |
3 | De nieuwe serie SGM-2 verschijnt als "drietje" |
12 | Vermogenscontrole aan waterweerstand |
17 | ATB op de DE-locomotieven van de serie 2200 |
1983-4
1 | Onderhoud van Diesel Hydraulische treinstellen in Groningen |
4 | De Intercity-treinstellen ICM-1 |
8 | Het hoe en waarom van het motorolie-onderzoek |
1983-5
1 | Gewijzigde koppelboom van EM '64 |
4 | Seingeving in de Hemtunnel |
11 | Versleten remblokken EM '64 |
13 | Sleepblokken op DH-materieel |
1983-6
1 | De laatste loodjes van materieel '46 |
4 | Belgische viertjes in Roosendaal |
13 | De combinatie-buffer |
1983-7
1 | Zwenk-schuifdeuren voor de dubbeldekker |
6 | Lijnwerkplaats Onnen in realiseringsfase |
1983-8
1 | Geluidsvermindering in kabines van E-loc's 1300 en 1100 |
6 | Het kwaliteits-examen; Waar was het ook alweer om begonnen? |
11 | Draaistelhefstand in de wpl Maastricht |
1983-9
1 | Problematiek van een snelheidsbord |
5 | Nieuwe rekenmachine voor rijtijdberekening |
10 | Wijzigingen aan ICM-0 bij de eerste revisie (R2) |
Naar boven ...
1984-1
0 | "Ten geleide" |
1 | Tractiemotoroplegging E-loc serie 1100 |
7 | Verbeterde cabine verwarming van de DE-loc serie 22/2300 |
12 | Het injektiesysteem op DH-materieel |
20 | Metingen van de loopeigenschappen met de Ride Indexer |
1984-2
1 | Wateroverlast in de buffers van de nieuwe Intercity-rijtuigen |
5 | Draaistelbehandeling lijnwerkplaats Zwolle |
11 | Bedrijfservaring met het diesel-hydraulische materieel |
13 | Zoutafzetting op plan T |
15 | Meet- en testapparatuur DH-treinstellen |
20 | Levensduurverlenging E-loc 1300 |
1984-3
1 | Sterkteberekeningen van de dubbeldeksrijtuigen |
5 | Bestrijding ATB-recidivisme in het materieel |
8 | Schroefcompressoren |
14 | De geplande ontwikkeling van het NS-materieelpark |
19 | Onderhoudservaringen met P30-remblokken |
26 | Sluiting lijnwerkplaats Watergraafsmeer |
1984-4
1 | Vraaggesprek met een projectleider Nieuwbouw Materieel |
9 | Adhesieproeven met een E-loc 1600 |
19 | Lijnwerkplaats Onnen bereikt hoog(s)te punt |
1984-5
1 | DB-Accutreinstellen in Zuid-Limburg |
5 | Technisch onderzoek aan de asregelaars van de anti-slip/blokkeer-installatie van mat'64 |
9 | Automatisering als hulpmiddel bij het onderhoudsproces |
14 | Ingrijpende wederopbouw van de bak van de E-lok 1634 |
19 | De Sneltram Utrecht-Nieuwegein ruim een half jaar in dienst |
1984-6
1 | Wintermaatregelen i.v.m. schijfremmen en kunststofremblokken |
3 | Sterktebeproeving van de dubbeldeksrijtuigen |
7 | Het afstellen van QB-relais behorende bij de motorgenerator van Mat. '64 |
10 | De "Omnibus" Antwerpen-Roosendaal |
13 | Bewaking van het gedrag van het NS-materieel in de treindienst |
Naar boven ...
1985-1
1 | Ervaringen met SGM-III |
5 | Hasler snelheidsmeters |
14 | Invoering kwaliteitsbeheersingssystemen in de constructie-afdeling van Mw |
16 | Wielgeluiddempers, polygonisatie en andere geluiden |
21 | Mat '54 in hoofdwerkplaats Amersfoort |
25 | Renovatie van het koninklijk materieel |
27 | Zandvulinstallatie E-loc 1600 te Eindhoven |
1985-2
1 | Vraaggesprek met de heer Ellenkamp, remspecialist van Mw3 |
9 | Inbouw van wielflenssmering op de E-loc 1600 (overgenomen uit "d'n Atelier" januari 1985) |
14 | Draaistelwisseling in Almere |
16 | ATB in de huidige Benelux trek-duwstellen |
21 | Verwarmd contactblok in de stuurstroomkoppeldoos op de automatische koppeling van EM '64 en EM '54 |
24 | Jules, een trekker op leeftijd |
1985-3
1 | Polyester tandwielkast |
6 | Het Telerail-radiosysteem |
16 | Nieuwe basisopleidingen monteur voor Mw- en Ep-gebied |
19 | Uit het alternatieve leven van stel 501; Overgenomen uit "De pantograaf" van maart 1985 |
24 | De laatste 'Blauwe Engelen' terzijde gesteld |
1985-4
1 | De afkeurnorm voor de qR-maat |
6 | Dubbeldekkers in dienst |
12 | Het onderhoudssysteem van rollend materieel |
18 | Beïnvloeding van de ATB door stoorstromen (Uit: "Weg en Werken Vereniging" van december 1984) |
26 | Training in Kepner-Tregoe-systeem |
1985-5
1 | Dienstmaterieel voor het groot mechanisch wegonderhoud |
10 | De pneumatische beproeving van de E-loc 1600 (Uit d'n Atelier van mei/juni 1985) |
14 | Lijnwerkplaats Onnen in dienst |
17 | Banken bekleden in lijnwerkplaatsen; Lijnwerkplaatsen (wpl's) hebben als taak om veilig en bedrijfszeker materieel aan Ep af te leveren |
19 | Een andere noodkoppelboom voor mat '64? |
1985-6
1 | Wat zijn we van de winter in januari 1985 wijzer geworden? |
8 | De nieuwe DE loc 6400 |
11 | Veilig werken op hoogte door de gronddienst |
16 | Computer Ondersteund Onderwijs |
Naar boven ...
1986-1
1 | Intercity Materieel (ICM-1) |
6 | Verwarmings- en ventilatiesysteem van het Dubbeldeks materieel |
12 | Opleiden van machinisten is het kweken van zelfvertrouwen |
18 | Wintermaatregelen Automatische Koppelingen |
20 | Keuringen van het rollend materieel bij de museummaatschappijen |
1986-2
1 | Enquête onder Matbladlezers |
2 | Alternatievenstudie met betrekking tot de vervanging van NS-ongevallenkranen |
7 | Stroomafnemers |
14 | Nieuwe loc reeks 11 van de NMBS |
16 | E-loc 1500 exit |
18 | Computer Ondersteund Onderwijs (COO) deel 2 |
1986-3
1 | Batterijen in het NS-materieel |
11 | Het revisiesysteem van ICR |
20 | Bijzondere storing bij dubbeldeks materieel (DD) |
1986-4
1 | Dubbeltreinen (4.000 ton) met gemengde tractievorm |
7 | Nieuwe droogapparatuur in de lijnwerkplaatsen |
9 | GONG-treinen |
12 | Ontwikkeling dwarsliggerwagens |
18 | Ombouw treinstel 279 (mat '46) in de hoofdwerkplaats Haarlem t.b.v. proef draaistroomaandrijving |
23 | Elektrische storingsopleidingen |
1986-5
1 | Het nieuwe Benelux-materieel (BNL) |
9 | Testapparatuur laadinstallatie batterijen plan W |
13 | De vulstootinrichting en de E-loc serie 1600 |
16 | Aspottrede bij cabines van treinstel 451 |
Naar boven ...
1987-1
1 | De ontwikkeling van de DE-loc 6400 |
5 | Veranderingen in het goederenwagenpark van de NS |
15 | Beproeving van een micro-processor-regeling voor de verwarming van ICM-1 |
21 | De NS-demonstratie- of instructie-ketelwagen |
26 | Lekkage remcilinders mat '54 |
1987-2
1 | De nieuwe trekduw-Benelux op de baan |
4 | Dubbeldekkers: een aanwinst op de baan |
8 | Beleidsgroep Materieel (BGM) |
11 | Honderd jaar noodrem in Nederland |
12 | Veiligheidsstoring zwenkzwaaideur mat '64 |
1987-3
1 | SM'90 - stoptrein voor de jaren '90 |
5 | Het CTO-meetrijtuig |
13 | Kopwandversterking NS-schuifwandwagens fabrikaat SNAV |
20 | Rectificatie |
1987-4
1 | Bij het komende afscheid van het oude Benelux-materieel |
7 | Keuring van materialen en onderdelen |
17 | Stoomlijnen in Nederland |
1987-5
1 | Reparatie van ernstig beschadigde tractiemotoren E-loc 1600 |
7 | Oploopbeproeving E-loc 1600 |
16 | Kwaliteitssystemen binnen Mw |
20 | Onderzoek van gebruikte olie |
1987-Speciale uitgave Open Huis
1 | Voorwoord |
2 | 55 jaar reizigersmaterieel met gelijkstroomtractie bij de NS |
13 | De beschildering van de trein |
18 | Nieuwe 4-assige kunstmestwagens |
22 | Dubbeldekkers in dienst |
27 | De nieuwe E-loc type 1600 |
35 | De nieuwe E-loc type 1600 (vervolg) |
48 | Diesel-hydraulische treinstellen. Een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de NS-dieseltractie voor personenmaterieel |
55 | Het nieuwe Benelux-materieel (BNL) |
63 | Nieuwe twee-assige grindlossers voor Is8 |
70 | Naamgeving loc's 1600 |
71 | Materieeloverzicht treinstellen en rijtuigen |
Naar boven ...
1988-1
1 | Kruisankerdraaistellen |
5 | De NS-ORE standaardwagen type Eanos |
11 | Mechaniseren met de vorkhefstruck als basis |
15 | Lege batterijen in plan W |
1988-2
1 | Ten geleide |
2 | Voorwoord |
3 | Ombouw van 300 gesloten goederenwagens tot containerwagens |
10 | Toelating van "vreemde" wagens op het NS-net |
15 | Ontwikkeling van montagewagens voor de bovenleiding |
26 | De nieuwe ombouw-kunstmestwagens van de NS |
34 | Particuliere Railkranen |
43 | Keuringen van het reservoir van ketelwagens en tankcontainers |
47 | Goed(eren)wagenonderhoud |
1988-3
1 | De nieuwe DE-loc 6400 |
9 | Lagedrukoverlading bij pneumatische remsystemen franje of noodzaak |
16 | Constructiewijziging hoofdlagers draaistellen SGM-1 voltooid |
20 | Buffers |
31 | Tractie-installatie mat '64 en motorPost |
43 | DE6400 van Kiel naar Mannheim |
1988-4
1 | Stoomtractie |
8 | Ontwikkeling van Nederlandse stoomlocomotieven |
14 | Elektrische tractiesystemen |
22 | Het voedingssysteem voor de tractie-energievoorziening |
25 | Energiebesparing bij tractie |
35 | Dieselmotoren |
1988-5
1 | ICM-3, nu als IV |
6 | Radioloc's |
13 | Kabeltesters in de lijnwerkplaats Amsterdam |
17 | Adhesieproblemen bij het vertragen van railvoertuigen |
1988-6
1 | Voorwoord |
2 | Ontwikkeling verwarming spoorwegmaterieel tot circa 1915 |
8 | De verwarmingssystemen in het NS-materieel |
14 | De verwarming en ventilatie van EM'64 |
23 | De verwarming van het IC-materieel |
48 | Het verwarmingssysteem van het diesel-hydraulisch materieel |
68 | Verwarmingsproeven in de klimaatkamer te Wenen |
Naar boven ...
1989-1
1 | Adhesieproblematiek DH-materieel |
6 | Uit de BGM: Ontwikkelingen in het materieelpark |
15 | Registrerende meetapparatuur voor de lijnwerkplaatsen |
23 | Overgangswagens |
27 | IJzelbestrijding op de bovenleiding |
1989-2
1 | Stoptreinmaterieel negentiger jaren (SM'90) |
6 | Grote Revisie (R4) plan V4-V6 |
9 | Het pilotproject storingsbestrijding |
13 | Remproef bij getrokken materieel |
18 | Nazorgacties vanuit hoofdwerkplaats Haarlem |
21 | Van vorkheftruck tot hoogwerker |
1989-3
1 | Het huidige locomotievenpark bij de NS |
24 | Revisie en beproeving stoomlocomotief 3737 |
28 | De locomotieven |
37 | De Arend gereed voor NS 150 |
40 | De opleiding van "De Arend"-machinisten |
42 | Lawaaibestrijding |
48 | Mat'24 in oude glorie hersteld |
1989-4
1 | Cabine mock up SM'90 |
7 | Magneetremmen op de DH-treinstellen |
16 | NMBS-Rijtuigen |
21 | Universele Diagnose Testapparatuur (UDT) |
27 | Startproblemen ICM |
30 | SM '90 Project |
1989-5
1 | Automatische treinbeïnvloeding nieuwe ontwikkeling, nieuwe mogelijkheden |
6 | ATB fase 4 in materieel |
15 | Problemen met de centraal-sluitenschakelaar deurbediening |
18 | Problemen met volwielen bij goederenmaterieel |
22 | Tractie en Materieel in de nieuwe Ep-organisatie |
25 | Aardwindinstallatie lijnwerkplaats Leidschendam |
32 | Fietsenvervoer in ICM |
1989-6
1 | Microprocessor Antiblokkeersysteem in DH-materieel |
10 | Outillage en huisvesting voor de gronddienst-Ep |
15 | Ombouw voormalige DB-Ligrijtuigen tot NS-Restauratierijtuigen |
23 | Herkenning van "gevaarlijke stoffen" in treinen |
31 | Nieuwe E-loc's en Dubbeldekkers |
35 | Onderhoud van ATB treinapparatuur |
37 | Het Translift containervervoer |
48 | Verblijfswagen Ongevallentrein |
Naar boven ...
1990-1
1 | Profiel instap SM'90 |
10 | Onderzoek naar polygonisatie; Deel 1. Onderzoek bij ICM; Deel 2. Contourmetingen aan wielstellen IC- en BNL-rijtuigen |
19 | Ervaring met onderhoud DE-6400 |
21 | Databus SM '90 |
25 | Ruitenwisserinstallatie Materieel '64 |
1990-2
1 | Stand van zaken bedrijfszekerheid ICM |
4 | Uit de BGM: Ontwikkelingen in het materieelpark |
10 | Rangeerrobot; In de volksmond "fluisterloc" genaamd |
16 | Ontwikkelingen in het lange termijnonderhoud van locomotieven |
26 | Ervaringen met gehuurde NMBS M2-rijtuigen in de NS-dienst |
29 | Behandeling materieel '54 in Roosendaal |
33 | Naar aanleiding van........ Nieuwe E-loc's en Dubbeldekkers |
1990-3
1 | Ergonomische beproeving van de cabine SM '90; Deel 1: Het stuurtafelontwerp |
9 | Digitale geheugen-oscilloscopen |
14 | Tussen-Tijdse Actie voor SGM-0 |
17 | 40.000 occasions |
22 | 2e tussentijdse actie ICR 1-2 |
25 | Energiezuinig rijden |
33 | Remvoeringen; thans asbestvrij en steeds beter; Van blokkenrem naar schijfrem |
38 | Steeds meer spoorwegmaatschappijen controleren het vervoer van gevaarlijke stoffen |
40 | Omschilder- en CW-actie motorPosten |
1990-4
1 | CODA-E; Het Europese Road-Rail-systeem? |
12 | Bedrijfszekerheid ICR |
1990-5
1 | Verplaatsbaar stootjuk te Amersfoort |
6 | Faalkosten als gevolg van materieelstoringen |
9 | Herstelwijze van Treinstel EL 839 in combinatie met Treinstel EL 938 |
11 | Communicatie tussen Mens en Machine |
20 | Ergonomische beproeving van de cabine van SM '90; Deel 2: Het onderzoek |
28 | Bedrijfszekerheid DE III |
32 | Berging Eloc 1606 te Uitgeest |
1990-6
1 | Het ATB-expertsysteem |
10 | Tussentijdse acties bij de E-loc serie 1600: 2e ronde |
18 | Onderhoud E-locomotieven in de lijnwerkplaats Maastricht |
23 | E-loc 1700, een vervolgserie van de E-loc 1600? |
27 | Remblokslijtage materieel '64 |
30 | Ombouw plan E-Rdz tot NS-fietsrijtuig (Df) |
35 | Universeel Test Apparaat (UTA) |
Naar boven ...
1991-1
2 | Uit de BGM: Ontwikkelingen in het materieelpark |
9 | Testapparaat ZMS installatie |
12 | De Tweede Tussentijdse Actie (TTA2) van de E-loc 1600, bediening |
19 | Het rijdraaddikte-meetsysteem (ATON) voor de bovenleiding van de Nederlandse Spoorwegen |
30 | Ombouw treinstellen 472 en 473 |
34 | Warmloperdetectie-apparatuur |
41 | Evaluatie DE 6400 door machinisten op ergonomische aspecten |
1991-2
1 | Treinstammen DDM |
12 | Een nieuwe generatie draaistellen; Hoe zien de SM-90 draaistellen er uit |
1991-3
1 | Hoofdwerkplaats Haarlem wordt vernieuwd! |
6 | Procedure veiligheidsstoringen rollend materieel |
10 | Interregiomaterieel onderweg naar de toekomst |
17 | Afscheid Directeur Materieel en Werkplaatsen |
22 | Ergonomische beproeving van de cabine van SM '90; Deel 3: Resultaten en vervolg |
29 | Van irriterende naar intermitterende dodeman in SGM |
31 | Bedrijfszekerheid Mat'64 |
37 | Ervaringen van de DE 6400 Analyseclub |
1991-4
1 | Extra ventilatie in cabines ICM-materieel |
11 | Afscheid van Prof. Ir. N.H.C.E. Zeevenhooven, hoofd van de constructieafdeling (Mw3) |
18 | Statische omzetter maakt plan W rijtuigen een stukje dynamischer |
21 | Vermogensproefstand in de lijnwerkplaats Zwolle. |
25 | Onderhoud en reparaties aan de DE6400 te wpl Zl |
31 | Eervolle taak in de nadagen van de DE-loc 2400 |
35 | Beproeving prototype IRM-tractieinstallatie in Plan T nummer 517 |
42 | CODA-E: Hèt Europese Road-Rail-systeem? |
49 | Materieelgidsen |
1991-5
1 | Materieelgids Loc serie 1600 |
7 | Bedrijfszekerheid ICM |
10 | Materieel voor de toekomst van de Goederendienst |
13 | Ventilatie DH-materieel |
22 | De ervaringen met de nieuwe Radioloc's in de regio Rotterdam Goederen |
27 | Bedrijfszekerheid Beneluxmaterieel |
31 | Grote revisie (R4) plan V7 |
1991-6
1 | E-1700, de aflevering is nabij |
4 | Korte termijn onderhoudsresearch DD- en BNL-rijtuigen |
9 | VIS: Verbetering Informatiesysteem t.b.v. de Storingsbestrijding |
12 | Loc 1700 in de lijnwerkplaats Leidschendam |
16 | BEDRIJFSZEKERHEID NMBS M2-RIJTUIGEN |
19 | Wintergevoeligheid rollend materieel; (N.a.v. de winterproblemen 1991) |
Naar boven ...
1992-1
2 | Miljoenenvoordeel door zesasser |
7 | Motorkoprijtuigen vervolmaken DDM-2/3 |
12 | Bedrijfszekerheid E-LOC 1600 |
15 | De wielbandcondities |
21 | Proef met nieuw type antiblokkeerinstallatie in twee SGM-2 treinstellen |
28 | Onderhoudsresearch, lijnwerkplaatsonderhoud E-loc 1600, plan W en ICR-4 |
31 | Ombouw treinstel 517 ten behoeve van interregiomaterieel |
36 | Bedrijfszekerheid materieel '54 |
1992-2
1 | DM'90 - het dieselzusje van SM'90 |
5 | Bedrijfszekerheid SGM |
10 | Keuring E-1700 |
12 | Nieuwe remkraan voor de E-loc 1700 |
18 | Een jubilaris van koper en staal |
23 | Nieuwe "Zandwagens" |
29 | Vervallen van de ATB-kwiteerfunctie |
32 | Gewijzigde regeling Vermindering Dienstregeling Snelheid |
1992-3
1 | Het Amersfoortse garagemodel werkt beter |
12 | Kwaliteitszorg in het nieuwbouwproces |
16 | Constructiewijzigingen aan de tractie-installatie van Mat'64 ten behoeve van de bedrijfszekerheid |
20 | De bedrijfszekerheid van de DH |
25 | Beproeving van zwenk/zwaaideuren met microprocessor-besturing |
30 | Nieuwe coating kunstmestwagens |
34 | Vaste remmen-problematiek bij locomotieven |
37 | Evaluatie Telerail |
43 | LCD bestemmingsaanduiding DDM2/3 materieel |
52 | Ombouw motorpostwagen (mP) 3032 tot meettrein voor de dienst Infra beheer |
1992-4
1 | Kuilwielenbank Lijnwerkplaats Amsterdam |
6 | Energiezuinig rijden, een zaak van menselijk handelen |
13 | Bedrijfszekerheid IC-rijtuigen |
17 | Rolstoellift in SM'90 |
24 | Het vertrouwensonderzoek |
27 | Koeling tractie-installaties |
1992-5
1 | Herstelling dubbeldekker stuurrijtuig nummer 508426-37115-1 |
6 | Warmloopproblematiek steunlagermetalen E-loc 1200 |
10 | Permanentmagneet-rem van Tebel |
- | Impressie van de bouw van SM'90 |
15 | ATB nieuwe generatie |
1992-6
1 | België, nu nog stipter te bereiken |
5 | Brandwerend schuim in banken |
6 | Remduurbeperking bij elektrische locomotieven |
11 | De bedrijfszekerheid van SGM |
Naar boven ...
1993-1
2 | Elektromagnetische verstoringen, een lastig probleem |
9 | Automatische koppeling van DD-AR en E-1700 |
17 | Kwaliteitszorg bij de gronddienst van Ep |
20 | Systematische aanpak van de bedrijfsmilieuzorg bij de Dienst van Exploitatie |
1993-2
1 | Ongewenst ontluchten van de treinleiding van ICM na het uitschakelen van de stuurstroom |
3 | Amersfoortse bladverenfabriek ingrijpend gemoderniseerd |
12 | Modernisering van de onderhoudshal in Lijnwerkplaats Leidschendam |
16 | Bedrijfszekerheid E-loc 1600 |
1993-3
1 | DE-loc serie 6400: de levering van de tweede serie halfweegs |
5 | Herstelling gebotste loc's 6429 en 6443 |
12 | De bedrijfszekerheid van radiolocomotieven |
17 | Wat zit hier nu achter? |
22 | Revisie van de draaistellen van de E-loc 1600 |
30 | Vaste remmen bij de rijtuigen van Plan W |
33 | Meer nieuws over de informatievoorziening bij de storingsbestrijding |
40 | Sterktebeproevingen bij SM'90 |
46 | 100 Nieuwe containerdraagwagens voor NS-Goederen |
1993-4
1 | De toegankelijkheid van het NS-reizigersmaterieel van de jaren negentig |
8 | Hoofdwerkplaats Haarlem wordt gerenoveerd; Fase 7 van het renovatieproject |
13 | BPRM, de Commissie voor brandpreventie in rollend materieel |
17 | Draaistelbeproeving |
21 | Gebruikers-ervaringen met de dubbeldekserie DD-AR |
28 | Dossier 'koppelproblemen DD-AR'; Oorzaken en oplossingen |
39 | Ombouw SNCF-Gril Express rijtuigen tot Buffetrijtuigen |
47 | Werkbeschrijvingen voor de gronddienst |
52 | Universele Auditieve Signalering (UAS) |
56 | Mat '64, vermeldenswaardig! |
1993-5 (speciaalnummer DD-IRM)
1 | Van de redactie |
2 | Het nieuwe dubbeldeks interregiomaterieel DD-IRM |
8 | Het interieur |
19 | Het klimaatbeheersingssysteem |
27 | De draaistellen |
31 | De tractie-installatie |
36 | Het rem- en pneumatisch systeem |
41 | De laagspannings-energievoorziening |
47 | De bedrijfstoestanden |
51 | Het diagnose-systeem |
1993-6 (jubileumnummer)
1 | Bescheiden feest; De 25e jaargang van Het Matblad |
2 | Mat '64; De technische ontwikkelingen in de afgelopen 25 jaar |
6 | Kosten besparen met de Railhopper |
9 | De bakens verzet; Systemen voor het onderhoud van het reizigersmaterieel in de Hoofdwerkplaats Haarlem |
15 | De onrustige levensloop van de Franse E-loc'series 1100 en 1300 |
26 | Ontwikkeling van de snelheidsmeting |
Naar boven ...
1994-1
1 | De stroomafnemer van de toekomst |
7 | Is de Railhopper echt te breed?; Binnenkort niet meer Buiten Profiel |
9 | Elektronisch gestuurde VTT |
16 | Beoordeling draaistelconstructies |
21 | Lange Termijn Onderhoudsbeurt voor DDM-1 materieel; Onderhoud op maat |
1994-2
1 | Veiligheid ICM verbeterd door toepassing baanschuivers |
6 | Ligrijtuigen van DB en TUI voor NS |
12 | Gebruikers-ervaringen met de nieuwe buffetrijtuigen |
18 | Toelating van de TGV Atlantique op het Nederlandse net |
22 | Nieuwe documentatie voor de Onderhoudsbedrijven van NS Materieel; Pneumatische Beschrijving Opleidingen en Storingen ligt klaar |
26 | Innovatief treintoilet |
30 | Bedrijfszekerheidscontract voor de E-loc 1700; Gec Alsthom Transport en NS Materieel Engineering sluiten overeenkomst |
1994-3
1 | Comfortabele nachttreinen voor de Kanaaltunnel |
4 | Inbouw ATB nieuwe generatie in DH2 |
9 | Gebruikerservaringen DD-AR 1993 |
19 | De UIC/ERRI Databus Test; Een proef in de EC Berner Oberland |
25 | 70 Jaar gelijkstroomtractie in Nederland |
1994-4
1 | Actie cabine-comfortformulier bij Onderhoudsbedrijf Zwolle |
6 | Nieuwe technologie in nikkel/cadmiumbatterijen |
12 | De bedrijfszekerheid van ICM |
16 | Bedrijfszekerheid van IC-rijtuigen |
1994-5/6
1 | Fietsen goed onder dak in de Wadfietser |
4 | Bedrijfszekerheid SGM |
8 | SIM, een nieuw informatiesysteem voor NS Materieel |
10 | Automatische ritregistratie in de Sprinter |
12 | Collectoren slijpen |
15 | Het service-team IRM van Engineering |
17 | Typebeproeving Regiorunner |
23 | Metingen met TGV 4501 in Nederland |
Naar boven ...
1995-1/2
2 | Treintelefoon in ICR |
8 | Graffiti snel weg |
12 | Bedrijfszekerheid DH-materieel |
17 | Typebeproeving geluid IRM van doedelzak naar zacht fluitje |
1995-3
1 | Antwoordkaart |
2 | De geluidsproblematiek van de Railhopper |
8 | Nieuwe onderdelenlijsten voor een goed produkt |
9 | NS Materieel Onderhoud & Service; 'De partner in het wassen van treinen' |
12 | Typebeproeving stroomafnemer IRM |
19 | Het Pilot Project Deuren; Integratie Onderhoud & Service |
22 | Problematiek van de UIC-verbinding bij de rijtuigen |
1995-4
1 | Nieuw fietsrijtuig autonoom inzetbaar |
5 | DM'90, slimme systemen en een mooi uiterlijk; Eerste treinstel van Talbot naar Duewag |
15 | Snelheid, beremming en onderhoud; Afwegingen bij goederenmaterieel |
20 | Mat'64 (bedrijfs-)zeker naar de sloop? |
1995-5/6
1 | Modernisering onderhoudsbedrijf Zwolle |
5 | Contourmeten wielen |
8 | Verkoop van 25 DE-locomotieven serie 2200 aan de NMBS; Aanleg HSL-traject Lille-Brussel met Nederlandse locs |
14 | Praktijkervaringen DD-IRM; (Gezien door de ogen van de voorzitter analyseclub DD-IRM) |
20 | Een nieuwe ster wordt geboren |
24 | Wagens voor staalvervoer |
Naar boven ...
1996-1
1 | Watergraafsmeer van goederen naar reizigers |
5 | De techniek op de Meer |
7 | Eindelijk rust voor de Hondekop; De laatste twaalf jaren van Mat '54, gezien door de bril van de vakman |
13 | Citypendel |
17 | Modernisering draaistelafdeling Onderhoudsbedrijf Maastricht |
1996-2
1 | Economy-meter, hulpje voor zuinig rijden |
7 | DH-continuventilatie |
14 | Bloemenvervoer per spoor |
20 | DIAGNOSE SYSTEEM IRM; Hoe werkt het en waarom werkt het (nog) niet? |
28 | Loccen 2200 naar Italië |
1996-3
1 | Maatregelen ter voorkoming van bovenleidingbreuken met ICM en IRM |
7 | Beproeving van een dummy-voertuig ten behoeve van mDDM |
13 | Beproeving van Talbot draaistellen |
16 | Het ultrasoonmeetvoertuig |
1996-4/5
1 | PRIL |
10 | Wisseltransportwagen beproefd |
13 | De Duitse 661-draaistellenfamilie |
19 | Een tweede jeugd voor de Wadloper |
26 | Deursystemen: het kan altijd nog veiliger. |
1996-6
1 | Modulair reinigen; Een nieuw systeem voor reiniging |
8 | Kuilwielenbanken en loopkwaliteit |
13 | Behandeling van wielassen door Wagenbedrijf Amersfoort |
17 | Afkeur van koolsleepstukken en omschakelen van stroomafnemers bij elektrisch stroomlijnmaterieel |
21 | Elektrisch deursysteem |
Naar boven ...
1997-1
1 | Ombouw en revisie van Noorse locomotief |
6 | Wasmachine Groningen, de nieuwe generatie |
12 | Airconditioning in cabines |
18 | TGV PBKA THALYS |
1997-2
1 | De materieel-kwaliteitsrapportage |
7 | Light rail |
14 | Remblokken zetten in Onderhoudsbedrijf Rotterdam |
21 | Tasterpositioneringssysteem, snelle railcheck |
1997-3
1 | Gelede goederenwagens voor containervervoer |
11 | Bureau Technische Toelating (BTT); Hoe staat het daar nu mee? |
15 | NS Couchette 3/4 |
19 | Onderhoud en revisie in Duitsland |
1997-4/5
1 | PRIL fase II; Het nemen van geluidreducerende maatregelen aan het materieel |
9 | PRIL; Geluidreductie afblaaspunten remsystemen |
12 | Herstelling dubbeldeksrijtuig 270-7016 |
18 | Herinrichting uitwendige reiniging |
1997-6
1 | Mag het ook 10 decibel stiller zijn?; De uitdaging voor ICES-STV-GG |
7 | Resultaten proefnemingen Economy-meter |
13 | ICR wordt gemoderniseerd |
15 | Draaistellen voor de Ultrasoon Meettrein |
Naar boven ...
1998-1
1 | Op topsnelheid tussen Amsterdam en Utrecht |
4 | Sturen op voelen |
9 | Modernisering en revisie van 27 Ligrijtuigen voor DBAutoZug GmbH |
15 | Naar een verbeterde punctualiteit |
1998-2
1 | Meer locomotieven serie 1700 beschikbaar voor NS Reizigers |
3 | De SwedeRailapparatuur; Nieuwe mogelijkheden voor rembeproeving in Wagenbedrijf Amersfoort |
8 | Baanschuivers voor DDM |
12 | Met ADAMS/Rail bouw je een trein in de computer |
1998-3
1 | Automatisch omschakelen |
2 | Nieuwe hoofdredacteur |
4 | Kiezen van nieuwe remvoeringen niet eenvoudig |
8 | Automatisch omschakelen van treinbeveiliging tussen Nederland en België |
11 | ETCS, de ATB van Europa |
15 | Levensduurverlenging en modernisering Plan T |
1998-4
1 | HGK-project |
8 | ICE 3M: comfort voor reiziger en machinist |
21 | Booggeluid, een piepend probleem |
26 | Hogedruktechniek in de matwas |
Naar boven ...
1999-1
1 | Chopperombouw van de SGM 2014 en 2015 |
7 | DR-dieselloc van ACTS in onderhoud bij NS Materieel |
12 | DE6400 voor Duitsland |
16 | Resultaat van het project Stiller Treinverkeer: Nachtrust met 11 decibel verbeterd |
22 | EMATECH keeps it rolling |
1999-2
1 | 30 jaar.... |
2 | INNOTRAIN, de goederentrein van de toekomst |
10 | Computersimulaties met ADAMS/Rail |
14 | Werk aan loopwerk loopt door |
19 | Het Materieelproject "Verlenging IRM" (VIRM) |
Naar boven ...
2000-1
1 | Remkranen een wonderlijk stuk techniek |
7 | R5 net op tijd | |
10 | Aanpassen Onderhoudsbedrijf Leidschendam ten behoeve van ICE 3M |
15 | Veiligheidsstoringen |
20 | Thalys mag koppelen |
Naar boven ...
|